חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש

שינויים והתחושה שלי כלפיהם

מטרות המפגש:

  1. הבנה מה זה שינוי, כחלק נורמלי של החיים
  2. התבוננות עצמית של המשתתפים: מה קורה לי בשינויים?

ציוד נדרש:

  1. ערכת תמונות שינוי
  2. מדבקות בשני צבעים

טקס פתיחה/ זמן מעבר:

  • טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש
  • טקס פתיחה עפ”י החלטת המנחה
  • משחק שינויים קליל וקצר (לשנות מקום, לשנות חפצים וכו’)

שער כניסה | גשר למשתתפים

  • שלום לכולם, אנחנו מתחילים היום עדשה חדשה: עדשת שינוי ותנועה
  • שינוי ותנועה הם חלק בלתי נפרד מהחיים:
    • הסביבה שבה אנחנו חיים משתנה כל הזמן – הזמן (יום / לילה), הטמפרטורה (ביום חם, בלילה היה קר), הסביבה הפיזית של המקום עצמו, ומה עוד? אנשים משתנים.

פה בקבוצה, החברים שלכם, המשפחה שלכם – אנשים שמסביבנו משתנים, הידע שלהם, הדעות שלהם.

  • ואנחנו? אנחנו משתנים כל הזמן – לפעמים זה רק דברים שאנחנו חווים אותם פנימה כמו רגשות, מחשבות שמשתנות, דעות, תפיסות עולם.

לפעמים זה דברים שגם רואים אותם בחוץ למשל בגיל שלכם, כשאתם צומחים לגובה או מפתחים שרירים.

  • ומה לגבי הקשר בין השינויים בסביבה והשינויים שלנו? יש מצבים שבהם אנחנו יוזמים ומובילים שינוי שישפיע גם על הסביבה, יש פעמים שהסביבה משתנה ואנחנו צריכים להגיב לה.

 

המפגש שלנו היום עוסק בהבנת השינויים ובמה שקורה לנו בתוכם.

התנסות

שלב ראשון – סוגי שינויים

  • מחלקים דף שינוי: מחלקים לכל תלמיד/ה דף שבמרכזו כתובה המילה “שינוי“.
  • הנחיה: בואו נכתוב מסביב למילה הזאת שינויים ששמנו לב אליהם – נכתוב כל שינוי כזה במילה אחת, בכותרת, או בתיאור מאוד קצר.

בואו נכתוב את כל מה שעולה לראש, וכמה שיותר. גם דברים שאתם/ן לא בטוחים/ות בהם.

  • איסוף ורישום על הלוח (לפחות תשובה אחת מכל תלמיד ובעדיפות יותר, ניסיון לכתוב דברים דומים זה לצד זה).
  • מורה מסכם/ת: תראו איזה עושר. זה ממש מרגיש שכל החיים שלנו ומה שבסביבה נמצאים כל הזמן בשינוי.
  • נותנים בהם סימנים: בואו ננסה להסתכל על זה לפי משפחות שתיארתי מקודם [התלמידים על הדפים שלהם והמורה ברשימה שעל הלוח].
    • גדול / קטן – בואו נסמן ב[טוש/עיגול/קו] את כל השינויים הגדולים,

ועכשיו נסמן ב[טוש/עיגול/קו] את כל השינויים הקטנים.

  • בסביבה / בתוכנו – בואו נסמן ב[טוש/עיגול/קו] את כל השינויים בסביבה,

עכשיו נסמן ב[טוש/עיגול/קו] שינויים בתוכנו.

  • יוזמה / תגובה – ובואו נסמן ב[טוש/עיגול/קו] שינויים שקורים לנו מבלי שאנחנו שולטים בהם,

עכשיו נסמן ב[טוש/עיגול/קו] שינויים שיזמנו או הובלנו 

מורה משקף: מגוון של שינויים, ומשפחות בולטות. מה זה אומר? האם אלו הדברים שתופסים מקום מרכזי בחייכם?

שלב שני – שינויים ורגשות

  • תולים על קירות הכיתה את תמונות השינויים [ערכת תמונות מוכנה מראש]
  • מחלקים לכל משתתף/ת מדבקות בשני צבעים –
    • צבע ראשון – תמונה שאני מתחבר אליה
    • צבע שני – תמונה שמעוררת בי תחושה שלילית
  • התלמידים/ות מסתובבים/ות בין התמונות ומדביקים/ות את המדבקות.
     
    • משתפים בזוגות / קבוצות קטנות:
      • אלו מדבקות שמתי על אילו תמונות?
      • מה הרגשתי מול כל תמונה, ולמה?

עיבוד

  • איך היה בפעילות? מה הרגשתם/ן מול השינויים?
  • מה עולה לכם מהתבוננות על התמונות והמדבקות השונות?
  • האם יש תמונות שלידן מדבקות בצבעים שונים? מה זה אומר? האם בעצם אנשים שונים יכולים לפרש שינוי באופן שונה?
  • בואו ניזכר רגע בשיחה בזוגות. אלו תובנות עלו בשיחה הזאת?

העמקה

• מזמינים את התלמידים לשתף בתחושות שלהם מול שינויים שקרו להם בחיים:
o איך אתם מרגישים מול שינויים?
o האם יש הבדל בתחושה בין סוגי שינויים?
o מדוע אנשים שונים מרגישים אחרת מול אותו שינוי?

• מזמינים את התלמידים לשתף בשינוי שהרגישו איתו לא טוב, אבל אחרי זמן הוביל גם לתוצאה טובה:
o תיאור של השינוי הזה – שינוי שבתחילה עורר תחושה שלילית אבל אחר-כך לתוצאה טובה.
o אז מה אנחנו חושבים על שינוי שמרגיש רע – האם הוא רק רע או שהרבה פעמים נוכל למצוא בו גם הזדמנות?

• לסיכום:
o כותבים על הלוח “מחסן מילים” – הזדמנות / צמיחה / אין ברירה / פחד / הפרעה / חוסר ודאות / סקרנות
o נחזור לדפים שכתבנו בהתחלה, ונסמן ליד כל שינוי מהו יכול לבטא מתוך מחסן המילים
o מה התחושה עכשיו? מה למדנו מזה?
[תשובה אפשרית: כל אחד ואחת חווים מגוון של שינויים, ומגוון של תחושות]

סיכום המפגש

  • עוברים בקצרה על מה עשינו במפגש: דיברנו על… ראינו ש… שמענו קולות של…
  • זה המקום גם לשקף כמנחה איך ראית אותם כקבוצה: הקשבה, השתתפות, דיבור פתוח ועוד. בשלב זה ניתן גם להזמין את המשתתפים להתבוננות משלהם על מה שהיה במפגש: איך הרגיש המפגש? השיחה בקבוצה?
  • המפגש הבא יעסוק בשינויים ממשיים שמתרחשים בחיים שלנו. בואו נתכונן אליו:
    • כל אחד/ת כותב/ת לפחות 3 דוגמאות לשינויים בחיי הפנאי שלו/ה – מה השתנה בפלייליסט? מה השתנה בסרטים שרואים? בסדרות? במשחקי מחשב? בספרים שקוראים?