חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש

מפגש 6: סיכום התהליך השנתי ופרידה

מתכוננים לשיחה

  1. סטינג – מפנים זמן מספק, מוצאים מקום שקט ומשתיקים סלולרי
  2. התכווננות מעשית -עוברים על המיפוי, על דפי תעוד השיחה הקודמת בדגש על דף המטרה, אוספים  התיחסויות ממורים אחרים,וכמובן פרגון לתלמיד/ה על תנועה שעשה
  3. התכווננות רגשית – מחליפים כובעים – מנטור אישי, לא מורה כיתתי.

תוך כדי השיחה

  1. אווירה – מחזיקים אנרגיה חיובית, מחייכים, מרימים ולא מורידים
  2. סקרנות כלפי התלמיד והכלה – שומרים על ראש פתוח, הקשבה עמוקה
  3. אמפתיה- אכפתיות תשומת לב וזהירות מביקורת ושיפוטיות
  4. הדדיות – מדגימים, משתפים, נחשפים
  5. מתעדים – ולא שוכחים

אחרי השיחה

  1. משלימים תיעוד – מצלמים דפי תעוד, מסכמים ושומרים מידע חשוב
  2. רפלקציה על התהליך – מה הייתי רוצה ליישם בהמשך הקשר עם התלמיד/ה?
  3. רפלקציה על עצמי – מה למדתי על עצמי כמאמן/ת?

יחודיות המפגש- סיום ופרידה

מטרת מפגש הפרידה

לסייע ליחיד לסגור את התהליך אותו עבר בתהליך המנטורינג ולהוציאו עם כלים להתמודדות בחיים .להתבונן במטרות האישיות ובחינת הדרך שעבר לאורך התהליך.

המפגש האחרון בתהליך אינו רק סיכום של תובנות אלא הוא גם סיום ופרידה מהתהליך של המפגשים האישיים – המילים הבאות יסייעו לנו כמנטורים להתכונן ולנכוח בתהליך

לעיתים הפרידה מעלה באופן לא מודע  זיכרונות ורגעים  של פרידות ונטישות  שהיו בעבר, וחרדות מפרידות הצפויות בעתיד הקרוב והרחוק בחיים הממשיים שמחוץ לתהליך. כך שחלק טבעי מחוויות הפרידה בקבוצה הם תחושות של הצפה רגשית.  לצד הרגשות הצפים, המבקשים הכרה והמשגה, עולים על פני השטח תבניות ודפוסי פרידה השונים של התלמידים, תהליך הפרידה מעלה את האופן הייחודי שכל משתתף בוחר להיפרד מהתהליך.

תפקיד המנטור הוא לתת מקום, הכרה והמשגה למה שעובר התלמיד ולסייע בתהליך פרידה בריא: לעזור לתלמיד להסתגל לעובדה שהתהליך הסתיים, לתת מקום  לתגובה הכוללת ביטויים שונים של מרכיבים רגשיים, חשיבתיים, והתנהגותיים, התואמים את חווית הפרידה ואת היחסים הבינאישיים שנוצרו.  התהליך מביא עימו קבלה רגשית וחשיבתית של החוויה והשלמה עם מה שהיה ועם מה שלא היה.

ונקודה חשובה לסיום- גם אנו נפרדים, וכל מה שנכתב על התלמיד נכון גם לגבינו, חשוב להבין שגם אנחנו נפרדים, להכיר בדפוסי הפרידה שלנו ולנסות להוות מודלינג לתהליך פרידה בריא.

מהלך השיחה

גישור ופתיחה

  1. תזכורת לפגישה החמישית  ליווי בתהליך דרך עבודה עם חסמים
  2. מה נעשה כאן יחד היום? (1) סיכום התהליך האישי , (2) סיכום תהליך המנטורינג המשותף. (3) הצבת מטרה לחופש/ לקראת השנה הבאה(כולל בחירת שערים) (5) ‘טקס פרידה’ לסיום התהליך לשנה זו.

 אני אשמח לשמוע האם לך יש נושא שאתה רוצה לשתף אותי, שחשוב לך לדבר עליו, שמעסיק אותך(בלי לוותר על זמן משמעותי לאפשר סיכום וסגירה)

התבוננות משותפת על התהליך

    1. עין טובה –  שיתוף הדדי בחוויה חיובית שקשורה בתלמיד/ה ו/או בבית-הספר. מתוך השנה האחרונה.
    2. מתבוננים יחד במיפוי של צרכי העומק איפה אתה היום למול השאלון שמלאת בתחילת השנה- אם היום היית ממלא את השאלון מה היה שונה? תוכל לשתף בסיפור שמדגים את השוני?
    3. מתבוננים יחד בדף המטרה: איפה אתה היום למול המטרות שהצבת(מומלץ לסמן על הדף)- אם היום היית ממלא את דף המטרה מה היה שונה? ( אם היו יעדי ביניים או מטרות קצרות טווח נזמין להתבונן גם בהם)
    4. מתבוננים יחד על שערי הלמידה שהתלמיד למד בהם מה החוויה שלך מהלמידה בשערים שבחרת?  באיזה אופן החוזקות שציינת באו לידי ביטוי ? איך התמודד/ת עם האתגרים  ששיתפת בשיחות הקודמות?
    5. התבוננות בדרך- מה היו האתגרים בדרך/ אילו חסמים פגשת? מה עזר לך ? באילו משאבים השתמשת?
    6. מזמינים את התלמיד/ה לשתף בחוויה מתוך מפגשי התצא”ם הקבוצתיים- איך הם היו עבורך?, מה למדת על עצמך דרכם?
    7. משתפים את התלמיד בחווית הצמיחה הכוללת שהתרחשה השנה. משתפים לפחות בדוגמא אחת קונקרטית לצמיחה משמעותית של התלמיד.  נבקש מהתלמיד לתת גם דוגמא משלו לצמיחה משמעותית
    8. תוצר לשיחה(דף העזר לשיחה)- 1.מטרה קונקרטית לחופש הגדול (אפשר להעזר בזירות השונות או צרכי העומק) עם יעד מדיד- מה יעזור לך לעמוד בה?

      2. העדפות  שערים לשנה הבאה לפי ההיצע של הקח”ל כולל חוזקות ואתגרים

סיום

  1. תזכורת למטרות הפגישה
  2. הוקרה ופרידה : היה מעניין ופורה. תודה על השיחות ועל השיתוף. למדתי עליך ש_____ ואני עכשיו מבין עוד יותר טוב כמה את/ה מוכשר/ת ובטוח שתצליח/י בהמשך.

מומלץ לתת לתלמידים מתנת פרידה סמלית (משהו סימבולי לתהליך כדוגמת שתיל, חלון, עפרון, מטרה וכו)

  1. רפלקציה: איך היו לך הפגישות? מה למדת על עצמך? מה למדת על הקשר שלנו?

חיבור להמשך: גם במהלך החופשה אני כאן בשבילך לשמוע ולסייע במה שצריך