חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש

מטרת המפגש

  1. חיזוק המיומנות הקיימת בנושא קבלת החלטות מושכלת אצל התלמידים ופיתוח תחושת מסוגלות מתוך כך
  2. היכרות עם כלי 5 הצעדים לקבלת החלטות, ויישום על החלטה שקבלו בעבר

טקס פתיחה/ זמן מעבר​

  • טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש
  • אפשר טקס כניסה/ טקס מעבר שמסייע לתלמידים לעבור מהפעילות הקודמת למפגש התצא"מ ולהתכנס אליו.

גשר למשתתפ/ת

  • ממשיכים היום בחיזוק מיומנות קבלת החלטות.
  • במפגש הקודם בקשתי מכם לזהות ולרשום החלטות משמעותיות לדעתכם שקבלתם בשבוע האחרון.
  • האם הצלחתם לזהות החלטות כאלו? איך ידעתם שזו החלטה משמעותית? כמה החלטות משמעותיות כאלו יש בפרק זמן כזה?
  • במפגש היום נתרגל חקר מוקיר – מתודה להסתכל על הצלחות שהיו לנו, כאשר נתבונן על החלטה משמעותית שקבלנו ואנחנו גאים בה, וננסה ללמוד ממנה מה אנחנו יכולים לקחת לגבי הכרעות עתידיות.

התנסות

לצעירים:

עבודה בזוגות

  • מספרים לבן/ בת הזוג על החלטה אחת שלקחתי בשנים האחרונות ואני גאה בה. שאלות לדיון בזוג:
  • אני גאה בהחלטה כי…
  • מה הייתה ההתלבטות?
  • איך הגעת להחלטה?

מה עזר לך להגיע להחלטה?

לבוגרים

כתיבה אישית

  • כותבים על החלטה שקבלת בשנים האחרונות והיית גאה בה:
  • מה הייתה ההתלבטות?
  • איך קבלת את ההחלטה?
  • על מה את/ה גאה בעצמך?
  • איך ההחלטה הזו השפיעה על החיים שלך?

 

אפשר לאחר מכן לשתף בזוגות

עיבוד

  • נזמין את התלמידים שתף – באלו החלטות הם גאים?
  • איך התקבלו ההחלטות?
  • נאסוף את התשובות שלהם ונשקף: מה גורם להיות גאים בהחלטות שלהם? (לדוגמה: החלטה של מיעוט מול רבים והקשבה לקול הפנימי, החלטה שהייתה לה השפעה מיטיבה על חיי, החלטה אמיצה, החלטה שדורשת מאמץ מתמשך וכו')

העמקה

  • נציג לתלמידים את מודל חמשת השלבים לקבלת החלטה מושכלת:
  1. זיהוי – הבנה שיש פה החלטה משמעותית שצריך לקבל, וזיהוי -בין מה למה צריך להחליט?
  2. אפשרויות – זיהוי של האפשרויות העומדות בפניך (תמיד יש יותר אפשרויות ממש שחשבת, זה המקום להתייעץ עם אחרים ולבדוק עם יש עוד אפשרויות שלא חשבת עליהם ואיסוף מידע על האפשרויות מאנשים/ אינטרנט/ אנשי מקצוע ועוד)
  3. אני – הבנה מה חשוב ומשמעותי בעינך
  4. כתיבה – של כל האפשרויות, אפשר בטבלה עם יתרונות וחסרונות, סיכום של כל המידע שנאסף
  5. החלטה – קבלת החלטה לאור כל הנתונים, האפשרויות, ומה חשוב לך בתהליך.
  • עד כמה התהליך הזה או חלקים ממנו באים לידי ביטוי בקבלת ההחלטות שלכם?
  • באיזה שלבים אתם טובים יותר?
  • באלו שלבים אתם צריכים להשתפר?

תרגלו: הזמינו את התלמידים לשתף בהתלבטות שטרם שתפו או הביאו מקרה לדוגמה ותרגלו עליו את השלבים תוך כתיבה על הלוח/ דף גדול (אפשר לתרגל כמו דף עבודה/ בדיון). מומלץ להביא לדיון החלטה "קשה" שיש בה התנגשות ערכים/ 2 רצונות סותרים/ משהו שמחייב מאמץ מצד הבוחר ומצריך אותו לעבוד קשה, ואז איך בכל זאת מקבלים החלטה (לדוגמה האם לבחור מגמה קשה יותר שיש פה פחות חברים אבל בעתיד תיתן יותר סיכויים להתקבל לתואר נחשק/ יחידה מסוימת בצה"ל, או ללכת למשהו שיש קצת קל יותר ויאפשר יותר חיי חברה).

סיכום המפגש

התבוננו היום על החלטות משמחות שממלאות אותנו גאווה.

הבנו שאנחנו שמחים בהחלטות שלנו כש…(נשלים לפי תשובות התלמידים), והסתכלנו בדיעבד על תהליך קבלת ההחלטות שלנו.

הכרנו את 5 השלבים לקבלת החלטה, וזיהינו איפה אנחנו טובים ואיפה אנחנו עוד צריכים להשתפר.

משימה לתרגול

משימה 2#

שלחו לתלמידים לווטצאפ הקבוצתי את 5 השלבים לקבלת החלטה מושכלת/ הדפיסו להם דף עם השלבים.

בקשו מהם במהלך השבוע הקרוב לתרגל את השלבים על לפחות החלטה אחת בינונית- גדולה שעולה בפניהם, ואם אין כזו – על החלטת עבר שכבר קבלו.