קבלת החלטות – התחלה
מטרת המפגש
- היכרות עם המיומנות קבלת החלטות מושכלת בהתאם למצפן הפנימי האישי
- התבוננות על מאפיינים אישיים בקבלת החלטות, והיכרות עם דפוסים אישיים
טקס פתיחה/ זמן מעבר
- טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש
- אפשר טקס כניסה/ טקס מעבר שמסייע לתלמידים לעבור מהפעילות הקודמת למפגש התצא"מ ולהתכנס אליו.
גשר למשתתפ/ת
- אנחנו מתחילים היום ברצף של כמה מפגשים בנושא של קבלת החלטות מושכלת. כמו המפגשים הקודמים שלנו – גם קבלת החלטות מושכלת היא מיומנות שאפשר ללמוד ולהשתפר בה. יש חשיבות גדולה מאד, ככול שאנחנו מתבגרים לדעת לקבל החלטות בצורה מושכלת יותר, מאחר שעם הזמן ההחלטות המורכבות שאנחנו מקבלים הופכות להיות יותר ויותר משמעותיות לחיים שלנו, ומשפיעות על העתיד שלנו.
- אפשר להזמין את המשתתפים לחשוב ולהציע – אלו החלטות או באלו תחומים אנו נקבל החלטות יותר משמעותיות עכשיו ובעתיד (לדוגמה החלטות בתחומים של לימודים, תחביבים, מעגלים חברתיים, בן/ בת זוג, שירות צבאי/ לאומי ועוד).
- נשאל את התלמידים: כמה החלטות לדעתכם אדם מקבל מידי יום? ערכו סבב ואספו את התשובות.
למעשה, קשה למדוד כמה החלטות כל אדם מקבל יום, אבל מחקרים מתאים בין כמה אלפי החלטות לכ-30 אלף החלטות ביום. לרוב אלו החלטות פשוטות, לדוגמה: לאכול חביתה או ביצת עין?
המפגשים שלנו יוקדשו להחלטות היותר מורכבות, אלו שיכולה להיות להן השפעה משמעותית על החיים שלכם, אלו שלפעמים קשה מאד לקחת, אבל היינו רוצים ללמוד לדעת איך לעשות את זה נכון.
התנסות
למנחה: אפשר לבחור אחת מהפעילויות הבאות כאשר מטרת ההתנסות היא לעודד קבלת החלטות ולאחר מכן רפלקציה על ההתנסות.
- הישרדות – ספינה טרופה
- מחלקים את הקבוצה לקבוצות קטנות של עד 5 תלמידים.
- מספרים את סיפור המסגרת (כתוב גם בעזר הפעילות): שטתם בטיול בספינת תענוגות, אך לפתע הספינה פגעה בקרחון ואתם הצלחתם להינצל על ספינה מתנפחת. הצלחתם לקחת אתכם גפרורים, וכמה פריטים נוספים שעליכם לדרג בדף שיחולק לכל משתתף, כאשר הפריט הראשון (מספר 1) הוא החשוב ביותר, 2- שני בחשיבותו, וכך הלאה.
- שלבי המשחק: שלב ראשון- כל משתתף מדרג לעצמו ללא התייעצות עם אחרים את הפריטים.
שלב 2- המשתתפים מגלים אחד לשני מה דרגו ומנהלים דיון קבוצתי ומחליטים בהחלטה קבוצתית מה סדר החשיבות של הפריטים.
שלב שלישי- כל משתתף מסמן לעצמו את הפער במספרים בין הדירוג שלו לדירוג הקבוצתי.
שלב רביעי- מחלקים לכל קבוצה את ההמלצה של משמר החופים האמריקאי.
הפעילות היא התאמה
2. משחקי קופסה – הביאו לכיתה משחקי קלפים וקופסה קבוצתיים ואישיים, והזמינו כל קבוצת תלמידים לבחור משחק. משחקים מומלצים: קטאן, מונופול, מנקלה, שח, דמקה, מפולת לבנים וכדומה. הדגש הוא על משחקי אסטרטגיה עם קבלת החלטות, ופחות משחקי מזל.
אפשר לשחק את המשחקים גם זוג נגד זוג
עיבוד
הישרדות
- איך הייתה לכם ההתנסות?
- איך דרגתם בשלב הראשוני? אלו התלבטויות היו לכם?
- אלו התלבטויות עלו בהחלטה הקבוצתית? כיצד הכרעתם?
- מה היה קשה/ פשוט בהחלטות האלו? מה הנחה אתכם?
המפגש שלנו עוסק בקבלת החלטות מושכלת – מה היה יכול לעזור לכם בקבלת החלטות מושכלת כאן?
משחקי קופסה
- במה שחקתם?
- כיצד נושא קבלת ההחלטות בא לידי ביטוי במשחק?
- מה אתם יכולים להגיד על קבלת החלטות אצלכם כפי שזה בא לידי ביטוי במשחק? (מתוכנן/ מהבטן/ מהיר/ איטי/ מתייעץ/ לבד/ בורח/ מתמודד וכו'…)
מה יכול היה לשפר/ לעזור באחת או יותר מההחלטות שקבלתם במשחק? מה הייתם צריכים?
העמקה
- איזה החלטות קל ומהר לכם להחליט? עודדו את התלמידים לתת דוגמה להחלטה שהיה להם קל לקבל לעומת החלטה יותר קשה.
- על אלו החלטות אתם לוקחים את הזמן?
- ציירו על הלוח/ הניחו על הרצפה טווחים שונים בנושאים של קבלת החלטות. לדוגמה:
- מהירה – איטית
- עם עצות – לבד עם עצמי
- חשיבה מוקפדת – מהבטן
- אוהב/ת – שונא/ת
- סומכ/ת על עצמי – חסר/ת בטחון
- שקול ומדוד – אימפולסיבי
- קשה – קל
- הזמינו את התלמידים להיזכר בהחלטה משמעותית שקבלו/ שעלתה לפתחם לאחרונה, ולהתבונן בדפוס קבלת ההחלטות שלהם ואיפה הם בטווחים השונים. הזמינו את התלמידים לשתף בקבוצה על ההחלטה (אפשר גם לעשות את העמקה בזוגות), ולזהות מה מאפיין אותם כשהם מקבלים החלטה.
- עד כמה ההחלטה הייתה משמעותית?
- מה הייתה ההתלבטות שם?
- איך קבלת את ההחלטה? מה היו השלבים בדרך?
- מה אפיין אותך בתהליך? (היעזרו בטווחים למעלה)
- האם את/ה שמח/ה על ההחלטה? האם בדיעבד היית מקבל/ת החלטה אחרת?
- המפגש שלנו עוסק בקבלת החלטות מושכלת – מה הופך את תהליך קבלת ההחלטה שלכם למושכל? (השתהות, איסוף מידע, בחינת חלופות, הבנה מה חשוב לי/ ערכי/משמעותי), קבלת החלטה)
איך אתם עושים את זה (את התהליך המושכל? איך אתם אוספים מידע/ בוחנים חלופות/ עם מי אתם מתייעצים?)
סיכום המפגש
התחלנו היום מפגש ראשון בנושא של קבלת החלטות.
שחקנו, התלבטנו ואז הסתכלנו על קבלת ההחלטות שלנו. דברנו על כך שאנחנו מקבלים אלפי החלטות ביום, לא כולן באותה רמת חשיבות, אבל חשוב לנו להתבונן ולשפר את מיומנות קבלת ההחלטות המושכלת לטובת החלטות עם השפעה רבה על העתיד.
משימה לתרגול
משימה 1#
כתבו לעצמכם (דף/ טלפון/ אחר) כל החלטה משמעותית לדעתכם שלקחתם עד המפגש בשבוע הבא.
מטרת התרגיל היא להעלות את המודעות אצל התלמידים לתהליך קבלת ההחלטות, השתהות וזיהוי של צומת הכרעה כתחילתו של תהליך קבלת החלטות.