הדרך ארוכה ומפותלת
מטרת המפגש
- חיזוק תחושת המסוגלות דרך שיתוף בסיפורים מעוררי השראה בהתמדה למרות קשיים
- הבנה כי כולם מתמודדים עם קשיים ואתגרים בדרך להשגת מטרות
- היכרות עם תכונות ‘גריט’ / תכונות שיש לאנשים שהצליחו בהתמדה
טקס פתיחה/ זמן מעבר
- טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש
- אפשר טקס כניסה/ טקס מעבר שמסייע לתלמידים לעבור מהפעילות הקודמת למפגש התצא”מ ולהתכנס אליו.
גשר למשתתפ/ת
- אנחנו ממשיכים היום במפגש ה-2 בנושא מיומנות ההתמדה.
- היום במפגש נמשיך לדבר על התמדה, ונכוון זרקור להתמדה דווקא שקשה: מתי במיוחד קשה לנו להתמיד? מה אנחנו צריכים איתנו?(חזרה למודל מש”ה) מה אפשר ללמוד מאנשים אחרים ומצליחים שהתמידו למרות הקשיים הרבים?
התנסות
לצעירים:
משימות אתגר
- אפשר לבחור פעילות אחת או יותר (ומעבר בין הפעילויות השונות).
- הרעיון: כל הפעילויות הן קשות, לעיתים בלתי אפשריות
- התלמידים צריכים להתמודד עם כשלון (וגם להחליט האם לעבור הלאה לפעילות אחרת/ לפרוש/ אחר).
פעילויות אפשריות:
- קליעה- התלמידים צריכים לקלוע קיסמים (שיניים) לתוך בקבוק (ליטר וחצי). הבקבוק במרחק של לפחות ממטר מהם.
- איזון- התלמידים צריכים לאזן עפרון על האצבע למשך של דקה לפחות.
- לספור גרגירי אורז שנמצאים בקערה
- קלפים- לבנות מגדל מקלפים
- השחלה- מנקבים חור עם מחט בבריסטול. התלמידים צריכים לנסות להשחיל חוט דרך אותו חור (בלי מחט).
לבוגרים:
עבודה אישית ולאחר מכן שיתוף בזוגות
- חלקו לכל משתתף דף.
- בקשו מהם לכתוב במרכז הדף בעיגול מטרה משמעותית שהוא נע אליה בהתמדה (בעבר או בהווה)
- מסביב למעגל בקשו מהם לכתוב גורמים פנימיים וחיצוניים שעמם התמודדו/ מתמודדים בדרך להגשים את המטרה.
גורמים פנימיים – מחשבות, פחדים, הקולות שיש לי בראש.
גורמים חיצוניים – מה אחרים חושבים ואומרים, קשיים או תמיכה חיצונית כמו כסף/ זמן/ משאבים/ עזרה/ תמיכה - שיתוף בזוגות
אפשרות גם למשימות אתגר המתאימות לקבוצה, לדוגמה:
- קשירת חוט/סרט ביד אחת (5 דקות כדי לקשור כמה שיותר קשרים)
- בוחרים 2-3 מתנדבים, שצרכים להרכיב פאזל כשהם עוטים כפפות מטבח עבות
עיבוד
לצעירים:
- מאיזו פעילות/ תחנה נהניתם? מה היה קשה?
- מה קרה כשנתקלתם בפעילות שלא הצלחתם לבצע? איך נהגתם?
- מה גרם לכם להמשיך/ מה גרם לכם לוותר?
מה קורה לכם לפעמים כשאתם נתקלים במשימה קטנה אבל בלתי אפשרית – מה אתם עושים? שתפו במשימה ומה עשיתם.
לבוגרים:
- מה למדתם על עצמכם בפעילות? מה למדתם על אחרים?
- מה חשוב לכם במטרות האלו? מה המשמעות?
- איפה יש יותר קשיים: פנימיים או חיצוניים להתמודד איתם?/ בהתנסות – אלו גורמים חיצוניים הקשו? אלו גורמים פנימיים הפריעו?
- מה יותר קשה: הגורמים החיצוניים או הפנימיים? למה?
- אלו גורמים חיצוניים/ פנימיים סייעו?
העמקה
לצעירים:
- הפעילות שלנו עסקה בהתמדה במשימות קטנות, וכיצד אנחנו מתמודדים שם.
- בואו נתבונן על התמדה לעבר משימות גדולות. אספו מהתלמידים דוגמאות למטרות של משימות גדולות (הצטיינות בספורט/ קריירה עתידית מבטיחה/ הצלחה בלימודים וכו’).
- אלו קשיים יש לנו בדרך למשימות האלו?
- נסו לחלק זה לקשיים חיצוניים (לדוגמה לא תמיד יש לנו את כל המשאבים, יש קשיים אובייקטיביים בדרך), לעומת קשיים פנימיים שתלויים בנו (חוסר מוטיבציה/ הסחות דעת/ וויתור לעצמנו).
- משימת בית – הזכירו לתלמידים כי בסיום המפגש הקודם בקשתם מהם למצוא סיפורים מעוררי השראה בעיניהם של אנשים שהתמידו.
הזמינו את התלמידים לשתף (מה הסיפור? מה מעורר בהם השראה? האם היו קשיים בדרך ליעד? מה הם לוקחים מהסיפור הזה?) - שקפו לתלמידים: לכולם יש קשיים בדרך למטרות. לפעמים הדים הם פנימיים וצריך להתגבר על חוסר בטחון, או חוסר מיקוד, לוותר על פעילויות אחרות ולהקדיש את עצמך למטרה. לפעמים הקשיים הם חיצוניים כמו היעדר משאבים/ זמינות לאפשרויות – וגם כאן צריך למצוא פתרונות. אבל האנשים האלו שמהווים עבורכם השראה הם דוגמה להתגברות על קושי.
- שאלו את התלמידים: אלו תכונות/ מאפיינים יש לאנשים האלו? (כוח רצון, נחישות, התמדה, נאמנות למטרה שהציבו לעצמם, סיבולת, התלהבות ותשוקה למטרות שלהם).
לבוגרים:
- משימת בית – הזכירו לתלמידים כי בסיום המפגש הקודם בקשתם מהן למצוא סיפורים מעוררי השראה בעיניהם של אנשים שהתמידו.
הזמינו את התלמידים לשתף (מה הסיפור? מה מעורר בהם השראה? האם היו קשיים בדרך ליעד? מה הם לוקחים מהסיפור הזה?) - שקפו לתלמידים: לכולם יש קשיים בדרך למטרות. לפעמים הדים הם פנימיים וצריך להתגבר על חוסר בטחון, או חוסר מיקוד, לוותר על פעילויות אחרות ולהקדיש את עצמך למטרה. לפעמים הקשיים הם חיצוניים כמו היעדר משאבים/ זמינות לאפשרויות – וגם כאן צריך למצוא פתרונות. אבל האנשים האלו שמהווים עבורכם השראה הם דוגמה להתגברות על קושי.
- שאלו את התלמידים: אלו תכונות/ מאפיינים יש לאנשים האלו? (כוח רצון, נחישות, התמדה, נאמנות למטרה שהציבו לעצמם, סיבולת, התלהבות ותשוקה למטרות שלהם).
- ספרו לתלמידים על גריט: Grit: תכונות עיקריות וחשיבותן
- Grit, או בעברית “התמדה”, הוא מושג בפסיכולוגיה המתאר את היכולת להתמיד במטרה לאורך זמן, גם כשנתקלים בקשיים ואתגרים. ד”ר אנג’לה דאקוורת’, חוקרת אמריקאית, זיהתה את ה-Grit כגורם מרכזי בהצלחה. לדבריה, אנשים בעלי Grit גבוהים נוטים יותר להצליח בלימודים, בקריירה ובחיי האישיים, גם אם אין להם כישורים יוצאי דופן.
- התשוקה: רצון עז להשיג מטרה מסוימת.
- ההתמדה: היכולת להמשיך הלאה גם כשקשה.
- המוטיבציה: רצון פנימי להתקדם ולצמוח.
- התקווה: אמונה ביכולת להצליח.
- המוכנות להתמודדות עם קשיים: נכונות להתמודד עם אתגרים וללמוד מטעויות.
- היכולת להתמקד: היכולת להישאר ממוקדים במטרה ולא להיסחף.תכונות עיקריות של Grit כוללות (כדאי לכתוב):
- הזמינו את התלמידים לבחור תכונה אחת מתוך ה-Grit שיש להם, ותכונה אחת שהיו רוצים לחזק.
סיכום המפגש
נסכם כי היום במפגש המשכנו לדבר על חיזוק מיומנות ההתמדה, והתמקדנו בהתמדה דווקא כשהמטרה קשה להשגה. ניסינו לראות את דפוסי ההתמדה שלנו במקרים כאלו, ולמדנו שלכולם יש קשיים בדרך למעלה. מי שמגיע למעלה פשוט לא הפסיק להתמיד. ראינו איך אנשים שאנחנו מעריכים התמודדות עם קשיים, והבנו אלו תכונות יש לאנשים שמצליחים להגיע להישגים ולהתמיד לאורך זמן. הבנו שכל מטרה שהיא אתגר, יציאה מאזור הנוחות תדרוש התמדה, אבל מי שלא מפחד מהתמדה – יגיע לאן שיציב לעצמו.
משימה לתרגול
משימה 2#
בשיעורים הבאים בנושא נבחר נושא אחד שנרצה לעבוד עליו בהתמדה 😊
ולכן למפגש הבא חשבו על מטרה אחת או יותר שהייתם רוצים לעבוד עליה, ולפעול לקדמה.