מה אני אוהב (ללמוד)?

מטרות:

1. הרחבת מושג הלמידה עבור המשתתפים.
2. זיהוי תחומי עניין ומוטיבציה בלמידה בתחומים שונים.

טקס פתיחה/ זמן מעבר:

– טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש.
– אפשר טקס פתיחה קצר (כ-5 דקות).

שער כניסה | גשר למשתתפים

אנחנו מתחילים היום עדשה חדשה- עדשת למידה.

למידה הוא משהו שאנחנו עושים בבית הספר, אבל לא רק- למידה היא כל דבר חדש שאנחנו לומדים: תחביב, מיומנות, יכולת, ידע.

למידה יכולה להיות באמצעים שונים: התנסות וחוויה, צפייה (טיק טוק, יו טיוב, טלוויזיה), האזנה (פודקאסטים, הרצאות השראה, שיחות), קריאה, שינון ועוד.  

בעדשה זו נתבונן העדפות הלמידה שלנו: מה מעניין אותנו ללמוד? מה מאתגר אותנו? איך אנחנו אוהבים ללמוד? איזו השפעה יש לנו על מה שאנחנו לומדים? אילו בחירות קיימות לנו כשאנחנו לומדים דברים שאנחנו חייבים.

התנסות

  • מפות חשיבה

    ניצור עם התלמידים מפות חשיבה בנושא הלמידה.

    למנחה: מפת למידה היא כלי לתיעוד וארגון תהליכי חשיבה בצורה גרפית. במרכז המפה נשים את הרעיון/ השאלה/ הנושא של המפה. מהנושא המרכזי מתחילים להוציא “ענפים”, המחוברים לנושא הראשי ואלו הם הקטגוריות הראשיות שבהם נחקור את נושא הלמידה. בד”כ יהיו עד 6-7 ענפים.

    מקצה הענפים העבים/ הקטגוריות הראשיות ממשיכים לצאת ענפים דקים יותר, שמשקפים את המידע, הפרטים והאסוציאציות המשניות שקשורות לענפים השונים ולנושא המרכזי באופן כזה או אחר. אין צורך לייצר קשר ליניארי או לוגי בין הענפים המשניים.

    איך עובדים עם המפה?

    • קופצים מענף לענף, מקטגוריה לקטגוריה וכותבים רעיונות שעולים, משמעויות ותובנות באופן חופשי.
    • אפשר להוסיף עם תתי ענפים לענפים הקטנים עם פרטים ואסוציאציות נוספות.
    • נכתוב במילים בודדות, ביטויים שמייצגים ולא משפטים ארוכים. למה? כדי לאפשר למוח להמשיך לעלות אסוציאציות ולא להתעכב על ניסוח, אלא להמשיך ולהעמיק את היצירתיות והרעיונות.
    • כדי לתת לכל ענף ראשי צבע, ואפשר גם להוסיף אייקונים/ איורים קטנים שממחישים רעיונות, נותנים דימויים לרעיונות שכתבנו.

     

    יצירת המפה

    • מפת החשיבה היא אישית, ותפקידה להציף את כל מה שמעניין, חשוב, מועיל לתלמיד בלמידה.
    • נחלק לכל תלמיד דף, רצוי בגודל A3, נוודא שיש טושים/ עפרונות צבעוניים לקישוט.
    • ננחה אותם לכתוב במרכז הדף (מוקף בעיגול) למידה
    • מתוך הלמידה נוציא את הענפים המרכזיים. נושאים אפשריים לענפים:
    1. מה מעניין אותי ללמוד?
    2. דברים שלמדתי לאחרונה?
    3. הייתי רוצה להשתפר ב…
    4. בעתיד אלמד/ אדע…
    5. ביום יום אני לומד/ת כך…
    6. אנשים/ דברים שנותנים לי השראה ללמידה…
    7. ללמוד בשבילי זה…
    8. אתגרים/ קשיים לי כשאני רוצה ללמוד משהו חדש
    9. הזדמנויות בלמידה/ שיפור
    10. חוזקות שלי בלמידה
    • התלמידים מוזמנים לכתוב באופן חופשי אסוציאציות- בתוך כל ענף, ולהוסיף גם פיצולים נוספים ככול שעולות אסוציאציות.
    • לאחר ותוך כדי הכתיבה אפשר להוסיף אייקונים, ציורים קטנים, וכל מה שעוזר לנו להציג בצורה ויזואלית את המחשבה (למי שזה עוזר)
    •  

    ראו לדוגמה מפת למידה לדוגמה בנושא למידה
    להסבר נוסף על מפת למידה הכנסו לכאן: https://did.li/137w5

עיבוד

• מזמינים את התלמידים להציג (ויזאולית- עוד לפני התוכן…) את המפות
• איך הייתה העבודה על המפה? ממה נהניתם?

העמקה

• נזמין את התלמידים לשתף: אלו דברים חדשים למדתם לאחרונה? איך למדתם אותם?
• מה נותן לכם מוטיבציה כדי ללמוד את זה? מה היה הדרייב שלכם שם?
• מה הייתם רוצים ללמוד אבל נראה לכם מאתגר או קשה?
• כתבתם דברים שונים במפה, ושתפתם בדברים שונים שלמדתם- איך אתם אוהבים ללמוד? (התנסות/ צפייה וכו’)
• כשאתם מסתכלים על כל המפה שיצרתם- מה לדעתכם היא מספרת עליכם?

סיכום המפגש

 עוברים בקצרה על מה עשינו במפגש, לדוגמה: דברנו על…שחקנו ב…ראינו ש… שמענו קולות ש…

משקפים כיצד עבדה בקבוצה: השתתפות, צורת השיח, פתיחות, כנות וכו’