חדשות וחדשנות בחינוך >

תלמיד אמית בר אילן גוש דן שמשתתף בפיתוח תרופה לסרטן – העפיל לגמר אולימפיאדת הביוטכנולוגיה

לירן באום, תלמיד בית החינוך אמית בר אילן גוש דן, נבחר להיות אחד מחמשת המתמודדים בגמר הגדול של אולימפיאדת הביוטכנולוגיה שתתקיים בטכניון בעוד כחודש וחצי.

במסגרת תחרות של הרצאה ומחקר בתחום הביוטכנולוגיה, המחקר של באום שעסק בהשפעת פפטיד ציקלי על פעילות האינטגרין αVβ3 בתאי מלנומה גרורתית, הוא אחד מחמשה שנבחרו מתוך 24 תלמידים שהציגו בפני השופטים את עבודת החקר שלהם באופן רציני ומרשים.

עבדת החקר שלו התמקדה בתרופה ממוקדת מטרה כנגד מלנומה גרורתית – סרטן עור שהטיפולים הקיימים כנגדו כיום מועטים ובעלי אחוזי ריפוי נמוכים.

בתגובה אמר לירן באום: “מהרגע שהמורה הודיע לי שהיא בוחרת אותי לייצג את בית הספר התרגשתי וידעתי שאני לא עומד לאכזב אותה. הטיפול שלנו משתמש בעובדה שמלנומה גרורתית מבטאת ביתר את האינטגרין αVβ3 שהוא גורם בצורה מסוימת להתפתחות וקידום הגידול הסרטני. יצרנו גם תצמיד שמכיל את הפפטיד המכוון מטרה (AFP4) שאליו מחוברת תרופה כימותרפית, בצורה זו רק תאי מלנומה גרורתית נפגעים. יש בי תקווה שהתרופה הזו תצליח להציל חולים רבים ממוות. אני שמח מאוד שלקחתי חלק מהניסוי הזה אני מאמין שעוד כמה שנים התרופה הזו תהיה תרופה מאושרת כנגד מחלת הסרטן (כנגד מלנומה גרורתית)”.

פנינה דרורי, המורה המלווה: “לירן נבחר לייצג את בית הספר באולימפיאדה של ביוטכנולוגיה בעקבות מבחן ובעקבות העובדה שהוא לומד מתוך חדווה לדעת עוד ועוד ומעמיק בכל נושא. לירן נהנה מאוד מביצוע המחקר באוניברסיטת אריאל בנושא של תרופה ממוקדת מטרה לסרטן ונכנס לנושא בכל מאודו תוך כדי שהוא יורד לכל הפרטים הקטנים ומנתח אותם. לירן לא שומר את המידע לעצמו, הוא משתף את חבריו ומסייע להם בכתיבה ובניתוח התוצאות. מאחלת לו בהצלחה בהתמודדות בגמר, הוא בהחלט ראוי לכך”.

תומר שופר, מנהל בית החינוך: “לפני כמה שנים זכינו במקום הראשון בקטגוריה של פוסטר באותה אולימפיאדה. עכשיו זכינו בקטגוריה של הרצאה ומחקר. לירן עומד להרצות בפני מרצים בטכניון. יש בתחרות הזאת משהו מרגש מאוד. אין לנו ספק שהוא יצליח ובגדול. גם בתחרות הזאת וגם בחיים עצמם. כמובן הערכה גדולה לצוות שליווה אותו לכל אורך הדרך”.

פורסם בתאריך: 27.02.2022