אני מתנהג בבית

מטרות:

התבוננות של המשתתפים על ההתנהגות והתפקיד שלהם בבית

טקס פתיחה/ זמן מעבר:

– טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש
– אפשר טקס פתיחה קצר: כל מששתף אומר/ מספר במשפט על איזה אזור הוא אוהב בבית.

שער כניסה | גשר למשתתפים

בתחילת השנה דברנו על דיוקן- הפנים הרבות שיש לנו, ועל כך שבכל מקום אחר קצת אחרת- בבית הספר, מול חברים, בבית וכדומה.

היום אנחנו ממשיכים בעדשת המשפחה, ומתבוננים על הדיוקן שלנו בבית: איך אתם מתנהגים בבית? איזה תפקיד יש לכם? מה אתם חושבים עליו?

התנסות

תפקידים בבית
למנחה: בעדשת המלחמה קיים מערך למפגש בנושא תפקידים בבית, אם לא קיימתם אותו- תוכל עכשיו. במידה וכבר דברתם על התפקידים- אפשר לעבור להתנסות הבאה.

קפה בית
מסדרים את הכיתה עם שולחנות ל”בית קפה”, ליד כל שולחן 2 כיסאות. אפשר גם כיבוד בשביל האווירה 😊

על כל שולחן נניח 2 כרטיסיות עם מצבים לדיון- התלמידים ידונו בשאלה או במצב ויספרו לבן הזוג כיצד יגיבו למצב.
התלמידים יחלקו לזוגות ובכל פעם ידונו בכרטיסים, עד להחלפה הבאה (הזוגות מתחלפים ועוברים לשולחן אחר).

שאלות שאפשר לשאול/ מצבים שאפשר להתייחס אליהם:
• כשמתארגנים בבוקר ליום לימודים ועבודה- אני…
• כשמגיעים אורחים לבקר אני
• כשצריך לנקות את הבית אני…
• מבשלים לשבת- אני…
• אחד מההורים לא מרגיש טוב, אני
• האינטרנט לא עובד- אני…
• כשיוצאים ביחד לטיול משפחתי- מה התפקיד שלי?
• כשמארחים/ מתארחים אצל המשפחה- אפשר בד”כ למצוא אותי ב…
• פעילות משפחתית שאני אוהב לעשות עם המשפחה שלי
• בארוחת שישי אני…
• יש למישהו במשפחה יומולדת- אני…
• ההורים בקשו שאשמור על האחים הקטנים שלי- אני…
• משהו שאני אוהב לעשות במיוחד בבית (אפשר גם יותר מאחד)

עיבוד

• נשאל את התלמידים איך היה להם התרגיל? אפשר גם לשקף את הדינמיקה שראית כמנחה.
• נזמין את התלמידים לשתף על כרטיסייה שהפעילה אותם במיוחד
• מה למדתם על עצמכם מהתרגיל? מה למדתם על משתתפים אחרים?
• איזה “תמונה” של עצמכם בבית אתם רואים? איזה תפקוד שלכם עולה מתוך זה?

העמקה

• אפשר לפזר את הכרטיסיות התפקידים ממפגש ‘אני בבית’ בעדשת המלחמה, ולהזמין אותם להרכיב את “התמונה” שלהם שיכולה להיות מורכבת מתפקיד אחד או יותר שיש להם בבית.
• מה אתם חושבים על התפקיד שלכם בבית?
• מה לדעתכם בני המשפחה שלכם יגידו שהוא התפקיד/ים שלכם?
• האם הייתם רוצים לשנות בו משהו? להוסיף?

סיכום המפגש

נסכם את המפגש ברמת הקבוצה: מה למדנו, ראינו אלו קולות שמענו. זה המקום גם לשקף כמנחה איך ראית אותם כקבוצה (דיבור פתוח, שיתוף, הקשבה).