חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש

מיומנויות חברתיות

מטרות:

  1. היכרות עם המושג מיומנויות חברתיות העומדות בבסיסה של חברות או קשר משמעותי
  2. התבוננות אישית על מיומנויות חברתיות
  3. תרגול מיומנויות חברתיות 
  4. העמקה בצורך העומק בקשר דרך היכרות והתבוננות על מיומנויות חברתיות

טקס פתיחה/ זמן מעבר:

  • טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש 
  • אפשר טקס פתיחה קצר (כ-5 דקות) , ראו קובץ נפרד.   

שער כניסה | גשר למשתתפים

שלום לכולם, 

במפגשים האחרונים אנחנו משוחחים הרבה על חברות: מה זה בשבילנו ואיזה חברים אנחנו… עד שנראה שחברות היא ברורה מאליה.  
אני רוצה להגיד משהו, אולי ברור לכולם, אבל חברות, קשר משמעותי בין אנשים, הוא לא תמיד דבר פשוט וקל: 

ליצור את החברות זה לא תמיד פשוט, לשמור עליה, לא לריב, או לריב ריב גדול ואז לבנות מעליו גשר, להתפשר, להיות לצידו של מישהו בכל מיני רגעים שלא תמיד בא לנו להיות שם- זה לא קל.  
יש גם משהו בחברות, שתמיד נראה כלפי חוץ שכולם מסתדרים, לכולם זה עובד יופי- אבל למען האמת חברות או קשר משמעותי ארוך טווח הוא תוצר של עבודה קשה, של כימיה אבל גם מיומנויות בינאישיות, או ליתר דיוק מיומנויות חברתיות. נושא המפגש שלנו היום. 

אתם בגיל שאתם עדיין מפתחים אותן, והם ימשיכו להתפתח כל החיים ככול שאתם תתפתחו ותגדלו. זה מסע שלא נגמר.  

אני רוצה להזמין אתכם בשיעור הזה להתבונן על החלקים שמרכיבים את הקשרים החברתיים שלנו, על המיומנויות החברתיות שלנו, ואני רוצה להזמין אתכם להתבונן במרכיבים האלו ולסמן לעצמכם- במה אתם כבר טובים, מה מחדש לכם? מה עוד לא פתור? 

התנסות| חקר מוקיר ותרגול מיומנויות

מיומנויות חברתיות 

  • נחלק לכל משתתף דף עם רשימת המיומנויות. 

אפשר:

  • לכתוב לעצמי/ לסמן בטבלה- במה אני טוב, במה אני עוד רוצה להשתפר (עמודה ריקה) 
  • לשתף בזוגות- במה אני טוב, אפשר גם לספר סיפור או לתת דוגמה. לזהות מה הייתי רוצה לחזק, לשפר. אפשר גם להתחיל בזיהוי מיומנויות חברתיות טובות אצל הצד השני, ואז להוסיף מה שאת/ה רואה על עצמך.  

 

לאחר מכן- תרגול מיומנויות חברתיות נבחרות 

נזמין את המשתתפים לבחור מיומנות אחת (או יותר- בהתאם לזמן שלרשותכם) ולתרגל אותה בקבוצה/ זוג/ לאישי:  

  1. משחקמביאים לכיתה כמה משחקים קופסה- משחקים ביחד (כמה סבבים)- לדוגמה טאקי, רמי קוב, יניב וכו’…אחרי התרגיל עוצרים רגע להתבוננות אישית: איך היה לי? איך הרגשתי פה? מה היה לי נעים/ לא נעים? איך הסתדרתי? 

  2. מחמאות- מתחלקים לזוגות /שלשות ועובדים בהתאם לכרטיס בהמשך.  

  3. אמפתיה- תרגול אישי, ראו את דף ההסבר. 

עיבוד

  • לפני שנדבר על התרגולים- התחלנו עם הדף, האם אתם מכירים את כל המיומנויות? משהו התחדש לכם?  
  • מזמינים לשתף- במה הרגשתם שאתם כבר שולטים?  האם יש משהו שסימנתם בתור אתגר? 
  • האם יש מיומנויות שנראות לכם יותר חשובות? קריטיות? 
  •  

העמקה

איך היה לכם התרגולים? מה תרגלתם?  

  • נזמין תלמידים לשתף בנוגע לתרגולים:
  • מי תרגל מתן וקבלת מחמאות? ספרו לנו: איך זה מרגיש לקבל/ לתת? מה זה עושה לכם לתת/ לקבל מחמאה? אפשר לשתף במחמאות שנתנו. 
  • מי תרגל משחק? מה היה טוב? מה מעצבן/ קשה? איזה רגש ליווה אתכם במשחק?   
  • מי שתרגל אמפתיה- מזמינים לשתף, באיזה מידה הצלחתם להבין ולבטא את הצד השני? מה זה עשה לכם לראות את הצד השני? 

 

מה ראינו כאן היום? 

  • ראינו שלהיות חבר או חברה מורכב מטווח רחב של מיומנויות חברתיות. אנחנו נולדים עם היכולת הבסיסית לתקשורת, אבל לומדים בעיקר מהסביבה, מהתרבות סביבנו, ובעזרת היכולות האישות שלנו- איך להתנהג בחברה. כמו שאמרנו בהתחלה- אתם עוד בשלב של למידה, והלמידה הזו תלך ותשכלל כל החיים. עד עכשיו בשיחה שלנו ראינו שיש קשת רחבה של מיומנויות, ולכל אחת ואחד שיושבים פה יש חוזקות במיומנויות שונות, ואתגרים לפתח מיומנויות אחרות.  

  • אנחנו קוראים להן מיומנויות חברתיות, כי הן מיומנויות, כלומר אפשר להתאמן כדי לחזק ולשפר אותם. בעזרת אימונים נוכל להעמיק את הקשרים החברתיים שיש לנו: עם המשפחה, עם חברים ואנשים משמעותיים לנו.  

  • זה בסדר להבין שאנחנו לא מצוינים באחת מהמיומנויות, אף אחד לא מצוין בכולן. היכולת שלנו להבחין בהן, ולתרגל אותן היא חשובה ומביאה לשינוי. 

סיכום המפגש

עוברים בקצרה על מה עשינו במפגש, לדוגמה: דברנו על…ראינו ש… שמענו קולות ש… 

זה המקום גם לשקף כמנחה איך ראית אותם כקבוצה: הקשבה, השתתפות, דיבור פתוח ועוד. בשלב זה ניתן גם להזמין את המשתתפים להתבוננות משלהם על מה שהיה במפגש: איך הרגיש המפגש? השיחה בקבוצה?