חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש

מסרים לגוף ומגדר

מטרות המפגש:

1. המשתתפים יזהו מסרים כלפי גוף ומגדר שמועברים אליהם
2. התבוננות של המשתתפים על המסרים, וזיהוי עם אלו מסרים נוח לכם ואיזה- לא.

טקס פתיחה/ זמן מעבר:

  • טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש.
  • אפשר טקס פתיחה קצר (כ-5 דקות).

שער כניסה | גשר למשתתפים

אנחנו מתחילים היום עדשה חדשה- עדשת גוף.
עדשת הגוף מאפשרת לנו להסתכל על המחשבות והרגשות שיש לנו בקשר לגוף שלנו.

נשאל את עצמנו:
• איזו מערכת יחסים יש לנו עם הגוף שלנו? מה היחס שלנו אליו?
• איזה מסרים אנחנו מקבלים/ קולטים מהסביבה לגבי הגוף שלנו? עם מה מהם נוח לנו? עם מה פחות?
• איך אנחנו בוחרים להציג את עצמנו לעולם? מה הבחירות שלנו מספרות לנו על עצמנו?

הערה למנחה (שאפשר גם לומר למשתתפים): גוף ודימוי גוף הוא נושא רגיש, במיוחד בגיל ההתבגרות- אבל לא רק. נבוא לנושא ברגישות, נשמיט שאלות או נושאים שעלולים להיות קשים מידי עבורם מסוימים. נדגיש שהעדשה מאפשרת להם להתבונן על מערכת היחסים שיש להם עם הגוף, ולא הגוף עצמו- אוהב/ לא אוהב/ מסרים.

התנסות

 תמונות

  • נבקש מהמשתתפים להביא למפגש 2 תמונות: תמונת ילדות ותמונה מהזמן האחרון.
  • נתבונן על התמונות ונכתוב על המסרים והציפיות ממני כילד/ה וכמתבגר/ת.
  • לרשותכם דף עם שאלות ומקום לכתיבה.

 

שיתוף בזוגות

  • מספרים לבן/ בת הזוג על הילד/ה שהייתי- אילו ציפיות היו ממני? איך הלבישו/ התלבשתי? אלו מסרים קבלתי?
  • אפשר גם בעזרת זיכרון/ חוויה משמעותית בתחום

עיבוד

  • נזמין את התלמידים להניח במרכז את תמונות הילדות, אפשר לנסות לזהות מי בכל תמונה
  • בתור ילדים- מה חשבנו על הגוף שלנו?
  • אלו ציפיות היו לחברה, לגננת, להורים שלנו מהגוף שלנו? (לאכול הכל, לשחק, לא להגזים בממתקים, להתגבר על פחד ולטפס גבוה יותר וכו’…)
  • האם יש שוני או רציפות בין הציפיות מהגוף והמגדר שלנו כילדים לבין מה שמצפים מאיתנו היום?

התנסות

עבודה אישית- מסרים בפרסומות ושירים

  • מחלקים לכל משתתף דף ‘דף עם קישורים לסריקה’ המכיל פרסומות ושירים פופולאריים.
  • למנחה: יש להתאים את הדף לתלמידים.
  • התלמידים סורקים את הקוד, צופים בפרסומות ובמילים לשירים וכותבים:

 

מסרים/ ציפיות

  1. אלו ציפיות/ אלו מסרים מועברים לנשים/ בנות?
  2. אלו ציפיות/ איזה מסרים מועברים לגברים/ בנים?

 

גוף

איזה גוף של גבר/ אישה מוצג בפרסומת כמועדף? מה המאפיינים שלו?

 

קח”ל/ קהילה/ אחר

אלו מסרים או ציפיות אני מקבל/ת כלפי הגוף שלי? אלו כלפי המגדר?

עיבוד

  • באלו פרסומות/ שירים צפיתם?
  • אלו מסרים או ציפיות הבחנתם?
  • האם עולות לכם דוגמאות נוספות לשירים, ביטויים בתרבות הפופולארית, פרסומות וכדומה שבהם יש מסרים כלפי מגדר או גוף? תלמידים משתפים

העמקה

  • מה הן הציפיות מהגוף והמגדר כלפינו היום? מתי הן באות לידי ביטוי?
  • לאיזה תכונות מצפים מאיתנו כבנים? כבנות?
  • מתי אתם מוצאים את עצמכם מתנהגים לפי זה? מתי אנחנו עומדים בציפיות של עצמנו ומתנהגים כמו שאנחנו רוצים (ולאו דווקא כפי שמצופה)?
  • איפה הציפיות האלה נעימות לכם? האם הן תואמות את המצפן הפנימי שלכם? איפה יש פערים?
  • עד כמה הציפיות/ המסרים האלו מגדירים אותנו?

סיכום המפגש

עוברים בקצרה על מה עשינו במפגש, לדוגמה: דברנו על…שחקנו ב…ראינו ש… שמענו קולות ש…

זה המקום גם לשקף כמנחה איך ראית אותם כקבוצה: הקשבה, השתתפות, דיבור פתוח ועוד. בשלב זה ניתן גם להזמין את המשתתפים להתבוננות משלהם על מה שהיה במפגש: איך הרגיש המפגש? השיחה בקבוצה?