חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש

העמקת העיסוק בשייכות

מטרות:

  1. המשתתפים יעריכו את תרומתן של קבוצות שונות בחייהם ויבחנו את מקומם בתוכן
  2. המשתתפים יסבירו את התנאים המאפשרים להם לצמוח בקבוצות
  3. המשתתפים יגדירו תנאים לצמיחה בקבוצה
  4. העמקה בתחושת השייכות בקבוצות בחיי התלמיד

טקס פתיחה/ זמן מעבר:

  • עד 7 דקות של מעבר מ'שם' ל'כאן'
  • אפשרות לטקס פתיחה:

נפנה את כיסאות המעגל, ונבקש מהתלמידים/ות להתהלך בחדר (אפשר גם להוסיף מוסיקה), תחילה הליכה איטית ובמהלך התרגיל אפשר לשנות את מהירות ההליכה, להפוך לריצה, קפיצה וכו', כאשר בכל פעם שאנחנו צועקים "עצור!" עליהם לעצור ולהיעמד מול משתתף אחר ולומר לו את האסוציאציה הראשונה שעולה לו לראש כאשר אומרים את המילה קבוצה (בכל פעם אסוציאציה אחרת).

נתחיל את התרגיל, ונאפשר למשתתפים/ות ולעצור כ-3 פעמים מול משתתף אחר.

בסיום התרגיל נחזור לישיבה במעגל ונאסוף את האסוציאציות שנאמרו במהלך המשחק.

  • ראו אפשרויות נוספות לתרגילים בקובץ 'טקס פתיחה'

שער כניסה | גשר למשתתפים

במפגשי התצא"ם עד עכשיו התחלנו קצת להתקרב, להכיר טוב יותר אחד את השני, לשמוע מידע חדש, להכיר סיפורים.

היום נמשיך לשתף, ונסתכל על קבוצות בחיים שלנו: איזה קבוצות מקיפות אתכם? באילו מהקבוצות האלו אתם מרגישים נוח וטוב? באיזה לא?  לאיפה אתם מרגישים שייכים?

התבוננות על קבוצות בחיינו, מעגלי שייכות, עוזרת לנו להרחיב את הידיעה על עצמנו, להכיר את עצמנו טוב יותר, והיא גם תוכל ללמד אותנו על מה נדרש מאיתנו כקבוצה כדי שכל אחד יוכל להרגיש כאן שייכות וחלק.

קבצי עזר:

התנסות

נתחיל בעבודה עצמית:

נחלק לכל משתתפ/ת את דף השתיל שלי לכתיבה וחשיבה במשך כמה דקות.

ההנחיות למילוי הדף: חישבו על קבוצה שאתם שותפים לה: בבית הספר/ חוג/ תנועת נוער/ משפחה/ תחום עניין משמעותי לכם או כל קבוצה אחרת.

וכתבו התייחסויות לנקודות שיש בדף ביחס לקבוצה הזו.

עיבוד

  • איך היה לכם במשימה הזו?
  • מה הנחה אתכם בבחירה של הקבוצה?
  • נזמין את המשתתפות והמשתתפים לספר על איזו קבוצה הם בחרו להתייחס בדף שלהם (נשמע על הקבוצה עצמה, הבחירה בקבוצה)
  • נשאל את המשתתפים שאלות מתוך הדף: שייכות/ התנהגות/ נעים/ לא נעים בקבוצה?

העמקה

  • גיליתם משהו חדש על עצמכם (והקבוצות החשובות לכם) בתרגיל?
  • איך זה מרגיש לשמוע אחרים מספרים על הקבוצות שלהם?
  • האם ההקשבה הזו עוזרת לנו להרגיש קצת יותר קבוצה?
  • מה עוזר לנו להרגיש קבוצה? מה עוזר להרגיש שייכים בקבוצה?

סיכום המפגש

עוברים בקצרה על מה עשינו במפגש, לדוגמה: דברנו על…שחקנו ב…ראינו ש… שמענו קולות ש…

בשלב זה ניתן גם להזמין את המשתתפים לרפלקציה: התבוננות על התהליך הקבוצתי, אופי השיח, המקום שבו הם לקחו במפגש.