פיתוח תחושת המסוגלות האישית דרך היכרות עם החוזקות האישיות וביטויים בחיים מתוך המצפן הפנימי האישי של כל משתתף
טקס פתיחה/ זמן מעבר:
– טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש – אפשר טקס פתיחה קצר (כ-5 דקות): 1. משתפים במשימה של השיעור הקודם- כל משתתף מספר על חוזקה אחת או יותר שקיבל כפידבק (חוזקה שהייתה לו נעימה במיוחד). 2. אם לא נתנה/ בוצעה המשימה- אפשר לשחק עם קובייה. כל מספר של הקובייה מייצג שאלה, שהתשובה אליה היא בתכונה. השאלות: 1. במשפחה שלי יגידו עלי שאני (תכונה כלשהי) 2. בבית הספר יגידו עלי שאני (תכונה כלשהי) 3. חבר/ה ת/יגיד עלי שאני… 4. אני חושב/ת שאני… 5. בחוג/ תנועה יגידו עלי ש… 6. אם היו עושים עלי כתבה בעיתון/ לטלוויזיה היו מתארים אותי כ…
חוזקות האופי / מרטין א.פ. סליגמן וכ. פטרסון • נחלק לכל משתתפ/ת דף, ונפזר במרכז המעגל/ נציג על הלוח את רשימת חוזקות האופי של סליגמן ופטרסון. • נסביר שמרטין סלימן וכריס פיטרסון הם שני פסיכולוגים שעסקו בחקר הפסיכולוגיה החיובית- תחום בפסיכולוגיה שחוקר את האושר, נקודות חוזק ושגשוג. הם יצרו ביחד רשימת מידות טובות לאחר שקראו מאות כתבי יד שנכתבו לאורך 3,000 שנה במגוון תרבויות. הם זיהו 6 מידות טובות אשר זכו לתמיכתן של כמעט כל הפילוסופיות והדתות: חכמה וידע, אומץ, אהבה ואנושיות, צדק, מתינות וריסון, רוחניות ונשגבות. אל מול כל אחת מהמידות, זיהו החוקרים חוזקות, אשר קיומן בהתנהגות האדם מבטא את המידה הטובה. (מתוך: https://did.li/pEbgT) • נבקש מהתלמידים לקרוא את החוזקות ולמלא לעצמם את הדף בחוזקות שלהם. • לאחר שכתבו בדף, נבקש מהתלמידים להתחלק לזוגות/ שלשות ולשתף: – אלו חוזקות בחרתם? – ספרו על חוזקה אחת בולטת- מתי היא באה לידי ביטוי? – תנו למשתתף שסיפר לכם חוזקה נוספת שלא בחר בה ולדעתכם קיימת בו
עיבוד
• איך הייתה לכם השיחה בזוגות? מה גיליתם? • נזמין את התלמידים לשתף בחוזקות שבחרו לעצמם וחוזקות שהוענקו להם • איך גיליתם שאתם חזקים במשהו?
העמקה
• איזה הרגשה יש בכם כשאתם מסתכלים על הדף המלא בחוזקות שלכם? מה המיקוד בחוזקות עושה לנו? • באיזה 'זירות' אתם מרגישים שהחוזקות שלכם בעיקר מתבטאות? (בבית/ בלימודים/ עם חברים/ עבודה וכו'…) • איך אפשר להזכיר לעצמנו את החוזקות? איך אפשר לתת להן יותר מקום? • האם יש חוזקה שעוד אין לכם ותרצו לחזק?
סיכום המפגש
עוברים בקצרה על מה עשינו במפגש, לדוגמה: דברנו על…שחקנו ב…ראינו ש… שמענו קולות ש… משקפים כיצד עבדה בקבוצה: השתתפות, צורת השיח, פתיחות, כנות וכו'. מספרים שבמפגש הבא נמשיך עם עדשת החוזקות, ונזהה בעצמנו חוזקות נוספות בעבודה קבוצתית.