מעגלי השתייכות

מטרות:

1. זיהוי מעגלי השייכות של המשתתפים.
2. הבנת רמת המעורבות, השייכות והתרומה של מעגלי השייכות למשתתפים.

טקס פתיחה/ זמן מעבר:

– טלפונים בתיקים, מתיישבים בסטינג מתאים, חיוך והזמנה להיכנס למפגש.
– אפשר טקס פתיחה קצר (כ-5 דקות).

שער כניסה | גשר למשתתפים

אנחנו מתחילים היום עדשה חדשה- עדשת שייכות וזהות.
העדשה הזו מזמינה אתכם להתבונן במעגלי השייכות שלכם:
– לאן אתם מרגישים שייכים? לאיזה קבוצות?
– מה מהן מרכיב את הזהות שלכם? איזה קבוצות מגדירות את מי שאתם?
– מה זה אומר להיות שייכים לשם? עד כמה אתם לוקחים חלק? מגיבים/ משתתפים/ מובילים?

התנסות | מעגלי שייכות

• מחלקים לכל משתתף דף מעגלי השתייכות ומבקשים לחשוב: לאיזה מעגלים הוא מרגיש שייך? (מעגלי חברות, משפחה- הבן של… אח של…, מעגלים שהוא מזוהה איתם- פוליטית, חברתית וכו’…)
• לאחר הגדרת מעגלי השייכות נמשיך לצד ה-2 של הדף, הקשר בין מעגלי השייכות השונים, ונבקש מהתלמידים לנסות ולתאר באיור את הקשר (אם קיים, נקודות מפגש, חפיפה) בין המעגלים השונים.

התנסות | דפי תלישה

• תולים ברחבי החדר דפי תלישה עם הגדרות שונות למעגלי השייכות. • תולים גם דפים חלקים בהם יכולים המשתתפים להוסיף לעצמם. • המשתתפים מתבקשים לתלוש לעצמם פתק קטן שמרכיב לדעתם את הזהות שלהם ולשים במעטפה אישית. • בסיום הזמן- כל משתתף מוציא את הפתקים שלקח מהמעטפה, ובוחן: האם יש מרכיבים נוספים שחשוב לו להוסיף? זה הזמן להוסיף בפתקים נוספים.

התנסות | שיתוף בזוגות

• משתפים בזוגות: לאלו מעגלים אני משתייך? • סיפור קצר- ההנחיה היא לספר לבן הזוג סיפור קצר, זיכרון, חוויה שיש למשתתף ממעגל שהוא חשוב/ מכונן עבורו. • לאחר מכן בוחרים שאלה מרשימת הקלפים ועונים עליה • מתחלפים: בן הזוג השני מספר על הדף, סיפור ועונה על השאלה

עיבוד

• איך הייתה העבודה בכתיבת מעגלי השייכות? קשה? קל? • איזה מעגלי שייכות משמעותיים עבורכם?/ מרכיבים חשובים בזהות שלכם? נזמין את המשתתפים לספר סיפורים ומתוך כך נעמיק את ההתבוננות:

העמקה

• מה המשמעות של המעגל הזה עבורכם?
• האם יש מעגל מרכזי/ הכי משמעותי בזהות שלכם?
• כיצד חלקים שונים בזהות שלכם באים לידי ביטוי?
• באיזה אופן אתם פעילים בחלקים אלו בזהות/ במעגלי השתייכות שלכם? שיתוף בדוגמאות
• מה גורם, עוזר לכם להרגיש לשם שייכים?
• האם קרה לכם שהרגשתם שהזהות/ השייכות מצמצמת אתכם/מגבילה את היכולת שלכם לצמוח?
• איזה חלק יתפוס המעגל/ הרכיב הזה בזהות שלכם בעתיד שלכם לדעתכם?

למנחה: אם צריך, נוסיף את ההגדרה של זהות: הזהות היא האוסף של המאפיינים המרכזיים שדרכם אנחנו מגדירים את עצמנו. היא מחולקת לשני חלקים:
1. מרכיבים שאיתם אנחנו נולדים – כמו מין, עדה, צבע עור.
2. מרכיבים שניתנים להתפתחות ושינוי – כמו דברים שממש חשובים לנו (למשל צמחונות, כדורגל), מקצוע, תפיסות עולם מרכזיות, דת, אזרחות.

שני דברים שחשוב לדעת על זהות:
א. כמו מי שאנחנו, ככה הזהות דבר חי, מתפתח ומשתנה, וחשוב לאפשר לנו ולסביבה לנו את היכולת גם להשתנות בהקשר הזה.
ב. הזהות יכולה גם להכשיל אותנו – אם אנחנו מסתכלים עליה כדבר קשיח, או שאנחנו מסתכלים על אנשים רק דרך העיניים של הזהות שלהם, או שאנחנו מוותרים על החשיבה העצמאית שלנו כחלק מקבוצת שייכות, כדי לא לסכן את המקום שלנו

סיכום המפגש

עוברים בקצרה על מה עשינו במפגש, לדוגמה: דברנו על…שחקנו ב…ראינו ש… שמענו קולות ש… משקפים כיצד עבדה בקבוצה: השתתפות, צורת השיח, פתיחות, כנות וכו’