מתמידים בלי הפסקה
מטרת המפגש
- העמקה בצורך העומק מסוגלות דרך מיומנות ההתמדה
- היכרות עם המיומנות התמדה
- זיהוי מקומות שקל ופשוט – עד קשה או בלתי אפשרי להתמיד בהם
- היכרות עם מודל מש”ה וחיבור בין המודל לנושאים בהם התמידו התלמידים
טקס פתיחה/ זמן מעבר
- טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש
- אפשר טקס כניסה/ טקס מעבר שמסייע לתלמידים לעבור מהפעילות הקודמת למפגש התצא”מ ולהתכנס אליו.
- אפשר לפתוח במשחק קטן שימריץ את התלמידים ויקדם את נושא המפגש. פעילויות לדוגמה:
- רוג’ום- בניית רוג’ום (עמוד של אבנים). יוצאים החוצה/ מביאים לכיתה אבנים בצורות וגדלים שונים. התלמידים צריכים לבנות את ההר הגבוה ביותר ללא חומרי הדבקה/ לא להשעין, כאשר בכל שלב יש רק אבן אחת (לא ערימה)
- חפש את המטמון- מחביאים בכיתה/ באזור ביה”ס פרס קטן לתלמידים ושולחים אותם לחפש (ללא רמזים).
מרוץ מילים- נותנים לתלמידים קטגוריה (לדוגמה בעלי חיים/ צמחים) וכ-2-3 דקות לכתוב כמה שיותר מהקטגוריה הזו (ככול הנראה הזמן ימשך הרבה אחרי שהם יסיימו לכתוב וההתמדה תהיה להמשיך לכתוב ולחשוב גם כשנגמרו הרעיונות)
גשר למשתתפ/ת
- אנחנו מתחילים היום סדרה של מפגשים בנושא מיומנות ההתמדה. בהמשך למשחק שהתחלתנו איתו- מה זה התמדה?
- התמדה היא היכולת להמשיך, להמשיך בעשייה של משהו ללא הפסקה. לעיתים התמדה היא התגברות על קושי, חתירה למטרה למרות מכשולים וכשהתנאים לא מיטיבים איתנו.
כולנו מתמידים! לעיתים למרות שקשה, לפעמים זה לא כל כך מסובך. במפגש היום נדבר על ההתמדה שלכם.
התנסות
- נחלק לכל משתתפ/ת דף אישי לכתיבה על התמדה: דברים שהם מתמידים בהם באופן קבוע, דברים שהם מתמידים בהם באופן חלקי, ודברים שהם ממש מתקשים להתמיד בהם.
- בשלב השני נבקש מהם לבחור 2-3 צבעים שונים ולסמן על פני הדף בצבע אחד קבוע את הדברים שקל להם להתמיד, דברים שקשה, ואפשר גם דברים שהם בין לבין.
- מומלץ לשתף בזוגות לפני העיבוד הקבוצתי בדבר אחד מכל קטגוריה ולענות על השאלות:
- למה אתם מתמידים בזה?
למה לדעתכם קשה לכם יותר להתמיד כאן?
עיבוד
- מזמינים את התלמידים לשתף: מה למדו על עצמם ועל בני הזוג בהתנסות?
- באלו דברים הם מצליחים להתמיד?
- מה המתכון להצלחה במקומות האלו? מה מסייע להם להתמיד שם?
- מתי זה קשה להתמיד? עודדו את התלמידים להביא דוגמאות
העמקה
• האם היה לכם בעבר חוסר הצלחה להתמיד במשהו והיום יש שינוי או ההפך?
• מה צריך לקרות כדי שהם יתמידו במשהו? איך הם בוחרים במה להתמיד?
• איך מתמידים במשהו למרות שזה מאד קשה? עודדו את התלמידים לספר מניסיונם על התמדה על משהו תו”כ התמודדות עם קשיים.
• מה עזר להם להמשיך להתמיד?
• הציגו לתלמידים את מודל מש”ה- כדי להצליח להתמיד בעשייה יומיומית וקבועה לעבר מטרה שהצבנו לעצמנו צריכים להתקיים התנאים הבאים:
– משמעות – המטרה צריכה להיות משמעותית עבורנו, צריך להיות ברור לנו מה יוצא לנו ממנה ולמה היא חשובה לנו. ללא משמעות לא נוכל להמשיך למרות קושי, אכזבות, מחסומים.
– שיתוף – לא נוכל להמשיך ללא שיתוף: שיתוף של אחרים במטרה שאנחנו חותרים אליה, כלומר התחייבות בפני אחרים שאנחנו מחויבים למטרה (בד”כ כשאנחנו מכריזים לפני אחרים שאנחנו חותרים לעבר מטרה, אנחנו פחות רוצים להיכשל/ לא להצליח לעמוד בה), אבל גם שיתוף של אחרים בקשיים, באתגרים, התייעצות עימם, לפעמים גם שותפים לדרך שהולכים איתנו לעבר אותה מטרה. שיתוף משמעו לא לחתור לעבר המטרה לבד!
– הורדת הילוך – כלומר תיאום ציפיות, להציב לעצמנו מטרה ריאלית, הגיונית, וגם לתכנן את הדרך. להשיג מטרות מורכבות זה לא “ספרינט”, אלא “מרתון”- התמדה קבועה לעבר המטרה, ולכן קביעת המטרה ותכנון הדרך אליה בשלבים חיונית להשגתה!
• הזמינו את התלמידים להתבונן על המודל- מה דעתם? האם יש להם תוספות? הסתייגויות?
• האם העובדה שיש לי מטרה עם משמעות וחשיבות, אני משתף אותה עם אחרים והיא מטרה ריאלית – האם היא תהיה קלה יותר להשגה? (לדוגמה, אני רוצה להתאמן למירוץ/לרדת במשקל/לקבל ציון 90+ בבגרויות/להגיע לכל ההתנדבויות שלי).
כנראה שלא. גם אם יש לנו את כל המרכיבים האלו, ההגעה למטרה, ההתמדה בדרך אליה לא תהיה קלה יותר, ויהיו קשיים בדרך. אבל הוספת הרכיבים האלו משפרת לנו את הסיכויים להצליח להתמיד בדרך אליה.
• האם המרכיבים של המודל באים לידי ביטוי במטרות שהם מתמידים אליהם? כיצד? מה המשמעות שהם מזהים במטרות שלהם?
• את מי הם משתפים? מי שותף לדרך שלהם? ואם אין שותפים – את מי הם היו רוצים לשתף?
• הורדת הילוך – האם יש להם מטרות אפשריות? האם הדרך לשם מתוכננת?
• לתלמידים צעירים: אפשר לחלק את שלבי המודל בטבלה ולבקש מהם לכתוב על מטרה אחת שהם מתמידים בה את המשמעות והשיתוף (לגבי הורדת הילוך- נדבר על זה במפגשים הבאים).
סיכום המפגש
דברנו היום על התמדה. הבנו שכבר היום אנחנו מתמידים במטרות שונות, ולמדנו כדי להתמיד גם כשקשה חשוב שיתקיימו כמה תנאים (מש”ה).
משימה לתרגול
משימה 1#
נבקש מכל משתתפ/ת למצוא דוגמה (סרטון/ כתבה וכדומה) על אדם שהם מעריכים, מודל לחיקוי או דמות להשראה של התמדה (בכל תחום).
אפשר לשלוח לקבוצת הווטצאפ הקבוצתית/ להביא ולהראות במפגש הבא.
נסו לחשוב: מה היו המניעים שלו להתמדה בתחום? מה עזר לו להצליח?
מה בו נותן לכם השראה?