תפקידים בבית למנחה: בעדשת המלחמה קיים מערך למפגש בנושא תפקידים בבית, אם לא קיימתם אותו- תוכל עכשיו. במידה וכבר דברתם על התפקידים- אפשר לעבור להתנסות הבאה.
קפה בית מסדרים את הכיתה עם שולחנות ל"בית קפה", ליד כל שולחן 2 כיסאות. אפשר גם כיבוד בשביל האווירה
על כל שולחן נניח 2 כרטיסיות עם מצבים לדיון- התלמידים ידונו בשאלה או במצב ויספרו לבן הזוג כיצד יגיבו למצב. התלמידים יחלקו לזוגות ובכל פעם ידונו בכרטיסים, עד להחלפה הבאה (הזוגות מתחלפים ועוברים לשולחן אחר).
שאלות שאפשר לשאול/ מצבים שאפשר להתייחס אליהם: • כשמתארגנים בבוקר ליום לימודים ועבודה- אני… • כשמגיעים אורחים לבקר אני • כשצריך לנקות את הבית אני… • מבשלים לשבת- אני… • אחד מההורים לא מרגיש טוב, אני • האינטרנט לא עובד- אני… • כשיוצאים ביחד לטיול משפחתי- מה התפקיד שלי? • כשמארחים/ מתארחים אצל המשפחה- אפשר בד"כ למצוא אותי ב… • פעילות משפחתית שאני אוהב לעשות עם המשפחה שלי • בארוחת שישי אני… • יש למישהו במשפחה יומולדת- אני… • ההורים בקשו שאשמור על האחים הקטנים שלי- אני… • משהו שאני אוהב לעשות במיוחד בבית (אפשר גם יותר מאחד)
עיבוד
• נשאל את התלמידים איך היה להם התרגיל? אפשר גם לשקף את הדינמיקה שראית כמנחה. • נזמין את התלמידים לשתף על כרטיסייה שהפעילה אותם במיוחד • מה למדתם על עצמכם מהתרגיל? מה למדתם על משתתפים אחרים? • איזה "תמונה" של עצמכם בבית אתם רואים? איזה תפקוד שלכם עולה מתוך זה?
העמקה
• אפשר לפזר את הכרטיסיות התפקידים ממפגש 'אני בבית' בעדשת המלחמה, ולהזמין אותם להרכיב את "התמונה" שלהם שיכולה להיות מורכבת מתפקיד אחד או יותר שיש להם בבית. • מה אתם חושבים על התפקיד שלכם בבית? • מה לדעתכם בני המשפחה שלכם יגידו שהוא התפקיד/ים שלכם? • האם הייתם רוצים לשנות בו משהו? להוסיף?
סיכום המפגש
נסכם את המפגש ברמת הקבוצה: מה למדנו, ראינו אלו קולות שמענו. זה המקום גם לשקף כמנחה איך ראית אותם כקבוצה (דיבור פתוח, שיתוף, הקשבה).