החוזקות שלי

מטרות:

1. המשתתפים ייחשפו לחוזקות נוספות (שיום)

2. המשתתפים יזהו בעצמם חוזקות

טקס פתיחה/ זמן מעבר:

– טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש
– אפשר טקס פתיחה קצר (כ-5 דקות):
1. משתפים במשימה של השיעור הקודם- כל משתתף מספר על חוזקה אחת או יותר שקיבל כפידבק (חוזקה שהייתה לו נעימה במיוחד).
2. אם לא נתנה/ בוצעה המשימה- אפשר לשחק עם קובייה. כל מספר של הקובייה מייצג שאלה, שהתשובה אליה היא בתכונה.
השאלות:
1. במשפחה שלי יגידו עלי שאני (תכונה כלשהי)
2. בבית הספר יגידו עלי שאני (תכונה כלשהי)
3. חבר/ה ת/יגיד עלי שאני…
4. אני חושב/ת שאני…
5. בחוג/ תנועה יגידו עלי ש…
6. אם היו עושים עלי כתבה בעיתון/ לטלוויזיה היו מתארים אותי כ…

שער כניסה | גשר למשתתפים

אנחנו ממשיכים בעדשת החוזקות. במפגש הקודם התבוננו על חוזקות של אחרים ולמדנו גם על החוזקות שיש לנו. היום נעמיק בחוזקות שלנו ונגלה עוד מהן.

התנסות | החוזקות שלי

חוזקות האופי / מרטין א.פ. סליגמן וכ. פטרסון
• נחלק לכל משתתפ/ת דף, ונפזר במרכז המעגל/ נציג על הלוח את רשימת חוזקות האופי של סליגמן ופטרסון.
• נסביר שמרטין סלימן וכריס פיטרסון הם שני פסיכולוגים שעסקו בחקר הפסיכולוגיה החיובית- תחום בפסיכולוגיה שחוקר את האושר, נקודות חוזק ושגשוג. הם יצרו ביחד רשימת מידות טובות לאחר שקראו מאות כתבי יד שנכתבו לאורך 3,000 שנה במגוון תרבויות. הם זיהו 6 מידות טובות אשר זכו לתמיכתן של כמעט כל הפילוסופיות והדתות: חכמה וידע, אומץ, אהבה ואנושיות, צדק, מתינות וריסון, רוחניות ונשגבות. אל מול כל אחת מהמידות, זיהו החוקרים חוזקות, אשר קיומן בהתנהגות האדם מבטא את המידה הטובה.
(מתוך: https://did.li/pEbgT)
• נבקש מהתלמידים לקרוא את החוזקות ולמלא לעצמם את הדף בחוזקות שלהם.
• לאחר שכתבו בדף, נבקש מהתלמידים להתחלק לזוגות/ שלשות ולשתף:
– אלו חוזקות בחרתם?
– ספרו על חוזקה אחת בולטת- מתי היא באה לידי ביטוי?
– תנו למשתתף שסיפר לכם חוזקה נוספת שלא בחר בה ולדעתכם קיימת בו

עיבוד

• איך הייתה לכם השיחה בזוגות? מה גיליתם?
• נזמין את התלמידים לשתף בחוזקות שבחרו לעצמם וחוזקות שהוענקו להם
• איך גיליתם שאתם חזקים במשהו?

העמקה

• איזה הרגשה יש בכם כשאתם מסתכלים על הדף המלא בחוזקות שלכם? מה המיקוד בחוזקות עושה לנו?
• באיזה ‘זירות’ אתם מרגישים שהחוזקות שלכם בעיקר מתבטאות? (בבית/ בלימודים/ עם חברים/ עבודה וכו’…)
• איך אפשר להזכיר לעצמנו את החוזקות? איך אפשר לתת להן יותר מקום?
• האם יש חוזקה שעוד אין לכם ותרצו לחזק?

סיכום המפגש

עוברים בקצרה על מה עשינו במפגש, לדוגמה: דברנו על…שחקנו ב…ראינו ש… שמענו קולות ש…
משקפים כיצד עבדה בקבוצה: השתתפות, צורת השיח, פתיחות, כנות וכו’.
מספרים שבמפגש הבא נמשיך עם עדשת החוזקות, ונזהה בעצמנו חוזקות נוספות בעבודה קבוצתית.