חדשות וחדשנות בחינוך >

גם במלחמה: שיעור באזרחות

מפגש עם השר דיכטר בחדר של וועדת המדע

בעיצומה של המלחמה, תלמידי יב’ מבית החינוך אמית קריית מלאכי, למדו פרק באזרחות בכנסת ישראל ויצאו עם מסר חשוב לעתיד

תלמידי כיתה י”ב מבית החינוך אמית קריית מלאכי, יצאו בשבוע שעבר לסיור מיוחד בכנסת, במסגרת לימודי האזרחות, בהובלת המורה קרן אור אזולאי. הסיור, שהתקיים בצל המלחמה, עסק באחד מפרקי הבחינה בישראל, אותו החליטה המורה להעביר בצורה חוויתית יותר. לחקור את פרק המשטר בישראל בצורה מעמיקה ומקיפה, וללמוד אותו ממקור ראשון. עבור כלל התלמידים היה זה ביקורם הראשון בכנסת, הם הופתעו מן הנגישות של חברי הכנסת, שחלפו על פניהם ובירכו אותם לשלום.

הסיור כלל ביקור במליאת הכנסת, שם נחשפו התלמידים לתהליכי קבלת ההחלטות, לתפקידים השונים של חברי הכנסת ולדינמיקה הפוליטית. בנוסף, זכו התלמידים לפגוש את שר החקלאות ואת ראש השב”כ לשעבר, אבי דיכטר, בשיחה מרתקת שבה דנו בסוגיות מדיניות ואקטואליות, לאור מלחמת ‘חרבות ברזל’.

התלמידים זכו להיות במליאה בדיוק בשעה בה נכנס גדעון סער לממשלה, כך זכו לראות את כלל שרי הממשלה. השר דיכטר פגש את התלמידים בחדר של וועדת המדע. הוא סיפר להם על החשיבות של מעורבות האזרחים בפוליטיקה, “אתם יכולים תמיד להשפיע, להגיע לוועדות לדבר ולהציע”, ציין דיכטר, ועל הדרך איחל להם גיוס משמעותי בעתיד.

“הביקור בכנסת היה חוויה בלתי נשכחת”, אמר יהב פורמן, תלמיד יב’1 שמתעניין לא מעט באקטואליה, ולכן הביקור נתן לו חוויה אקטואלית ממקור ראשון. אראלה דרעי, תלמידת יב’2 הוסיפה, “לראות מקרוב את המקום שבו נקבעות החלטות שמשפיעות על חיינו, ולשמוע מדמויות מפתח בפוליטיקה הישראלית, זה משהו שלא שוכחים”.

המורה קרן אור אזולאי ציינה כי “הסיור בכנסת הוא חלק בלתי נפרד מתכנית הלימודים באזרחות. הוא מאפשר לתלמידים להבין לעומק את המושגים והתהליכים שלומדים בכיתה, ולהתחבר אליהם ברמה אישית. הפגישה עם שר החקלאות ועם אבי דיכטר הוסיפה ערך רב לביקור, והעניקה לתלמידים הזדמנות לשאול שאלות ולשמוע דעות שונות.

הביקור בכנסת הוא דוגמה מצוינת לחשיבות של חינוך אזרחי פעיל. על ידי יציאה מהכיתה והתנסות ישירה במערכת הפוליטית, התלמידים רוכשים ידע וכלים שיעזרו להם להשתלב בחברה ולהשפיע על קביעת עתידה”.

נועם טחן, מנהל בית הספר: “אני מברך על היוזמה הזו, לחשוב מחוץ לקופסא ולאפשר לתלמידים למידה אחרת, חוויתית, אני שמח שהתלמידים הגיעו ביום של מליאה לכנסת וזכו לראות חברי כנסת ושרים בפעולה, קיבלתי מהם ומהוריהם רשמים טובים, מה שמוכיח כי כשמלמדים את התלמידים בדרך חוויתית, האפקט גדול יותר”.

התלידים בסיור

פורסם בתאריך: 10.10.2024