אנשים שרואים רחוק >

יומן מסע- בעקבות חינוך פורץ דרך – דני שטיינר מל”ת בקהילת צפון ומוביל חברה וחיבורים

יומן מסע-דני שטיינר

דני 12 דני 13 דני11

יומן מסע

1.4.2022

זכות גדולה נפלה בחלקי, להנחות יחד עם שותפותי לדרך מוריה שפירא ו אתי צברי מפגש עם אנשי ונשות הBoard של רשת אמית בניו יורק.
מעבר לחיבור ההזדהות הפשוט של הידידים והידידות שלנו כאן, התומכים הנלהבים בעשייה החינוכית החדשנית שלנו, התרגשתי מעוצמת ההתפעלות שלהם ממרכיבי יוזמות השינוי שאנחנו מובילים בחינוך בישראל. פיתוח של מסעות למידה, אקו סיסטם, לימוד שממוקד בהתפתחות אישית, רוחנית ותודעתית ברוח תורת חיים.
באמת זכות גדולה.

פגשנו את Danny Aviv בבית הספר Leffell.
הוא מוביל את מגמת יזמות והנדסה. מחלוצי הקמת הMakers בארה”ב.
הוא דיבר בהתלהבות כובשת על תהליך הארבע שנתי שהוא מוביל את תלמידיו במגמה.
מה שהתפתח אצלו לאורך השנים הוא ההבנה שהמשימה החינוכית המרכזית שלו היא לבנות אצלם גישת פתרון בעיות נטולת חששות – Fearless problem solving.
ממהלך שהחל כ”צוותים שעושים פרויקטים” הוא עבר להקמת חברות Companies שמייצרות פתרון הנדסי לבעיה אנושית. הפתרון צריך לכלול יישום טכנולוגי (אפליקציה), תכנות, עבודה הנדסית עם חומרים, והצגת תוצר בפרזנטציה מקצועית.
היה נפלא.
תודה רבה Danny Aviv!

2.4.2022
חבורה של מנהלים ואנשי מטה יוצאת לקרוע את העיר לאחר שבת משותפת. גם מנהלים שמפגינים מנהיגות, אחריות חינוכית ועוצמה לאורך כל ימות השנה, עושים ימים כלילות עבור תלמידיהם, מוריהם, ו רשת אמית אליה שייכים, וכאן במנהטן, יש רגעים קטנים של צחוק, שחרור ואחוות רעים מלכדת.
מה אפשר ללמוד מזה?
על הצורך להחזיק מרכיבים של חברות, קשר ושיח כתשתית לכל דבר אחר.
זכות גדולה להיות חלק קטן מכל זה.

ממשיכים בסיור הלמידה של מנהלים ואנשי מטה מ רשת אמית במסגרתו ביקרנו הבוקר בבית הספר New Heights Charter School of Brockton שהרעיון המרכזי שלו הוא: “We all go to college”. על בסיס הרעיון הזה בית הספר בנוי ופועל כדי להבטיח שכל תלמידיו ימשיכו לתואר ראשון בקולג’.
במסגרת הלימודים בשנתיים האחרונות (יא’-יב’) משלימים מחצית מהקרדיטציה הנדרשת לתואר ראשון בקולג’, כאשר הקורסים מתחילים כקורסים אקדמיים בתוך בית הספר, ובשנים האחרונות בקולג’ עצמו, יחד עם המורה שמלווה אותם בתהליך. תפקיד המורה הוא מאוד אינטנסיבי והוא מלווה באופן מקיף את ההתפתחות וההתקדמות של התלמידים.

אוכלוסיית בית הספר מגוונת תרבותית ורובה ככולה בני קהילות מיעוט ממעמד סוציואקונומי בינוני – נמוך.
להערכת מנהל בית הספר יש שלושה מרכיבים עיקריים בהצלחה שלהם:
1. חבורת התלמידים שמחזקת זה את זה מכיתה ו’ – עד יב’ כקהילה וכחבורה.
2. קשר קבוע שבועי עם ההורים של הצוות והמנהלים – מפגש זום כל שבוע לעדכון שוטף אודות התקדמות התהליך.
3. מעקב שיטתי של הציונים וההתקדמות האקדמית של התלמידים
בית הספר אינו סלקטיבי ותלמידים משובצים בו על בסיס הגרלה, משמע אין לו כל יתרון יחסי בבחירת תלמידים מכל בית ספר ציבורי אחר.
צוות הניהול ציין בפנינו את המוטיבציה שיש להורים גם במובן הכלכלי. בית הספר מאפשר להם לחסוך שנתיים של עלות הלמידה בקולג’ בסך כולל של 40,000$.
נפגשנו גם עם קבוצה של מורים ושאלנו אותם בנוגע לחיבור שלהם לרעיון הגדול של הכנת התלמידים לקולג’.
המורה להיסטוריה ציינה שמלבד היסטוריה, היא מכינה אותם לעמידה בפני קהל, ניהול זמנים, מלווה אותם לקולג’ כדי לתמוך בהסתגלות שלהם לקורסים אקדמיים.
מורה אחרת מתמקדת בהבנה של תכנון הלימודים, מוטיבציה, והגשת דוח מחקר אקדמי כמתבקש בקולג’. היא גם מתמקדת במיומנויות – כתיבה, קריאה, איך לעבוד עם מאמרים, איך לכתוב סיכום של מחקר מדעי. כל זאת לאחר בדיקה שערכו עם אנשי הקולג’ בנוגע למה שחסר כמיומנויות לתלמידים שלהם בבואם ללמוד בכיתה אקדמית.
מורה למתמטיקה של תלמידי ו’, הדגיש שהמשימה הראשונה היא להרגיל אותם להרגלים הבסיסיים בבית הספר. מיפוי של הכישורים שלהם במתמטיקה, ובקריאה.
על השאלה על מה מבוססת ההתפתחות המקצועית שלהם ענו כי יש זמן למידה של שעתיים מדי שבוע ובנוסף, יש שבועיים היערכות בקיץ. מלבד זה יש ישיבות צוות הממוקדות במשימה. יש לכל מורה גם מנטור מצוות ההנהלה.
לכל כיתה יש יועץ/מחנך – שעת מפגש בכל יום ששי, ומדי בוקר 25 דקות של מפגש פתיחת יום. בניית קהילה של לומדים.
אין הקבצות במתמטיקה, אבל יש מיפוי שיטתי של רמת התלמידים ולפעמים אפשר להעביר תלמידים ברמה גבוהה לכיתות לימוד גבוהות יותר ומתקדמות יותר.

פגשנו גם תלמידים – התלמידים מספרים שהם גאים להשתייך לבית הספר שמכוון אותם ומכין אותם לקולג’. הם מכירים תודה למורים שידעו להיות מותאמים לצרכים שלהם.
תלמידה סיפרה שהיא לא היתה זוכה ללמוד על הרקע התרבותי שלה ועל המייחד את התרבות הייחודית שלה. תלמיד סיפר שהוא היה מאוד ביישן, ועכשיו הוא פתוח בזכות הליווי של המורים שלו. הצוות יוצר קשר מאוד משמעותי עם התלמידים, יש לנו עם מי לדבר. מתפתחת תחושה מאוד חזקה של הקהילה, הקשר בין התרבויות ומאוד מחזק. תלמידה אחת אמרה: “נוטעים בנו את האמונה שנוכל לעשות הכול, למרות גוון העור שלנו”
יצאנו מבית הספר בתחושה חזקה של חבורת מחנכים ומנהלים המחזיקה בסיפור בית ספרי מאוד ברור, והיא מאוד מאוד מחויבת למשימה.
בבית הספר New Heights Charter School of Brockton בבית הספר New Heights Charter School of Brockton בבית הספר New Heights Charter School of Brockton בבית הספר New Heights Charter School of Brockton

סיימתי היום באוניברסיטת הארוורד.

כלומר, סיימנו את יום הסיור במפגש עם סטודנטים יהודיים בקמפוס המדהים ביופיו של אוניברסיטת הארוורד שבעיר קיימברידג’ שסמוכה לבוסטון.
היינו בבית חב”ד הסמוך וזכינו להכיר את הרב זרחי ואלקי אישתו שהפגישו אותנו עם מייקל, סטודנט יהודי שלומד בהארוורד שתיאר בהתרגשות רבה את החשיבות של מרכז להתכנסות יהודית והתחברות למרכיבי הזהות.
התרגשנו מאוד.

באוניברסיטת הארוורד
באוניברסיטת הארוורד
באוניברסיטת הארוורד

בוקר נוסף של סיור הלמידה של רשת אמית הפעם ב MassChallenge הסמוך לנמל בוסטון.
זהו מרכז חדשנות שנפתח ב2009, ונועד לתמוך ביזמים חברתיים. הבניין שבו אנחנו נמצאים סיים את הבניה לפני חודשיים והוא מדהים ביופיו.
יזמים מוזמנים לבוא ולהתמקם במרחב החדשני, לקיים מפגשי פיתוח, ובו הם מקבלים את כל המשאבים הדרושים להם.
אחד המתקנים שפגשנו הוא רחפן ייחודי שנועד לתמוך בבקרה על חוות סולאריות.
היזמים שמצטרפים לתכנית לא נדרשים לשלם על השימוש במגוון המשאבים שהמרכז מעמיד לרשותם.
מה שמייחד את המרכז הוא שהוא מאפשר ליזמים בתחילת דרכם לקבל את כל התמריצים הנדרשים כדי להצליח ביוזמה החדשנית שלהם.
מייסדי המרכז מבקשים להשאיר אחריהם עולם טוב יותר, שבו יזמים מסייעים זה לזה בשותפות ובהדדיות.

ועכשיו הסיור הלימודי של רשת אמית הגיע לMIT. פגשנו את נועם, סטודנט יהודי שסיפר על הסטודנטים שכבר משנה א’ מתרגלים עבודת צוות מחקר יחד עם הפרופסורים שמלמדים אותם. כמעט ואין למידה תיאורטית יבשה שלא מבוססת על חקר פעיל במעבדות המתקדמות שבמרחב הקמפוס.
אחד המסרים המרכזיים של MIT הוא לעבוד קשה כדי להשיג כל תוצאה.
מספרים על אחת המשימות שקיבלו סטודנטים להעלות ניידת משטרה אמיתית לאחת הקומות, וכפי שניתן לראות, הם הצליחו.

יש כאן ארגון הלל שמאפשר לסטודנטים יהודיים להתכנס ולקיים את הדרוש להם.
MIT MIT MIT MIT MIT MITMIT MIT MIT

סיימנו את החלק שלנו בבוסטון. היה מרתק. הספקנו להיות ב
New Heights Charter School of Brockton
נפגשנו ללימוד מרתק עם סטיב מ CMOE, קיימנו סיור מרגש ב Harvard University וב Harvard Chabad , ביקרנו ב MassChallenge ובבית הספר Gane Academy. סיימנו את היום השני ב MIT Technology Review.
אנחנו בדרכנו חזרה לניו יורק.
אמשיך לעדכן.

רשת אמית

בוקר גשום במנהטן. יוצאים לכיוון משרדי רשת אמית.
במשרדים האלה יושב צוות של אנשי מקצוע מתחומים שונים שכל יעודם לסייע לרשת באיתור וגיוס משאבים נוספים עבור הערך המוסף שהם מעניקים לבתי הספר ולתלמידים שלנו. יש בהם כאלה שמיומנים בארגון אירועי תורמים בקהילה, בתקשורת שוטפת עם הדור החדש של המתנדבים והתורמים, בעדכון שוטף של המדיה הדיגיטלית והשיווקית בכל רחבי ארה”ב.
חשוב לספר שחלקם דתיים וחלקם לא, חלקם יהודים, אבל לא כולם.
כולם, ללא יוצא מן הכלל חדורי מוטיבציה לסייע ולתמוך ברשת ובתלמידיה.
משרדי רשת אמית
משרדי רשת אמית

הגענו ל NYC FIRST
הם מארגנים במרחבים שלהם תחרויות רובוטיקה.
מסייעים לצוותי חינוך להגיע למרכז החדשנות עם תלמידים להתנסויות ולהכשיר את המורים שלהם.
עוד משימה שקיבלו על עצמם לסייע לבניית מרחבי מייקרים עבור התלמידים שלהם.
היו כמה קבוצות שהתחרו בתחרויות הרובוטיקה בהדרכתם ואחד מבתי הספר הציבוריים שליוו ניצחו בתי ספר פרטיים – ניתן לראות את הרובוט בתמונה המצורפת. התלמיד שניצח בתחרות לא ידע לקודד ולא הכיר את עולמות התוכן בכלל וביצע את כל תכנון ובניית הרובוט בקורס השנתי של יב’.
דנה ויואב הם חברי צוות שמלווים את בתי הספר שבתוכנית שלהם.
קורסים נמשכים 54 שעות, 3 שעות כל שבוע. על הקורס מקבלים קרדיטציה.
לדעתם הכי חשוב להכשיר את המורים המלווים מבית הספר כדי שיהיו מלווים של כל תלמיד במהלך הבנייה של הרובוט.
התלמידים שמתנסים נמשכים לעולם המדעי מתמטי בזכות העניין שיש להם בחלקים היצירתיים עיצוביים.
כל עונה מוכרז אתגר חדש וכללי משחק ספציפיים.
מלמדים את התלמידים חשיבה אסטרטגית, מחלקים תפקידים בצוות – תכנון, עיצוב, תכנות, בנייה, פתרון בעיות, ניהול הצוות וכו’.
הם מתארים חיבור טבעי של התלמידים לסוגיות מדעיות ותכנותיות.
משתמשים בתוכנת עיצוב בתלת מימד שמיצאת קוד לחיתוך בCNC.
NYC FIRST
NYC FIRST
NYC FIRST

אתמול, בחרנו טל נבוני, מוריה שפירא ואני לנסוע לביקור קצר ב Maharat .
מדובר בישיבה שמסמיכה נשים לרבנות אורתודכסית (מעניקה סמיכה).
באתי מלא סקרנות למפגש עם רעיון פורץ דרך כזה.
החזון של ישיבת מהרת הוא לקדם עולם שבו היהדות רלוונטית לכל, וקהילות יהודיות מתחנכות ומנהיגים מגוונים מנחים אנשים לחיות חיים מעורבים ושיתופיים מבחינה רוחנית.
דווקא אני, שמחזיק בשתי חולשות עיקריות בהקשר זה (לא אשה, לא דתי כפשוטו) רציתי להכיר את המודל פורץ הדרך הזה.
לא אשתף כאן בכל מה שסיפרו לנו הרבה שרה הורביץ, חברת הצוות דינה, והתלמידה טליה, אבל אספר לכם על בית הכנסת הסימטרי להפליא שפגשנו שם. לבמת הקריאה בתורה יש כניסה משתי העזרות (הגברים והנשים) ומעת לעת, בהקשרים שונים, עולות נשים – לדרשה או ל”מי שברך”, וגברים לקריאה בתורה וכל שאר הריטואלים הגבריים בלבד.
נכון, אי השוויון המובנה כל כך במחשבה היהודית מכעיס אותי, אבל שמחתי לפגוש נשים דתיות אורתודוכסיות שמנהיגות שינוי ומתקרבות באומץ לתקרת הזכוכית של העולם ההלכתי רוחני דתי בהקשר של מקומן של נשים.
אגב, maharat זה ראשי תיבות של מנהיגה הלכתית רוחנית תורנית.