ליווי התלמיד בתהליך השנתי באחד מההקשרים הבאים (לבחירה) : התבוננות על מה קורה בשערי הלמידה שבחר לעצמו, התהליך שעובר בתוך קבוצת התצא”מ, המטרה שהציב לעצמו בדף המטרה או ההבנות שלו לגבי שינויים בחיים שלו (לאור עדשת שינוי שעברו) .
(במידה והתלמיד לא מוביל את השיחה דרך בחירת זירה או נושא, המנטור יבחר זירה או צורך שהוא מזהה בהם בסיס לשיחה)
חסמים הם תגובה אנושית שכיחה לתהליכי שינוי. חסמים שבחלקם אמיתיים ובחלקם מדומיינים. ההבנה של מהו חסם ואיך ניתן להגבר עליו הוא חלק משמעותי במפתח להצלחה של המתאמן. המטרה שלנו כאן היא לתת כלים לעבוד עם הנושא.
חסמים יכולים לנבוע מקושי כללי לבצע שינוי, מאתגר שיש לתלמיד עם הנושא, המטרה לא ראלית.
שלב 1 -זיהוי חסמים:
כל שינוי שאנחנו רוצים לעשות דורש אנרגיה, לפעמים מקורות האנרגיה לא מספיקים, לא מזוהים או לא זמינים לנו. אחד הדברים החשובים בשינוי הוא להתחבר למקור מוטיבציה ולמשאבים שיעזרו לנו בתהליך
שלב 1- זיהוי מוטביציה:
נתבונן יחד במטרה שהצבת/ במה שרצית לשנות מתוך ההתבוננות בזירות השונות ונשאל:- למה זה חשוב לך ? מה הסיבות לשינוי שאת/ה רוצה לעשות?(לרשום כמה שיותר סיבות)
נעבור על הסיבות- מה אתה עושה כי אתה רוצה וטוב לך עם זה או כי זה ממקם אותך אחרת או כי אתה מרגיש חייב?
במידה והמוטיבציות חיצוניות בלבד נשקף ונשאל- המטרה הזו עדיין חשובה לך? אם כן- איזו סיבה פנימית, שלא תלויה באחרים, מניעה אותך להשגת המטרה? איך השגת תשפיע עליך?
אם לא- יש מטרה אחרת שהיית רוצה להציב בתחום הזה?
שלב 2 מוטיבציה לתהליך
כשאין לך כח לעשות משהו ואתה בכל זאת מצליח לעשות אותו- מה עוזר לך?
אילו דברים מחזקים אותך? נותנים לך כח?
איך התשובות מהשאלות הקודמות יכולות לעזור לך? מה אתה יכול לעשות שיתן לך כוחות עכשיו, לשינוי שאתה רוצה לעשות?נבנה באהבה על ידי היפוקמפוס