במבט לאחור…
מטרת המפגש
- המשתתפים יתבוננו במבט רטרוספקטיבי על החלטות לא טובות שקבלו בעבר
- המשתתפים יציעו דרכים להתמודדות עם החלטות דומות בעתיד
- המשתתפים יחזקו את תחושת המסוגלות שלהם בתחום קבלת ההחלטות
טקס פתיחה/ זמן מעבר
- טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש
- אפשר טקס כניסה/ טקס מעבר שמסייע לתלמידים לעבור מהפעילות הקודמת למפגש התצא”מ ולהתכנס אליו.
גשר למשתתפ/ת
ממשיכים במפגש השלישי בנושא של קבלת החלטות. קבלת החלטות היא מיומנות חשובה:
היא מאפשרת לנו להשיג את המטרות שלנו בחיים על ידי לקיחת החלטות מושכלות, וליצור הזדמנויות לצמיחה.
במפגש הקודם דברנו על החלטות טובות, מועילות שלקחנו בדרך והתבוננו על ההחלטה והשלבים בדרך אליה.
הזכרנו 5 שלבים מומלצים בדרך להחלטה, ובקשנו מכם לתרגל אותם על החלטה בשבוע החולף.
- נזמין את התלמידים לשתף – אלו החלטות הם זיהו השבוע?
- עד כמה ההחלטה הזו משמעותית עבורם?
- מה היו האפשרויות?
התנסות
ארנב הזהב
- בפעילות הקודמת התבוננו על החלטה שאנחנו גאים בה, ניסינו ללמוד ממנה להבא. היום נתבונן על החלטה לא טובה שקבלנו בעבר, החלטה שבמבט אחורה – אנחנו לא שלמים איתה, אולי היינו יכולים לבחור אחרת, אולי החלטה גרועה ממש. זו צריכה להיות החלטה שחשבנו עליה אחרי שהיא נלקחה, והרגשנו את ההשלכות שלה אחרי.
- בפעילות היום נערוך את טקס ‘ארנב הזהב’ שבו כל אחד ואחת מכם ישתתפו ויספרו על החלטה שלקחו בעבר, בסוף אעניק את פסל/צ’ופר אחר בדמות ארנב הזהב להחלטה הכי… הססנית/גרועה/שמתחרטים עליה. (ארנבים מסמלים לרוב חיות זריזות וערניות, אבל מפגינות הססנות במצבים של סכנה). אפשר להביא יותר מארנב שוקולד אחד, הפרס הוא סימלי, ובשביל ההומור 😊
- איזו החלטה? זו יכולה להיות החלטה מכל תחום, משהו שאמרתי והצטערתי, משהו שעשיתי וחבל שעשיתי את זה וכדומה. בחרו משהו
- שיהיה לכם נוח לשתף בו אחרים.
איך זה עובד?
- הפורמט הוא טקס ארנב הזהב (האוסקר 😊).
- מגרילים את סדר המשתתפים עם פתקים, המנחה קורה ל”במה” בכל פעם למשתתף הבא
- לכל משתתף יש 2-3 דקות לעלות על הבמה (כפיים!!!) ולספר לכולם “כמה שהא מתרגש להיות פה היום בטקס, במעמד הזה, ולשתף את כולם בהחלטה הגרועה/ המבאסת/ ה… ביותר… ולספר עליה…”
- בסיום עוברים לעיבוד ואז להעמקה
עיבוד
- איך זה הרגיש לשמוע את כולם?
- מה הכי בלט לכם? מה לא תשכחו?
- איך זה הרגיש לעמוד ולספר לכולם?
העמקה
- האם יש באמת החלטה גרועה/לא טובה/מבאסת?
- במפגש הקודם דברנו על 5 שלבים מומלצים בלקיחת החלטה (זיהוי > אפשרויות > אני/ערכים > כתיבה > החלטה). האם השלבים האלו התקיימו כאן? מה היה התהליך?
- במבט אחורה – האם יכולתם לעשות משהו אחרת באותה נקודה? מה יכולתם לבחור? מה היו ההשלכות של הדבר?
- האם אפשר גם לתקן החלטות? השלכות?
עם הפנים קדימה – מה תוכלו לעשות אחרת כשתהיה לכם התלבטות מהסוג ששמענו היום? מי תרצו שיעמוד לצידכם? אפשר לחזור לאחר מהסיפורים ולנתח את שלבי קבלת ההחלטה לאור השלבים שדברנו עליהם במפגשים הקודמים
סיכום המפגש
התבוננו היום על החלטות שבמבט אחורה היינו רוצים אולי לשנות.
הבנו שהחלטה היא לא טובה כש…(נשלים לפי תשובות התלמידים), שלכולם יש החלטות לא טובות, שאפשר לנסות לתקן את ההשלכות, ושבעתיד – נרצה לקחת את ההחלטה בצורה שקולה יותר, כפי שהדגמנו.
משימה לתרגול
משימה 3#
מבקשים מהתלמידים לחשוב לקראת המפגש הבא על החלטות משמעותיות שהם עומדים לקבל בעתיד: באיזה נושא? מה ההתלבטות