היכרות מעמיקה בין חברי הקבוצה כפרטים

מטרות:

  1. חיזוק קשרים בינאישיים של המשתתפים בקבוצה
  2. הצגת הצורך בהיכרות כדי להעמיק את הקשר והחיבור בין חברי הקבוצה.

טקס פתיחה/ זמן מעבר:

– טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש
– אפשר טקס פתיחה קצר (כ-5 דקות). ניתן לבחור טקס מטבלת טקסי הפתיחה
– אפשרויות נוספות :

  • תנועה בחדר-  נשחרר קצת את הגוף וננוע בחדר בכל פעם בצורה אחרת (המנחה יכריז איך הולכים והקבוצה ממחישה). לדוגמה: הליכה איטית, הליכה מהירה, דילוגים, הולכים לבית ספר, רוקדים במסיבה, הליכה על קצות האצבעות, הליכה אחורנית , קפיצות וכו’.
  • מעגל תנועה- המנחה או אחד המשתתפים מתחיל תנועה ושאר המשתתפים מחקים אותו עד שמשתתף אחר מחליף את התנועה וכך הלאה.
    אפשרות אחרת: מנחה/ משתתף מראה תנועה, המשתתף הבא אחריו חוזר על אותה תנועה ומוסיף תנועה משלו וכך הלאה.

שער כניסה | גשר למשתתפים

במפגש שלנו היום נקדיש את הזמן להעמקת ההיכרות בינינו.
כזכור התצא”ם היא תכנית שמאפשרת לנו כקבוצה וכיחידים להרחיב את ההיכרות שלנו עם עצמנו כדי שנוכל להביא  את עצמנו לידי להביא למימוש ולביטוי.
כשאנשים מכירים טוב יותר והקשר מעמיק אז מתאפשר גם להתנהג יותר בטבעיות, להיות עצמנו. כשתרגישו טבעי ונוח בקבוצה תהיו פנויים גם להשתתף, להתבטא באופן חופשי, לשאול שאלות את עצמכם ואת החברים.

שלכם, הקהילה, בית הספר… ועוד!
בבסיס התוכנית עומדת התפיסה שאם אדם מכיר את עצמו היטב, הוא יכול לחיות חיים מלאים יותר, מספקים ועשירים. המפגשים שלנו יהיו קבוצתיים, אבל התוכנית היא תוכנית אישית- איך זה מסתדר? אומנם התוכנית מתרחשת בקבוצה, אבל היא מיועדת להתבוננות אישית של כל אחת ואחד על עצמו.
במפגשים שלנו יהיו כל מיני התנסויות, משחקים, פעילויות שנדבר עליהן לאחר מכן וננסה ללמוד על עצמנו מתוכן.
בפועל- ניפגש אחת לשבוע, כאן כקבוצה, למשך לאורך כל שנת הלימודים.
אין פה מבחנים או מחברות, אבל אני בהחלט מקווה שנעשה הרבה למידה: למידה של כל אחד ואחת מכם על עצמו.

במפגש היום נסביר על התוכנית שאתם נכנסים אליה ונתנסה קצת.
בואו נתחיל,
בהמשך נרחיב ונענה על שאלות.

קבצי עזר:

התנסות| היכרות דרך משחק 369

משחק שאלות 3,6,9

מחלקים לכל משתתף דף ועליו הוא כותב 3 סוגי שאלות* עבור תלמיד/ה אחר/ת בכיתה.
*(שאלות שמתייחסות לרגשות ומחשבות (פחות איסוף מידע).
סוגי השאלות מתחלקים לשאלות לפי רמות היכרות:

  • 3- שאלות בדרגת היכרות 3- משהו משמח/ מבאס שקרה לך השבוע? משהו שאת/ה מצפה לו?
  • 6- שאלות בדרגת היכרות גבוהה יותר, לדוגמה: מקום שאתה אוהב/ת? זיכרון משמעותי שיש לך מביה”ס הקודם? תחביב או תחום עניין שיש לך?
  • 9- שאלות בדרגת היכרות עמוקה יותר, שאלות אישיות. לדוגמה: מה מרגש אותך? מעציב/ מכעיס? מה החלום שלך?  מה אנשים לא יודעים עליך ורצית להגיד?

למנחים: אם לדעתכם התלמידים יתקשו- אפשר לחלק דף שאלות (ראו נספח) / לחשוב יחד ולכתוב על הלוח דוגמאות לשאלות.

משחקים:

התלמידים מסתובבים בחדר, ובמחיאת כף עוצרים ומול מי שנעמדו שואלים על איזו שאלה ירצו לענות: 3,6,9?

בהתאם לסוג/ מספר השאלה הם שואלים, ומקשיבים לתשובה ואז מתחלפים.

כך אפשר לקיים כמה סבבים.

עיבוד

  • משחק שאלות 3,6,9

    • איך היתה החוויה?
    • על איזה מספר/סוג שאלות קיבלתם יותר תשובות? למה?
    • איך הרגיש לענות על 3, על 6 ועל 9? למה? ואיך הרגיש לשאול?
    • האם עצם זה שהקשבתם ושיתפתם יכול לשנות משהו ביניכם?
    • האם היו שאלות שהיה קל יותר לענות עליהן? מהן? האם היו שאלות שהיה קשה יותר לענות עליהן? מהן?
    • חוץ מהתוכן של השאלות והתשובות – מה עוד קרה ב’מפגשים’ הקטנים האלה? שימו לב לשפת גוף שהייתה שם (חיוך, לחיצת יד, חיבוק וכד’) ולתחושה

    —- > הרגשנו ששיתוף “קטן” יכול להגביר את החיבור ביננו. למשל: אחרי שמשתפים קל לנו יותר לפנות למישהו כדי לעבוד במשותף, אחרי שיתוף אנחנו מגלים נושאים משותפים שנרצה להמשיך ולדבר עליהם, אחרי שמקשיבים למישהו חשים יותר אמפתיה וקרבה.

    (למנחה, כדאי לספק דוגמה ממשהו שחווית או ראית)

העמקה

נעזוב רגע את המשחק ונדבר על קשרים ומה יוצר אותם:

  • האם תוכלו לשתף אותנו במקרה, ששיתפתם או הקשבתם וזה שינה משהו ביחסים ביניכם?
  • תחשבו על מעגלים שונים בחיים שלכם. עם מי בעצם יש לכם קשרים משמעותיים? אילו סוגים של אנשים?
  • אז כדי לסכם, תנסו לחשוב על הקשרים המשמעותיים בחיים שלכם, מה יוצר אותם? (למנחה, שים לב אם עולים: אמון, רצף היכרות, סיוע, תשומת לב, דברים משותפים, חוויות משותפות)

סיכום המפגש

עוברים בקצרה על מה עשינו במפגש, לדוגמה: דיברנו על…שיחקנו ב…ראינו ש… שמענו קולות ש…

זה המקום גם לשקף כמנחה איך ראית אותם כקבוצה: הקשבה, השתתפות, דיבור פתוח ועוד. 

חשוב לי להגיד כמה מילים על מה שעברנו:

  • יש כל מיני סוגים של קשרים  – גם קרובים יותר וגם קרובים פחות. לכולם יש ערך
  • קשרים הם דבר משתנה ומתפתח  -וגם לנו יש השפעה , אנחנו יכולים להשפיע על הקירבה שנוצרת 
  • מוזמנים לחשוב האם יש מישהו בעולם שלכם שהייתם רוצים לחזק איתו/איתה את הקשר (זה יכול להיות קרוב משפחה או מכר). אם כן –אפשר לחשוב על פעולה קטנה שיכולה לסייע, ולנסות לתרגל אותה    

בשלב זה ניתן גם להזמין את המשתתפים להתבוננות משלהם על מה שהיה במפגש: איך הרגיש המפגש? השיחה בקבוצה?