דיוקן (צעירים)

מטרות:

  1. העמקת ההיכרות בן חברי הקבוצה.
  2. היכרות עם המושג ‘דיוקן’ בהיבט התצא”ם
  3. היכרות של המשתתפים עם צדדים שונים בדיוקן שלהם

טקס פתיחה/ זמן מעבר:

  • טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש
  • אפשר טקס פתיחה קצר (כ-5 דקות)- ראו בקובץ נפרד.

שער כניסה | גשר למשתתפים

ברוכים הבאים וברוכות הבאות למפגש שלנו,

אנחנו מתחילים היום לדבר על נושא אחר בתוכנית שנקרא דיוקן.

אפשר לשאול: מה זה דיוקן? (ייצוג אומנותי של אדם בציור/ צילום/ פיסול וכדומה. יש גם דיוקן עצמי).

דיוקן, במהות התצא”מית שלו הוא הפנים הרבות שיש לכל אחד ואחת מאיתנו.

ממש כפי שאומנים רבים וגדולים ציירו את עצמם שוב ושוב- בכל פעם בצורה אחרת, במקומות שונים, מצבי רוח שונים, צבעוניות וקומפוזיציה אחרות- גם לאנשים יש מופעים שונים בכל מקום, בכל תפקיד. לדוגמה: בביה”ס מכירים אותי כ… אצל סבא וסבתא אני נתפס כ… ובחוג אני….

בכל מקום התנהגות אחרת שלנו באה לידי ביטוי, תכונות שונות ויכולות מתגלות החוצה.

במפגשים הקרובים שלנו נרחיב את ההיכרות שלנו על הדיוקנאות שלנו, נראה מה מאפיין אותנו בכל מקום, למה זה כך, ונרחיב את ההיכרות שלנו עם עצמנו. 

התנסות| אימוג'י, עבודה דרך דימוי של חיות, צילום ועוד.

לבחירתכם מספר תרגילים- ניתן לבחור אחד או יותר:

אימוג’ים

  • נבחר 4 מקומות (לדוגמה: אצל סבא וסבתא/ בבית/ עם מעגל מסוים של חברים וכו’) ונחשוב על עצמנו שם: מה מאפיין אותנו שם? מה מעסיק אותנו? מה בד”כ אנחנו עושים שם? מה אנחנו חושבים? מרגישים?
  • נבחר 4 אימוג’י/ אייקונים שמסמלים אותנו ב-4 המקומות הללו ונצייר אותם על דף.
  • משתפים בזוגות/ שלשות ומספרים על מקום או שניים, המאפיינים הבולטים שם.

 

כתיבת שם

  • נחלק למשתתפים דפים וטושים צבעוניים. נבקש מכל אחת ואחד לחשוב על תכונה (או יותר) שמאפיינת אותו ולכתוב את השם שלו ככה שיבטא אותה.
  • משתפים את התוצר בזוגות/ שלשות, כאשר אחד המשתתפים מציג, ולאחר מכן המאזינים יכולים להוסיף עוד תכונה (נעימה!) שלדעתם מייצגת אותו.

 

החיה שאני

  • נחלק לכל משתתפ/ת דף קטן וכלי כתיבה. נבקש מהם לחשוב איזו מן חיה אני בבית הספר? איזו מן חיה אני בבית? איזו מן חיה אני עם חברים?/ מקום אחר?

נזמין אותם לכתוב/ לצייר את החיות.

  • משתפים בזוגות/ שלשות: איזו מן חיה אני? מה מאפיין אותי?
  • מקשיבים לשיתוף יכולים להוסיף מאפיינים (נעימים) למשתפים.

 

צילום

  • נצא למשימת צילום בשטח ביה”ס כאשר המשימה היא לצלם תמונה שמבטאת משהו בה, שדרכה הם יכולים לספר משהו חדש על עצמם שלא הכרנו.
  • אפשרות נוספת היא להציג מהטלפון/ אינסטגרם/ טיק טוק תמונה שמספרת משהו עליי.
  • את התמונות יש לשלוח בווטצאפ הקבוצתי (נפתח אחד במידה ואין).
  • בתום זמן הצילום: נפתח את התמונות ונציג במקרן ונקשיב:
  • מה התמונה מספרת עליך?
  • אם היית מראה תמונה מהבית/ תחביב/ אחר- מה היינו רואים?
  • אילו תכונות/ התנהגות משקפת אותך שם?

העמקה

  • איך הרגשתם בתרגיל?
  • האם גיליתם משהו חדש על עצמכם/ אחרים?
  • עד כמה אתם מודעים ביום יום לדיוקנאות השונים שלכם? למה לדעתכם יש שוני?
  • האם יש לכם דיוקן אהוב? למה אתם אוהבים אותו? מה אתם מרגישים שם?

סיכום המפגש

עוברים בקצרה על מה עשינו במפגש, לדוגמה: דברנו על…שחקנו ב…ראינו ש… שמענו קולות ש…

זה המקום גם לשקף כמנחה איך ראית אותם כקבוצה: הקשבה, השתתפות, דיבור פתוח ועוד. בשלב זה ניתן גם להזמין את המשתתפים להתבוננות משלהם על מה שהיה במפגש: איך הרגיש המפגש? השיחה בקבוצה?