דיוקן (בוגרים)

מטרות:

  1. העמקת ההיכרות בן חברי הקבוצה.
  2. היכרות עם המושג ‘דיוקן’ בהיבט התצא”ם
  3. היכרות של המשתתפים עם צדדים שונים בדיוקן שלהם

טקס פתיחה/ זמן מעבר:

  • טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש
  • אפשר טקס פתיחה קצר (כ-5 דקות)- ראו בקובץ נפרד.

שער כניסה | גשר למשתתפים

ברוכים הבאים וברוכות הבאות למפגש שלנו,

אנחנו מתחילים היום לדבר על נושא אחר בתוכנית שנקרא דיוקן.

אפשר לשאול: מה זה דיוקן? (ייצוג אומנותי של אדם בציור/ צילום/ פיסול וכדומה. יש גם דיוקן עצמי).

דיוקן, במהות התצא”מית שלו הוא הפנים הרבות שיש לכל אחד ואחת מאיתנו.

ממש כפי שאומנים רבים וגדולים ציירו את עצמם שוב ושוב- בכל פעם בצורה אחרת, במקומות שונים, מצבי רוח שונים, צבעוניות וקומפוזיציה אחרות- גם לאנשים יש מופעים שונים בכל מקום, בכל תפקיד. לדוגמה: בביה”ס יכולים להכיר אותי בצורה אחת, אבל אצל המשפחה הרחבה אני נתפס בתור… ובחוג/ תחביב/ תנועת נוער אני דווקא הכי…

בכל מקום התנהגות אחרת שלנו באה לידי ביטוי, תכונות שונות ויכולות מתגלות החוצה.

במפגשים הקרובים שלנו נרחיב את ההיכרות שלנו על הדיוקנאות שלנו, נראה מה מאפיין אותנו בכל מקום, האם יש שוני ומאיפה הוא נובע, ונרחיב את ההיכרות שלנו עם עצמנו. 

התנסות| עבודה דרך קופסה או קובייה

לבחירתכם מספר תרגילים- ניתן לבחור אחד או יותר:

קופסה כדיוקן

  • נדרש לפעילות קופסה (מכל סוג או גודל) למשתתף.
  • נפרוס על שולחן חומרי יצירה, ונחלק קופסה לכל משתתף.
  • ההנחיה היא לצייר/ ליצור דיוקן עצמי על גבי הקופסה תוך כדי התייחסות למספר דברים:
  • תוך הקופסה ושטח החוץ שלה יכולים לסמל מרחבי פנים וחוץ של המשתתפ/ת (ניתן כמובן לשרטט דיוקן פנימי בלי לחשוף אותו).
  • כל פאה של הקופסה יכולה להיות צד (פן)  אחר של הדיוקן: תלמיד/ה, חבר/ה, נכד/ה, חבר/ת קבוצה וכו’.
  • סוג החומרים, כמות, צבע ומיקום – כולם יכולים להיות סימבול המתייחס למשהו מתוך הפנים המרובות והמגוונות שכולן – המשתתפ/ת.

 

קובייה

  • נחלק לכל משתתפ/ת דף עם קובייה לגזירה.
  • נסביר:  נייצג את השונות שלנו בכל מקום/ מול אנשים שונים על פאות של קובייה. הקובייה נשארת קובייה, אבל בכל הטלה יש לה מופע אחר, כך גם אנחנו- אנחנו תמיד אנחנו, אבל בכל מקום מתגלות תכונות/ התנהגות/ רבדים שונים בנו.
  • כתבו על פאות הקובייה את המקומות הבולטים בהם נמצאים, ואז הוסיפו מתחת לכל מקום את התכונות הבולטות (מה היו אומרים עליך? מה מאפיין אותך בכל מקום?).
  • לאחר הכתיבה אפשר להתחלק לזוגות/ שלשות, להטיל את הקוביות בתורות ולספר על מה שיצא בהטלת הקובייה.

עיבוד

קופסה כדיוקן

  • איך הייתה העבודה על הקופסה?
  • עד כמה התוצר הסופי מייצג לדעתכם?
  • מזמינים את המשתתפים להציג, ותו”כ לשאול שאלות הרחבה/ הבהרה נוספות

 

קובייה

  • איך הייתה המשימה?
  • מה גיליתם/ ראיתם בקובייה שלכם?
  • האם גיליתם דברים חדשים על חברים?
  • אלו צדדים נוספים הייתם רוצים להוסיף לקובייה?

העמקה

  • עד כמה אתם מודעים ביום יום לדיוקנאות השונים שלכם/ להתנהגות או תכונות קבועות?
  • למה לדעתכם יש שוני?
  • האם יש לכם דיוקן אהוב? למה אתם אוהבים אותו? מה אתם מרגישים שם?

סיכום המפגש

עוברים בקצרה על מה עשינו במפגש, לדוגמה: דברנו על…שחקנו ב…ראינו ש… שמענו קולות ש…

זה המקום גם לשקף כמנחה איך ראית אותם כקבוצה: הקשבה, השתתפות, דיבור פתוח ועוד. בשלב זה ניתן גם להזמין את המשתתפים להתבוננות משלהם על מה שהיה במפגש: איך הרגיש המפגש? השיחה בקבוצה?