חדשות וחדשנות בחינוך >

רשת אמית עפה לחלל

ילדי צפת הצליחו לטהר מים באמצעות צמחים – הניסוי  שלהם יבדק בחלל

מעטים מכירים את צמח המורינגה. תלמידי ישיבה תיכונית אמית צפת שהמורה שלהם אורית מרצבך הכירה להם את היכולות של הצמח, הצליחו בסדרת ניסויים שערכו לטהר מי קולחין באמצעות זרעי הצמח כאשר צירפו אליו נחושת.

את הניסוי שנעשה במסגרת תוכנית ספייסלאב של קרן רמון הם הגישו לתחרות והשבוע זכו בגמר הארצי , איתן סטיבה, האסטרונאוט שהכריז על הזכיה של תלמידי צפת – יקח עימו בשנה הבאה את הניסוי של התלמידים מצפת לתחנת החלל הבין לאומית ושם יבצע אותו.

את הניסוי המהווה פריצת דרך מדעית ערכו התלמידים בשיתוף תאגיד המים של צפת והאיזור, פלג הגליל. שיטות דומות לטיהור מים כבר נעשות בארצות שונות באפריקה ופורסמו במספר מאמרים, אך זו שהציעו התלמידים זולה, פשוטה ומהירה והם בדקו אותה בהצלחה במי קולחין ברמות שונות של זיהום.

אלנתן עמיצור תלמיד כיתה ח’ בישיבה התיכונית אמית צפת אומר כי המיוחד בניסוי הוא “שהוא פרקטי מאוד ויכול לעזור לאסטרונאטים בחלל וגם למדינות מתפתחות שסובלות ממחסור במים ושיש בהן פחות אמצעים ומערכות לסינון מים. בניסוי שעשינו במעבדה בבית הספר אחרי ששמנו במי שופכין גם זרעי מורינגה וגם נחושת, הגענו לתוצאה מצוינת שיכולה להפוך לשיטת טיהור מים מובילה”.

חובב בורנשטיין חברו לכיתה מתרגש מכך שהניסוי שעשה עם חבריו מגיע לחלל: “עבדנו על זה מתחילת השנה. גם בתקופת הקורונה, גם פנים אל פנים וגם בזום. אני שמח שהצלחנו להעביר את הניסוי בפרזנטציה לשופטים הישראלים וגם בזו באנגלית לשופטים האמריקאים מנאסא”.

בשנתיים האחרונות משתתפים התלמידים מישיבת אמית צפת בתכנית ספייסלאב מטעם ‘קרן רמון’ שהוקמה על ידי רונה רמון לזכרו של אילן רמון ז”ל שנפל בעת שליחותו לחלל במעבורת החלל קולומביה. בתכנית השתתפו בתי ספר מכל רחבי הארץ המתחרים על תכנון ניסוי שישלח לתחנת החלל הבינלאומית כאשר בין השופטים נמצאים גם מדענים מנאס”א.

ראש העיר צפת שוקי אוחנה כיבד את התלמידים בטקס מיוחד עם שר החינוך להצדיע להם על ההישג ובירך את התלמידים והמורים: “צפת על המפה גם בחלל. ההישג המרשים ומשלוח הניסוי של תלמידי צפת לחלל הוא כבוד גדול לעיר. אנחנו ממשיכים בהשקעה כבירה בחינוך ילדינו, דור העתיד שלנו. צפת מובילה בחינוך”

נדביה נאה, מנהל הישיבה התיכונית אמית צפת: “שוב ושוב מתברר שמסירות חינוכית, קשר אישי, אמון הם הבסיס להצלחה. אנו שמחים ומתרגשים על הזכות לחבר את תלמידנו לפסגת המדע בעולם ולהוכיח שוב, שכאשר רוצים, גם השמים, כפשוטו, הם לא הגבול.

ד”ר אמנון אלדר מנכל רשת אמית מספר שהרשת החליטה כיעד אסטרטגי להכניס יותר ויותר תוכניות העוסקות בחלל לבתי הספר שלה “הבנו שמדובר בחשיבה על העתיד של האנושות. והכנה של הדור הבא לאתגרי המחר. כשתלמידים בכיתה ח’ עוסקים במחקר שיכול לקדם את האנושות זה הופך את הלמידה מרתקת וערכית”

קרן רמון ע”ש אילן, רונה ואסף רמון ופועלת להמשך דרכם

זוכי בספייסלאב 2021

זוכי ספייסלאב 2021

מדברים עלינו גם בערוץ 20 (שניה 10)

 

תלמידי נבחרת ספייסלאב ישיבת אמית צפת
תלמידי נבחרת ספייסלאב ישיבת אמית צפת
הכרזת הזכייה
קרן רמון
שר החינוך, יואב גלנט, מפרגן לנבחרת צפת על הזכייה

 

פורסם בתאריך: 27.01.2021