חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש

התבוננות אישית דרך הכובעים של דה בונו

  • להכיר את ‘השדונים’ הפנימיים שלנו וללמוד לשמוע אותם כקול אחד מיני רבים, כדי שלא יפריעו לנו בהגשמת המטרות שהצבנו לעצמנו.
  • פיתוח תחושת מסוגלות להתמודדות עם קולות שונים בתוכי שמונעים ממני להגשים מטרות.

מטרות המפגש

  • הכרות עם כובעי החשיבה השונים של דה בונו – ככלי חשיבה שמגמיש את החשיבה ומאפשר התקדמות לעבר השגת המטרה האישית
  • פיתוח מסוגלות להגשמת המטרה האישית דרך כובעי החשיבה השונים

שער כניסה גשר למשתתפים

שלום לכולן/ם. לפעם נכיר את צורת החשיבה של 6 הכובעים של דה – בונו, ככלי חשיבה שיכול לסייע לנו לראות את החוויות שלנו בכל מיני דרכים – ומאפשר לנו לא להיתקע בצורת חשיבה אחת. לפע מים הסתכל על הבעיה מכל מיני זוויות יסייע לנו נתנסה על עצמנו כדי לראות איך צורת החשיבה הזאת מסייעת לנו לצאת מתקיעות ומגדילה את מרחב הפעולה שלנו, גם בדרך להשגת מטרה

ההתבוננות אישית מבעד למשקפי הנושא

1. הסבר ותרגול החשיבה:כ שאנחנו נתקלים בדילמה או במצב כלשהוא, ישנן דרכים שונות דרכן נוכל להסתכל עליו, וזה ישפיע על הפתרון שנבחר, לדוגמא: רבתי עם חברה שלי , ולדעתי היא לא התייחסה אלי יפה כשהיינו עם עוד 2 חברות, נוכל להסתכל על זה דרך 6 כובעים שונים:

• כובע לבן – עובדות, נתונים ומידע. חשיבה נייטרלית, משמעת והכוונה. …
• כובע אדום – רגשות, תחושות ואינטואיציה. …
• כובע שחור – שיפוט שלילי, מדוע לא יצליח (תפקיד פרקליט השטן). …
• כובע צהוב – גישה חיובית ואופטימית, הזדמנויות. …
• כובע ירוק – יצירתיות וצמיחת חשיבה יצירתית, חיפוש חלופות. …
• כובע כחול – רוגע ושליטה.

חשבו ביחד עבור כל כובע – איך היתה נראית החשיבה שלנו במקרה הזה (ניתן כמובן לבקש דוגמאות מהתלמידים ולהשתמש בדוגמא מהחיים כדי לתרגלתרגל את אופני החשיבה השונים.

2. שימוש במודל כדי להתמודד עם דילמות שקשורות למטרה שהצבתי: בואו ניקח דילמה שקשורה למטרה שהצבתם, ונראה איך אולי אפשר להרחיב את החשיבה לגביה: העבודה היא בקבוצה הגדולה או בקבוצות של 3-4 אנשים.
שמים את הדפים עם הכובעים על הרצפה – אחד המשתתפים משתף בדילמה, ומבקשים לשאול אותו כמה שאלות הבהרה והעמקה. לאחר מכן – התלמידים יכולים להעמד על אחד הכובעים ולומר את מה שבעל הכובע הזה היה אומר על הדילמה – מה צורת החשיבה שהוא היה מביא תחת הכובע הזה(או לומר את הדברים בלי להעמד). למשל: הכובע הזה היה אומר שיש עוד דרך שלא ניסיתם כדי לפתור את המצב, אולי היא…
המשתף מוזמן להתבונן ולהקשיב לחבריו, ואם מעוניין להעמד גם הוא על אחד הכובעים ולהוסיף צורת חשיבה/פעולה: מוזמן לעשות זאת
-לאחר מכן המשתף מוזמן לומר האם יש משהו שהתחדש לו/צורת חשיבה שהתחבר אליה /צורת חשיבה שהיתה קשה לו או הפתיעה אותו

איסוף, המשגה ובירור אופני התמודדות

בקבוצה הגדולה – ניתן לבדוק עם האנשים: האם יש כובעי חשיבה שבאים לכם יותר כברירת מחדל/כאלו שקשה לכם לעשות/כאלו שהייתם רוצים לדעת לעשות קצת יותר

סיכום המפגש

  במפגש הכרנו את אופני החשיבה השונים לפי דה-בונו, ניסינו להיעזר בהם כדי להתמודד עם דילמות שיש לנו בהקשר למטרות ששמנו לעצמנו, תרגלנו אופני חשיבה שונים והבנו על עצמנו איזה צורות חשיבה קלות לנו יותר ואלו היינו רוצים לאמץ או להימנע מהן בעתיד.