חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש

החלטות חשובות בעתיד

מטרת המפגש

  1. המשתתפים יזהו החלטות חשובות התואמות את המצפן הפנימי שלהם, בעתיד הקרוב
  2. המשתתפים יזהו את המשאבים העומדים לרשותם והרצויים בקבלת ההחלטה

טקס פתיחה/ זמן מעבר​

  • טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש
  • אפשר טקס כניסה/ טקס מעבר שמסייע לתלמידים לעבור מהפעילות הקודמת למפגש התצא"מ ולהתכנס אליו.

גשר למשתתפ/ת

אנחנו מסיימים היום במפגש אחרון את ההתבוננות שלנו בתחום קבלת ההחלטות.

כמו מיומנויות אחרות שעסקנו בהן, אנחנו מסיימים את ההתעמקות בנושא, אבל לוקחים איתנו את הכלי הלאה – אל המשך מפגשי התצא"מ, אל החיים.

נסיים את המפגשים במבט קדימה עם חשיבה על החלטות משמעותיות בעתיד

התנסות

לצעירים – לוח השראה/מוד בורד

  • ניצור עם המשתתפים לוח השראה להחלטות עתידיות. כל אחד עובד על לוח אישי
  • לפעילות נדרשת בריסטול/ קרטון בגודל A3-4 לכל משתתף, פתקים, כלי כתיבה, חומרי יצירה שונים
  • נתחיל בכתיבה אישית של כל משתתף: אלו החלטות משמעותיות הוא לדעתו יצטרך לקבל בעתיד? (בחירת בית ספר, מגמה, מעגלים חברתיים וכו')
  • נניח פתקים עם ערכים – כל משתתף יבחר לעצמו ערכים שהוא מזדהה איתם. לוקחים כמה שרוצים
  • נניח פתקים נוספים וננחה את המשתתפים לכתוב בכל התלבטות/ החלטה עתידית – מה הייתי רוצה שיקרה שם? השאיפה שלי, החלום, הרצון העמוק שלי בתחום

נזמין את התלמידים להוסיף גזרי עיתון/ציורים/איורים שצובעים את החלום, את ההחלטות. 

לבוגרים – המצפן שלי

  • מתחלקים לזוגות
  • כל משתתף מספר (כ-5 דקות) למשתתף האחר על התלבטות שהייתה לו בעבר: על מה התלבט? איך בחר? מה היו האפשרויות? מה עזר לקבלת ההחלטה?
  • המשתתף המקשיב מסמן/כותב על דף המצפן שלי את מה שהוא שומע – הערכים שהנחו את המשתף, אמונות או תפיסות, מה חשוב לו בשדה שהוא סיפר עליו, אלו כוחות (תכונות ויכולות) התגלו בו
  • אח"כ מתחלפים
  • לאחר ששני הצדדים שתפו, האזינו וכתבו – מעניקים לצד השני את הדף ומספרים לו מה שמעת תו"כ.

מזמינים את התלמידים להוסיף על הדף תכונות/שאיפות/ערכים נוספים

עיבוד

צעירים

  • מציגים את הלוחות ומשתפים בהחלטות עתידיות
  • ממה נהניתי בתרגיל?
  • האם התרגיל תרם במשהו להתלבטות סביב ההחלטות העתידיות?

 

בוגרים

  • איך היה התרגיל?
  • מה למדתי על עצמכם?
  • המשגה של התרגיל – התרגיל נתן לנו הזדמנות להתבונן "במערכת ההפעלה" האישית שלנו, במצפן הפנימי. כמו שמשתמשים במצפן לצורך ניווט, כך גם לכל אחד מאיתנו, בניווט של חייו- יש מעין מצפן פנימי. מצפן פנימי הוא מה שמנחה אותנו כשאנחנו מתמודדים עם מצבים מורכבים, בחירות קשות או דילמות, הוא מורכב ממה חשוב בעינינו, באילו ערכים אנחנו מאמינים, המטרות והשאיפות שלנו, הרצונות, מה שנוח ומתאים לנו. אנחנו לא תמיד מודעים אליו- אבל הוא קיים בכל אחת ואחד מאיתנו, הוא מתעצב כבר עכשיו בגיל שלכם, וימשיך להתעצב, להשתנות, להתעדכן כל חייכם. בשיתוף של התלבטות עבר והכתיבה של החברים- קבלתם שיקוף של חלק מהמצפן שלכם: אלו ערכים, רצונות, תכונות, תפיסות עולם- יש בכם.

נזמין את התלמידים לשתף בהתלבטות שהייתה להם, ומה הכווין אותם

העמקה

צעירים

  • מה הקול הפנימי שלכם אומר בהחלטה? אלו ערכים מנחים אתכם? מה השאיפה שלכם בתחום?
  • עם איזה מידע אתם נגשים לבחירה? מי מלווה אתכם?
  • יש התלבטות בין בחירה קשה או קלה יותר?
  • מה המשמעות של לקחת את הבחירה "הקשה"? (דורשת יותר השקעה, התמדה, משאבים) עד כמה זה שיקול?
  • דמיינו שלקחתם את ההחלטה שתביא אתכם בסוף למקום שבאמת אתם רוצים להיות. איך זה מרגיש להגיע לאן שרציתם?
  • איך תראה הדרך לשם?

 

בוגרים

  • אלו החלטות/הכרעות עתידיות גדולות אתם רואים בעתיד?
  • איזה נושא הכי מעסיק אתכם?
  • מה ההתלבטות שם?
  • התבוננו בדף המצפן האישי שקבלתם – מה מתוך מה שכתבתם יכול לסייע לכם בהחלטות העתידיות?
  • האם כל החלטה שתקבלו היא בהתאם למצפן האישי? אלו עוד קולות יש ברקע?
  • האם יש התלבטות בין בחירה קשה לקלה יותר?

האם אפשר לקבל את ההחלטה הקשה יותר? (לדוגמה החלטה שמחייבת השקעה רבה יותר, התמדה)

סיכום המפגש

חוזרים על מה שנעשה במפגש.

מסכמים את האמירות והתובנות המשמעותיות.

מביטים קדימה ושואלים – איזה כלים ניקח מכאן הלאה?

סיכום אישי של המנחה על מה הוא ראה בקבוצה במפגשים האחרונים.