חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש

להרגיש שייכים

מטרות

  1. זיהוי של מעגלי שייכות בקבוצות שונות
  2. בירור המושג שייכות, וחשיבותו לצמיחה אישית
  3. .הנכחת חשיבות הטיפוח של קבוצת התצא”מ, כקבוצת שייכות מיטיבה

טקס פתיחה/ זמן מעבר

חברות בקבוצות רבות

מטרה: מטרתה של ההתנסות היא לעורר דיון סביב הקבוצות אליהן אנחנו משתייכים, ולזהות הבדלים ראשוניים ברמות ההשתייכות ומשמעות הקבוצות.

 

ההתנסות:

  • נעמוד כולנו
  • נשחק “הרוח נושבת” וננוע עם הקבוצות אליהן אנחנו משתייכים
    איך? כל פעם תלמיד/ה אחר/ת אומר/ת “הרוח נושבת לכל מי ששייכ/ת לקבוצה _____” ואז כל מי ששייכ/ת נעמד לידו/ה
  • אני אתחיל בשביל הדוגמה, ומי ששייך יעמוד ליידי: הרוח נושבת לכל מי ששייכ/ת לקבוצת שחקני הטניס. רואה שנשארתי לבד… הרוח נושבת לכל מי ששייכת/ת למשפחה
  • מי רוצה לקחת את זה מכאן?
  • משחקים מספר סבבים

 

שער כניסה גשר למשתתפים

היום ניקח צעד קדימה ונרחיב את הדיבור על קשר – מקשר בין שני אנשים לקשר עם כמה אנשים שהופכים לקבוצה.

כמו שכל אחת ואחד מאיתנו בקשר עם מספר אנשים, כל אחת ואחד מאיתנו גם משתייכים להרבה קבוצות, כמו משפחה, החברים מביה”ס, החברים מהתנועה, קבוצת ההקבצה במתמטיקה או אנגלית.

כמו בפעם הקודמת נקיים התנסות קצרה, נדבר עליה במעגל ולבסוף אשלח לכם קישור למשחקון להתבוננות אישית.

התנסות I: חברות בקבוצות רבות

מטרה: מטרתה של ההתנסות היא לעורר דיון סביב הקבוצות אליהן אנחנו משתייכים, ולזהות הבדלים ראשוניים ברמות ההשתייכות ומשמעות הקבוצות.

ההתנסות:

  • נעמוד כולנו
  • נשחק “הרוח נושבת” וננוע עם הקבוצות אליהן אנחנו משתייכים
    איך? כל פעם תלמיד/ה אחר/ת אומר/ת “הרוח נושבת לכל מי ששייכ/ת לקבוצה _____” ואז כל מי ששייכ/ת נעמד לידו/ה
  • אני אתחיל בשביל הדוגמה, ומי ששייך יעמוד ליידי: הרוח נושבת לכל מי ששייכ/ת לקבוצת שחקני הטניס. רואה שנשארתי לבד… הרוח נושבת לכל מי ששייכת/ת למשפחה
  • מי רוצה לקחת את זה מכאן?
  • משחקים מספר סבבים

סיכום קצר והכנה להתנסות הבאה:

  • אז ראינו שכל אחת מאיתנו שייכת להמון קבוצות
  • אבל מה לגבי מידת השייכות לקבוצה? האם לשייכות בכל הקבוצות יש אותה מידה של משמעות עבורנו?
  • נתחלק לזוגות לשיחה של כמה דקות – כל בן/בת זוג מספר/ת לעמית/ה על קבוצה שמרגישים אליה שייכות גבוהה ועל קבוצה שמרגישים כלפיה שייכות נמוכה. נסו לאפיין יחד מה מרגישים ואיך מתנהגים בקבוצה של שייכות גבוהה, ומה מרגישים ואיך מתנהגים בקבוצה של שייכות נמוכה. (מטרת התרגיל להבין מעט יותר ממה מורכבת שייכות כדי שיוכלו להמשיך לתרגיל הבא)

סיכום קצר והכנה להתנסות הבאה:

  • אז ראינו שכל אחת מאיתנו שייכת להמון קבוצות
  • אבל מה לגבי מידת השייכות לקבוצה? האם לשייכות בכל הקבוצות יש אותה מידה של משמעות עבורנו?
  • נתחלק לזוגות לשיחה של כמה דקות – כל בן/בת זוג מספר/ת לעמית/ה על קבוצה שמרגישים אליה שייכות גבוהה ועל קבוצה שמרגישים כלפיה שייכות נמוכה. נסו לאפיין יחד מה מרגישים ואיך מתנהגים בקבוצה של שייכות גבוהה, ומה מרגישים ואיך מתנהגים בקבוצה של שייכות נמוכה. (מטרת התרגיל להבין מעט יותר ממה מורכבת שייכות כדי שיוכלו להמשיך לתרגיל הבא)
  • יופי. תזכרו את מה שאמרתם אחד לשני עוד כמה דקות – נדבר על זה אחרי התרגיל הבא

התנסות II: סרגלי שייכות

מטרה: מטרתה של ההתנסות היא להאיר פערים בחשיבות שיש לקבוצות שונות בחיינו, ולזהות גורמים שהופכים קבוצה לחשובה

ההתנסות:

  • מחלקים לכל משתתף 5 פתקי ממו (בעדיפות כל פתק בצבע שונה) ובמקביל מניחים את הציר על הרצפה
  • כל משתתף כותב על 5 הפתקים את הקטגוריות: כיתה, חברים, משפחה, תנועת נוער, חוג (אם חולקו צבעים שונים משייכים קטגוריה לצבע)
  • כעת עליכם לדרג את מידת השייכות שלכם לכל קבוצה על הציר שבין 1-5. אסור לחזור על מספר פעמיים!

5- שייכות הכי גבוהה 1- שייכות נמוכה

(אם יש תלמיד שלא שייך לקבוצה בתחום מסויים שישאיר ריק)

  • כעת תלמיד אחד יאסוף את כל פתקי המשפחה ויניח על הציר,
    תלמיד אחר יאסוף את כל פתקי החברים ויניח על הציר וכו’

עיבוד

דיון:

  • שאלה: עד כמה היה קשה לדרג? האם היו התלבטויות? אם כן, במה?
  • משמעות השתייכות גבוהה:

המנחה מצביע על פתקים מסוימים בסולם שצוינו 5 (למשל, 5 במשפחה או 5 בתנועת נוער).

שאלה: מי מוכן/ה לשתף אותנו בקבוצה שקיבלה אצלו/ה 5? מה זה אומר להיות שייך לשם? עוד מספר תלמידים / תלמידות

נסו להיזכר גם בשיחה שלכם קודם לכן: אילו רגשות קיימים כמרגישים שייכות גבוהה לקבוצה? אילו התנהגויות מקובלות כשמרגישים כך?

  • משמעות השתייכות נמוכה:

המנחה מצביע על פתקים מסוימים בסולם שצוינו 1 (למשל, 1 בבית-הספר או 1 בחוג).

שאלה: מי מוכן/ה לשתף אותנו בקבוצה שקיבלה אצלו/ה ? מה זה אומר להיות שייך לשם? עוד מספר תלמידים / תלמידות

נסו להיזכר גם בשיחה שלכם קודם לכן: אילו רגשות קיימים כמרגישים שייכות נמוכה לקבוצה? אילו התנהגויות מקובלות כשמרגישים כך?   

העמקה

סיכום של המנחה:

  • ננסה להבחין בין שייכות טכנית, לבין שייכות מהותית

 

  • מהי שייכות טכנית?

בואו נראה כמה דוגמאות: מישהו צירף אותי לקבוצת ווטסאפ, מישהו החליט שאני חייב/ת להיות בכיתה מסוימת

האם זה אומר שיש לי קשר לחברים בקבוצה? האם זה אומר שאני מרגיש שהקבוצה הזאת חשובה לי ומשפיעה לטובה על משהו שחשוב לי? האם זה אומר שאני יכול להיות מעורב בקבוצה?

התשובה היא לא, ובהרבה מקרים כאלו ההשתייכות עצמה לקבוצה אינה כל-כך חשובה לנו

  • תיארתם כל מיני תיאורים הקשורים בשייכות משמעותית לקבוצה, ואני אוסיף עוד כמה. למשל:

מקשיבים ורואים אותי

אני מרגיש/ה מוערכ/ת ובעל/ת ערך

אני תורמ/ת לקבוצה

אני מרגיש/ה בנוח להיות עצמי

אני מרגיש/ה אהוד/ה או אהוב/ה

אני מרגיש/ה שהחברים בקבוצה תומכים בי או יעזרו לי כשאצטרך

  • מה למעשה קורה בהשתייכות כזאת? לאסוף תשובות
  • קבוצה כזאת, שהיא משמעותית לי, היא קבוצה שבה אני חווה חוויה חיובית, אני מרגיש שהיא נותנת לי משמעות, שהיא מעצימה ומצמיחה אותי

 

  • ומה לגבי הקבוצה שלנו? החליטו עבורנו שאנחנו כאן, כלומר התחלנו ממקום טכני. אבל עכשיו אנחנו מבינים שיש לנו הזדמנות: אם נתפתח כקבוצה, נוביל לכך שכל אחת ואחד מאיתנו יחווה אותה כקבוצה משמעותית, היא תהפוך להיות קרקע מצמיחה עבורנו
  • השאלה שכולנו צריכים למצוא לה תשובה משותפת, היא מה אנחנו צריכים לעשות כיחידים וקבוצה כדי להפוך את הקבוצה שלנו לקרקע מצמיחה?

סיכום המפגש

  • עוברים בקצרה על מה עשינו במפגש, לדוגמה: דברנו על…התנסנו ב…ראינו ש… שמענו קולות ש…
  • זה המקום גם לשקף כמנחה איך ראית אותם כקבוצה: הקשבה, השתתפות, דיבור פתוח ועוד. בשלב זה ניתן גם להזמין את המשתתפים להתבוננות משלהם על מה שהיה במפגש: איך הרגיש המפגש? השיחה בקבוצה?
  • נותנים שיעורי בית: הבנו שיש לנו משימה משותפת – למצוא את הדרך להפוך את הקבוצה שלנו לקבוצה משמעותית עבור כל אחד ואחת מאיתנו, להפוך אותה לקרקע מצמיחה. אשמח שתנסו לחשוב מה בעיניכם צריך לקרות כאן כדי להבטיח את זה
  • זוכרים שעברנו קצת על קבוצות ההשתייכות של כל אחד ואחת מאיתנו: שולח/ת לכם עכשיו לינק לעוד התנסות קצרה בנושא לפני שיוצאים להפסקה