המשתתפים עומדים במעגל. המשימה היא לספור בסדר עוקב, כאשר כל משתתף שרוצה יכריז על מספר בסדר עוקב (1,2,3 וכו’). אם יותר ממשתף אחד מכריז על אותו מספר- מתחילים לספור מהתחלה. לא מתמהמהים בספירה.
התרגיל מבקש מהקבוצה ריכוז, התבוננות והקשבה.
במפגשים הקודמים הרחבנו את ההתבוננות על עצמנו בתקופה הזו של המלחמה: רגשות, דאגות, חששות. הבנו שיש בנו כוח וחוסן לעבור מצבים קשים, להביט קדימה, וגם דברנו על המשפחה שלנו: מה קורה איתה עכשיו, ומה התפקיד שלנו בתוכה.
היום אנחנו נמשיך להתבונן פנימה, אל מנגנון ההפעלה הפנימי שלנו, זה שלפעמים אנחנו לא כל כך מודעים אליו, אבל בתקופה כזו קורה לו משהו- נתבונן על מערכת האמונות הפנימיות שלנו.
לכל אחת ואחד מאיתנו יש מערכת אמונות פנימיות: בעצמנו, בחברה שבה אנחנו חיים בה, במדינה, ביישוב שלנו, בקב”ה.
המערכת הזו נבנתה מהניסיון שלכם, מהחינוך קבלתם, מהסביבה שעוטפת אתכם.
בתקופות קשות, במצבים קשים לפעמים יש לנו תנועה במערכת האמונות, פתאום משהו שכל כך סמכנו עליו והיה בטח- מתערער. לדוגמה אם האמנתי בגוף שלי, בחוזק שלו ובבריאות- פתאום האמונה שלי יכולה להתערער אם חליתי במחלה שלא מרפה, או שיש לי פציעה שרודפת פציעה ופתאום האמונה שאני חזק וכל יכול- נפגעת.
במפגש היום נתבונן קצת על מערכת האמונות שלנו.
אפשר להקריא את השיר הבא:
(הכותבת מתארת שהיא בסערת הנפש, מחפשת במה להיאחז כדי להחזיק את עצמה, את נפשה למשך זמן. אנחנו לא יודעים איזה ענף היא מצאה, אבל כשהסערה שככה היא גלתה על עצמה את חוזקה, או כשהיא חפשה אמונה להיאחז בה (ענף קטן)- היא בעצם גלתה אמונה משמעותית יותר (גזע).
ענף/ עידית ברק
לא לטבוע
להיאחז בענף הקרוב
לא להיסחף בנהר
לבחור היטב שיהיה בהישג יד
שלא יהיה דק מידי
שיחזיק את משקל הנפש
לאורך זמן
ובשוך הסערה
לגלות שאת גזע
מערכת האמונות שלי (המבצר)
נבקש מהתלמידים לקרוא את השירים, ולמצוא את אלו שקוראים אליהם, מדברים אליהם, ובדף לכתוב על השירים האלו:
השיר: מה אתם מרגישים אליו? האם הוא מתאר מקור כוח, אמונה, תפיסת עולם? או שאולי היום הוא נראה רחוק מכם, מחליש, לא רלוונטי?
נסביר למשתתפים כי אפשר לבחור שורה אחת או יותר מהשיר ולא להתייחס לכל הטקסט/ לבחור שורה אחרת מהשיר שלא הובאה כאן/ ציטוט משיר שלא נמצא וכדומה.
מנחים יקרים: שימו לב כי קיים נספח שירים המיועד לכם עם קוד לסריקה המוביל לטקסט המלא של כל שיר.
וגם אם עכשיו יש בלבול, או קושי, אנחנו יכולים לשהות בו, לדבר עליו עם אחרים, לחשוב. השהייה בו גם תקדם אותנו הלאה לגבי תובנה חדשה ואמונה שלמה ומלאה יותר.
למנחה: במפגש כזה- בו עולות שאלות, חיזוקים או גם ספקות ותהיות, אפשר לסיים עם טקסט שקרוב לליבך.
אפשר גם להמשיך בלימוד של אחד מהטקסטים הבאים עם התלמידים בשיעור אחר בכיתה:
נבנה באהבה על ידי היפוקמפוס