חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש

מטרות המפגש:

המשתתפים יתבוננו על גבולות אישיים שיש לכל אחד בנוגע לגוף- קרבה, מגע

טקס פתיחה/ זמן מעבר:

  • טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש.
  • אפשר טקס פתיחה קצר (כ-5 דקות).

שער כניסה | גשר למשתתפים

אנחנו ממשיכים היום בעדשת גוף ומתבוננים על גבולות בהקשר לגוף. אנחנו באים במגע מידי יום עם הרבה אנשים: לפעמים בתור לסופר, באוטובוס, בישיבה בכיתה, בבית, עם החברים. המפגש של היום יציף את הנושא של מרחב אישי, והגבולות שכל אחד ואחת צריכים כדי לשמור על עצמם, להרגיש בטוח ומוגנים. נדבר על איזו קרבה נעימה לנו ואיזה לא? מתי הרגשנו שעברו את הגבול? מה קורה לנו ברגעים כאלה ואיך אנחנו מגיבים?

התנסות

תרגילי מגע

לרשותכם מספר פעילויות מגע. תוכלו לקיים אחת או יותר ולאחריה את תרגיל ה’הטורים’, ובצע עיבוד לפעילות.

  1. חמור חדש
    מסדרים את התלמידים בטור, כאשר תלמיד אחד עומד במרחק כ-2 מטרים מהם, מכופף לישיבת שש (הוא ה”חמור”). על התלמידים לזנק ברגליים פסוקות מעליו.

  2. הקטרים באים
    כל התלמידים עומדים בשורה, ובמרחק של כ-2 מטר עומד תלמיד אחר. כאשר התלמיד מוכן הוא צועק: “הקטרים באים” ורץ אל התלמידים, את כל מי שהוא תופס בדרך- הופך להיות “קטר” יחד איתו. אסור לחזור אחורה, הקטרים המצטרפים אליו עוזרים לתפוס.

  1. כל משחקי התופסת

  2. פלונטר
    כל אחד נותן ידיים לאנשים במעגל באופן אקראי ולא לשכנים וכשנוצר פלונטר על הקבוצה לחזור למעגל מסודר בלי לעזוב ידיים.

 

לאחר התרגיל שבחרתם – נערוך התנסות של תרגיל הטורים:

  • מתחלקים לזוגות ועומדים ב-2 טורים במרחק של כמה מטרים (בן זוג עומד מול בן זוג).
  • המשחק: צד אחד מתקרב לצד ה-2, כל פעם פוסע צעד ומתקרב לבת/ בן הזוג. בכל פעם- צד אחד, עד שבן הזוג שאליו מתקרבים- עוצר אותו כזה לא נעים לו יותר.
  • אח”כ מחליפים תפקידים.

עיבוד

  • איך הרגשתם בתרגילים?
  • עשינו את המשחק בהקשר לגוף וגבולות של מגע וקרבה. איך הרגשתם במשחק הראשון? האם נחצו גבולות? ואיך הרגשתם בהקשר של קרבה בתרגיל של הטורים?
  • האם הקרבה הייתה לכם נעימה/ לא נעימה?
  • בהקשר למשחק הטורים: איך זה מרגיש להתקרב למישהו כך? איך זה כשמתקרבים אליך? מתי זה נעים יותר או פחות?
  • איך ידעתם לזהות כשמשהו הרגיש לכם לא נוח? איפה הרגשתם את זה?
  • כמה מרחב אתם צריכים כדי להרגיש בנוח?

העמקה

  • אפשר להגיד כמה מילים על מרחב אישי: מרחב אישי הוא סוג של טריטוריה אישית, פרטית, אזור משלנו. כאשר מתקרבים למרחב הפרטי שלנו מתעוררת בנו הרבה פעמים תחושת אי נוחות: אנחנו יכולים ללכת אחורה, להשפיל את הראש, להתחמק מהמגע ועוד.

 

מחקרים מציגים 4 אזורים של מרחב אישי:

  • מרב אינטימי- מיועד לאנשים הכי קרובים אלינו, בין 15-45 ס”מ מרווח
  • מרחב אישי- לחברים, מסיבות, מפגשים משפחתיים- 50 ס”מ- 1.20 מ’
  • מרחב חברתי- לאינטראקציה בין מכרים 1.2 מ’ עד כ-3.5 מ’
  • מרחב ציבורי- להופעות בציבור, הרצאות וכדומה- 3.5-7.5 מ’.

 

  • בואו נתבונן קצת על הגבולות במרחב האישי והשמירה עליהם. מה קורה לנו כאשר נחצה גבול? כאשר הייתה אלינו קרבה גדולה מידי? מגע שלא רצינו? מגע מתוך רצייה חברתית? נזמין תלמידים לשתף בסיפור שקרה, וכיצד הגיבו
  • איך ידעתם שנחצה הגבול? איך הרגשתם את זה?

סיכום המפגש

עוברים בקצרה על מה עשינו במפגש, לדוגמה: דברנו על…שחקנו ב…ראינו ש… שמענו קולות ש…

זה המקום גם לשקף כמנחה איך ראית אותם כקבוצה: הקשבה, השתתפות, דיבור פתוח ועוד. בשלב זה ניתן גם להזמין את המשתתפים להתבוננות משלהם על מה שהיה במפגש: איך הרגיש המפגש? השיחה בקבוצה?