משוב חיצוני (מעגל פירגון)

מטרות:

  1. הרחבת ההתבוננות האישית של המשתתפים בדיוקן של עצמם באמצעות פירגון ממשתתפים בקבוצה
  2. עידוד המשתתפים לראות את עצמם ואת האחד את השנייה בעין טובה

טקס פתיחה/ זמן מעבר:

  • טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש.
  • אפשר טקס פתיחה קצר (כ-5 דקות)- ראו בקובץ נפרד.

שער כניסה | גשר למשתתפים

בהמשך למפגשים הקודמים- היום נמשיך עם ההתבוננות הפנימית בדיוקן שלי. עד עכשיו התבוננו בעצמנו- התכונות, המאפיינים, האהבות שלנו. ראינו את המאפיינים השונים והדומים שלנו במקומות שונים.

היום נרחיב את ההתבוננות שלנו באמצעות משוב, פידבק מהסביבה ונעשה מעגל פירגון.

מה זה פירגון?

מקור המילה הוא ביידיש- במילה פארגינען (ההגייה: farginen), ובעברית אין לזה חלופה, אבל המשמעות היא לראות בעין טובה, לראות את הטוב שיש באדם אחר ולומר במילים שאנחנו רואים את הטוב הזה.

התנסות| מעגל פירגון

  • נניח על הרצפה/ לוח מילות פירגון (לא חובה- אבל כדאי לעזור למשתתפים להרחיב את מעגל הביטויים).
  • אפשר להקריא/ לעבור על הפירגונים השונים, ולהזמין את המשתתפים להוסיף עוד מילים טובות למאגר.
  • נחלק לכל משתתפ/ת דף- עליו יכתבו את שמם. את הדפים הם יעבירו בין המשתתפים, כאשר כל משתתפ/ת בוחר פירגון מהראש/ ממה שכתוב מהרעיונות במרכז הקבוצה ומקפל את הדף כך שהבאים אחריו לא יראו מה כתב.
  • אפשר להשמיע בזמן הכתיבה מוסיקה נעימה 😊
  • לאחר שכל הדפים עברו בין כל חברי הקבוצה, ולפני שהמשתתפים פותחים את הדפים נבקש מהם לכתוב לעצמם בהמשך הדף כמה פירגונים לעצמם.

עיבוד

  • כדאי להתחיל את העיבוד בשיקוף: כיצד המנחה ראה את המשתתפים במהלך הכתיבה, ואז להזמין אותם לשתף:
  • איך הרגשתם כשכתבתם לאחרים?
  • איך זה לפרגן לעצמכם? איך זה לראות את עצמי בעין טובה?
  • נזמין את המשתתפים לספר אלו פירגונים כתבו לעצמם.

העמקה

  • נזמין את המשתתפים לפתוח את הדף ולקרוא.
  • איך זה מרגיש לקרוא את מה שכתבו עליכם?
  • האם יש פירגון שזו הפעם הראשונה שמאירים לכם עליו?
  • מה הפידבקים החיצוניים שכתבו לכם עושים לכם? (מקבעים? מרחיבים את ההתבוננות? נותנים כוחות? מגלים דברים חדשים?)
  • מה קורה לכם עכשיו מול הפידבק של העולם החיצוני? עד כמה הוא משפיע עליכם? 
  • האם המבט החיצוני של אנשים אחרים “קובע” לכם או שאפשר להפריד אותו ממה שאתם חושבים על עצמכם?

סיכום המפגש

עוברים בקצרה על מה עשינו במפגש, לדוגמה: דברנו על…ראינו ש… שמענו קולות ש…

זה המקום גם לשקף כמנחה איך ראית אותם כקבוצה: הקשבה, השתתפות, דיבור פתוח ועוד. בשלב זה ניתן גם להזמין את המשתתפים להתבוננות משלהם על מה שהיה במפגש: איך הרגיש המפגש? השיחה בקבוצה?