חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש

מפגש 4: התלמיד בתהליך השינוי

איך מבטיחים שיווצר מפגש משמעותי?

הכוונה כללית ומספר טיפים שיעזרו ביצירת מפגש כזה. שווה לעקוב אחריהם וליישם. מניסיון : ) מודעות לחסם המובנה של ההררכיה ותחושת הקטנות של התלמיד בשיחה- איך מקטינים את החומה והופכים את המפגשים ליותר אפקטיביים.

מתכוננים לשיחה

  • סטינג – מפנים זמן מספק, מוצאים מקום שקט ומשתיקים סלולרי
  • התכווננות מעשית -עוברים על המיפוי, על דפי תעוד השיחה הקודמת בדגש על דף המטרה, אוספים  התיחסויות ממורים אחרים,וכמובן פרגון לתלמיד/ה על תנועה שעשה
  • התכווננות רגשית – מחליפים כובעים – מנטור אישי, לא מורה כיתתי.

תוך כדי השיחה

  • אווירה – מחזיקים אנרגיה חיובית, מחייכים, מרימים ולא מורידים
  • סקרנות כלפי התלמיד והכלה – שומרים על ראש פתוח, הקשבה עמוקה
  • אמפתיה- אכפתיות תשומת לב וזהירות מביקורת ושיפוטיות
  • הדדיות – מדגימים, משתפים, נחשפים
  • מתעדים – ולא שוכחים

אחרי השיחה

  • משלימים תיעוד – מצלמים דפי תעוד, מסכמים ושומרים מידע חשוב
  • רפלקציה על התהליך – מה הייתי רוצה ליישם בהמשך הקשר עם התלמיד/ה?

מטרות המפגש

ליווי התלמיד בתהליך השנתי באחד מההקשרים הבאים (לבחירה) : התבוננות על מה קורה בשערי הלמידה שבחר לעצמו, התהליך שעובר בתוך קבוצת התצא”מ, המטרה שהציב לעצמו בדף המטרה או ההבנות שלו לגבי שינויים בחיים שלו (לאור עדשת שינוי שעברו) .

גישור ופתיחה

  1. תזכורת לפגישה השנייה/שלישית מזכירים את המיפוי את המטרות האישיות ובחירת השערים
  2. מה נעשה כאן יחד היום? (1) העמקת היכרות, (2) התבוננות על המקום שלך בתהליך, מה עוזר לך, מה מעכב אותך  (3)  נגדיר לאן רוצים להתקדם מכאן (4) לתת מקום למה שמעסיק אותך כרגע, הזדמנות להעלות נושאים שחשוב לך לדבר עליהם.

התבוננות משותפת על השביל

    1. עין טובה- שיתוף הדדי בחוויה חיובית שקשורה בתלמיד/ה ו/או בבית-הספר. בדגש על שינו או תנועה לעבר שינוי  שהתלמיד חשוב או עושה
    2. הקבוצה: איך נסכם את התקופה האחרונה בבית-הספר? בקבוצה שלנו?
    3. מתבוננים יחד בדף המטרה: איפה אתה היום למול השיחה הקודמת- אם היום היית ממלא את דף המטרה מה היה שונה? תוכל לשתף בסיפור שמדגים את השוני?
    4. מתבוננים יחד על העדפות השערים במיקוד על החוזק/האתגר: מה החוויה שלך מהלמידה בשער שבחרת? באיזה אופן החוזקות שציינת באות לידי ביטוי ? איך את/ה מתמודד/ת עם האתגר ששיתפת בשיחה הקודמת? באילו עוד מקומות בחיים את/ה פוגש/ת את החוזקות והאתגרים האלה?
    5. מזמינים את התלמיד/ה לשתף בחוויה מתוך מפגש התצא”ם שעסק בשינויים: מה הבנת על שינויים? ומה הבנת על שינויים בחיים שלך? 
    6. אפשרות להעמקה דרך התבוננות בתוצאות השאלונים בזירות הנוספות על הלמידה -על איזה שאלון או זירה את/ה רוצה שנסתכל ביחד? שאלה מסוימת? מה מיוחד בזה, שבחרת דווקא בו? מה את/ה רוצה לספר על עצמך דרך זה? איזה תהליך או שינוי היית רוצה בתחום הזה?

    (במידה והתלמיד לא מוביל את השיחה דרך בחירת זירה או נושא, המנטור יבחר זירה או צורך שהוא מזהה בהם בסיס לשיחה)

    1. מעמיקים את השיח על שינוי/תנועה שהייתי רוצה לייצר בחיי. בהתאם למה התלמיד מעלה: עבודה על חסמים, מוטיבציות לשינוי.
    2. תוצר לשיחה- לפי הכלים- חסם שהוא עובד עליו/ משהו שיכול לתת לו כח

סיום

  1. תזכורת למטרות הפגישה 1) היכרות, (2) המקום שלך בתהליך (3)  נגדיר לאן רוצים להתקדם מכאן (4) מקום למה שמעסיק אותך
  2. הוקרה: היה מעניין ופורה. תודה על השיחה ועל השיתוף. למדתי עליך ש_____ ואני עכשיו מבין עוד יותר טוב כמה את/ה מוכשר/ת ובטוח שתצליח/י בהמשך
  3. רפלקציה: איך היתה לך הפגישה? מה למדת על עצמך? מה למדת על הקשר שלנו?
  4. חיבור לשגרה: גם בין הפגישות המתוכננות, אני כאן בשבילך לשמוע ולסייע במה שצריך

 

כלי עבודה למנטור (1) עבודה עם חסמים (2) מוטיבציות ומשאבים

עבודה עם חסמים

  • חסמים הם תגובה אנושית שכיחה לתהליכי שינוי. חסמים שבחלקם אמיתיים ובחלקם מדומיינים. ההבנה של מהו חסם ואיך ניתן להגבר עליו הוא חלק משמעותי במפתח להצלחה של המתאמן.  המטרה שלנו כאן היא לתת כלים לעבוד עם הנושא.

     חסמים יכולים לנבוע מקושי כללי לבצע שינוי, מאתגר שיש לתלמיד עם הנושא, המטרה לא ראלית. 

    שלב 1 -זיהוי חסמים:

    • נתבונן יחד על החלק בדף המטרה שבו אני רוצה להתקדם/ מה מונע ממני להיות במקום הרצוי? מה חוסם אותי מהשינוי?
    • בא נזכר בשינויים שעשית- איך אתה מרגיש עם שינויים?
    • איך אתה מרגיש בנושא____ (להשלים את הנושא בו התלמיד רוצה לעבור תהליך) ?

      שלב 2- הפרדה בין חסמים פנימיים וחיצוניים:

      ● מה מתוך מה שזיהינו קשור/ תלוי בך ומה באחרים?
      ● נתחיל עם החסמים (החיצוניים) – האם באמת זה תלוי רק באחרים -יש משהו שאתה יכול לעשות לגביהם?יש מישהו בבית הספר שיכול לעזור לך מול זה ? יש משהו שאני יכול לעזור?
      ● בא נחזור למה שאמרת קודם (על מה שתלוי בך ומה באחרים) יש כאן משהו שהיית רוצה לעשות
      ● מזמין אותך לכתוב משהו שאתה יכול לעשות לגבי החלק שתלוי בך, הכתיבה היא לעצמך ורק אם תרצה תוכל לשתף אותי.

      שלב 3 עבודה על חסמים פנימיים
      ● מזמין אותך להזכר במטרות שהצבת ובשינויים שעשית, מה עזר לך לעבור מחסומים כאלו בעבר?
      ● מה אפשר לקחת מזה למטרה ולשינוי שאתה עושה עכשיו?
      ● איך תרגיש אחרי שתגיע למטרה, תעשה את השינוי?

מוטיבציות ומשאבים

  • כל שינוי שאנחנו רוצים לעשות דורש אנרגיה, לפעמים מקורות האנרגיה לא מספיקים, לא מזוהים או לא זמינים לנו. אחד הדברים החשובים בשינוי הוא להתחבר למקור מוטיבציה ולמשאבים שיעזרו לנו בתהליך

     שלב 1- זיהוי מוטביציה:

    נתבונן יחד במטרה שהצבת/ במה שרצית לשנות מתוך ההתבוננות בזירות השונות ונשאל:-  למה זה חשוב לך ? מה הסיבות לשינוי שאת/ה רוצה לעשות?(לרשום כמה שיותר סיבות)

    נעבור על הסיבות- מה אתה עושה כי אתה רוצה וטוב לך עם זה או כי זה ממקם אותך אחרת או כי אתה מרגיש חייב?

    במידה והמוטיבציות חיצוניות בלבד נשקף ונשאל-  המטרה הזו עדיין חשובה לך? אם כן- איזו סיבה פנימית, שלא תלויה באחרים, מניעה אותך להשגת המטרה?  איך השגת תשפיע עליך?

    אם לא- יש מטרה אחרת שהיית רוצה להציב בתחום הזה?

    שלב 2 מוטיבציה לתהליך

    כשאין לך כח לעשות משהו ואתה בכל זאת מצליח לעשות אותו- מה עוזר לך?

    אילו דברים מחזקים אותך? נותנים לך כח?

    איך התשובות מהשאלות הקודמות יכולות לעזור לך? מה אתה יכול לעשות שיתן לך כוחות עכשיו, לשינוי שאתה רוצה לעשות?