1. היכרות עם המושג אוטונומיה בהקשר האישי
2. התבוננות של המשתתפים על המרחב האוטונומי בחייהם
– טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש.
– אפשר טקס פתיחה קצר (כ-5 דקות).
אנחנו ממשיכים בעדשת הלמידה, והיום מקדישים את המפגש לבחירה, לאוטונומיה שיש לנו בלימודים.
אוטונומיה בצורתה הפשוטה היא חופש מכפייה, עצמאות, מרחב תמרון ואפשרות לבחור את דרכנו אם נרצה בכך. תחושה של אוטונומיה, של אפשרויות בחירה – היא הבסיס לצמיחה.
אז מה בין אוטונומיה ובחירה לעדשת הלמידה?
אנחנו מזמינים אתכם היום להתבונן בהגבלות שיש בלמידה, בלימודים, מהי משמעות הגבולות שיש לכם בתחום הזה, אבל גם באפשרויות שהבחנתם בהן ובאלו שעוד לא.
כתיבה- סיפורים
• נבקש מכל תלמיד להתמקם בפינה נוחה בחדר, ולכתוב על 2 מקרים של התמודדות עם הגבלה/ חוקים בקח"ל:
1. סיפור אחד שבו הייתה לו מגבלה של חוקים ולמרות זאת הוא הרגיש שהצליח לבחור
2. סיפור נוסף שבו הוא הרגיש שאין לו אפשרויות/ שיש לו ממש אפשרויות מצומצמות ולא טובות
שיתוף בזוגות
• משתפים בזוגות אחד מהסיפורים. שאלות לדיון:
• איזה חוקים/ מגבלות הגבילו אותך?
• איך בכל זאת הצלחת לבחור ולממש את הרצון שלך?
• האם לבחירה שלך היו מחירים?
למנחה: לרשותך כרטיסיות עם שאלות. אפשר להניח אותן בדיונים בזוגות או בדיון של כלל הקבוצה ולהזמין את התלמידים לענות על השאלות שהם בוחרים או לשאול אחרים בעזרתם.
נעמיק את ההתבוננות על הסיפורים שהביאו:
• אלו אפשרויות היו לכם שם? (המסר: תמיד יש לנו אפשרויות בחירה, גם אם הן לא תמיד האפשרויות המועדפות עלינו)
• מה עצר אתכם מלבחור באפשרויות אחרות?
• מה יקרה אם תבחרו/ כשבחרתם באפשרות הפחות מקובלת? (המסר: יש לנו אחריות על הבחירות שלנו, בכל פעם שנבחר אנחנו נושאים בתוצאות ובאחריות, ולכן מפחיד לקחת אפשרויות פחות מקובלות- אבל לפעמים הבחירה שלהן היא המימוש העצמי שלנו).
• האם יש אפשרויות אחרות שלא חשבתם עליהן? (זה הזמן להזמין תלמידים נוספים להציע זוויות ראייה חדשות)
• המגבלות/ החוקים שם- מה טוב? מה שומר עליכם במגבלות האלו?
• מה למדתם על עצמכם כשאתם נמצאים במצבים כאלו? מה אתם צריכים כדי להחזיר לעצמכם את התחושה של האוטונומיה?
עוברים בקצרה על מה עשינו במפגש, לדוגמה: דברנו על…שחקנו ב…ראינו ש… שמענו קולות ש…
משקפים כיצד עבדה בקבוצה: השתתפות, צורת השיח, פתיחות, כנות וכו'.
נבנה באהבה על ידי היפוקמפוס