חדשות וחדשנות בחינוך >

תלמידי אמית רון ארד זכו בפרס בתחרות היזמות להנגשה לנכים

תלמידי אמית רון ארד זכו בפרס בתחרות היזמות להנגשה לנכים

קרדיט צילום תמונה: יואל נקש

בתחרות שערכו השבוע רשת אמית וארגון נכי צה”ל בין בתי הספר המובילים בתחומי המייקרס ברשת, זכו תלמידי אמית רון ארד ברחובות בפרס על יוזמה שהציגו לסייע לבעלי מוגבלויות בנסיעה בתחבורה הציבורית. המיזם הנקרא מקו-ME הוא מערכת ממוחשבת שמנהלת מקומות באוטובוס המיועדים לבעלי מוגבלויות.

בחודשים האחרונים הגיעו נכי צה”ל לבית הספר וכן התלמידים ביקרו בבית הלוחם בתל אביב, שם הציגו לתלמידים אתגרים שעימם הם מתמודדים בתחומי הנגישות בתחבורה הציבורית. בין השאר הם סיפרו על קושי של נכים שאינם מרותקים לכסאות גלגלים לעלות לאוטובוס ולפנות לאנשים היושבים בחלק המיועד לנכים, לקשישים ולכוחות הביטחון בבקשה לפנות מקום לנוסעים בעלי תו נכה.

השבוע התכנסו התלמידים ליום שלם של עבודה משותפת על המיזמים יחד עם נכי צה”ל בבית הלוחם בתל אביב בסיומו הם הציגו את היוזמה שלהם בפני צוות שיפוט שהגיע לכבד את האירוע מיחידה 8200, מחברות הייטק, מנכ”לים, חברי כנסת ועוד.

התלמידים הציעו פתרון ולפיו בעת ניקוב הרב-קו של בעל תעודת נכה, תידלק נורה אדומה (כמו זו שמותקנת בחניונים) וישמע קול התרעה לאדם היושב לפנות את המושב עבור האדם בעל המוגבלות וזו גם תכוון את הנוסע בעל המוגבלות למקום שהתפנה. התלמידים זכו בפרס השתתפות בסדנה לדיוק האב- טיפוס במרחב מייקרס, וסדנת עבודת צוות ב-VR מציאות מדומה.

גלעד בקנשטיין תלמיד כיתה ז’ אומר כי הבעיה משמעותית בעיקר בקרב נכים הסובלים מהלם קרב ואשר הנכות לא נראית עליהם. “עבורם, כך הבנו, מדובר בסבל גדול, לוקחים להם את המקום באוטובוס והם מתקשים לעמוד על זכויותיהם. אנחנו מאמינים כי הרעיון פשוט וניתן ליישום ויוכל לסייע לבעלי מוגבלויות” ואנחנו רוצים לחבר עוד גורמים שיעזרו לנו להפוך את זה לממשי”.

קרן שחל מנהלת קרית החינוך אמית רון ארד אומרת כי היא גאה בתלמידים. “לא מובן מאליו שתלמידי חטיבת הביניים יאתרו פתרונות אמיתיים ויסייעו לנכי צה”ל. בחדר המייקרס בבית הספר יש לנו כלים מופלאים כמו מדפסות תלת מימד ואיתם התלמידים יכולים להכין פתרונות להקל על חיי נכי צה”ל. מדובר בפרוייקט מרגש ובחוויה יוצאת דופן”.

דודו גלבוע נציג ארגון נכי צה”ל שעבד עם התלמידים מספר כי הארוע הכיר לתלמידים את עולמם של הנכים וחשף אותם לקשיים שעימם הם מתמודדים. “המיוחד בפרוייקט הוא המעשיות והפשטות שבו. צורך של נכי צהל ועבודה של תלמידים שהביאו רעיונות מצוינים, עבדו עליהם והפכו אותן ליוזמות יוצאות מן הכלל”.

עופר האן סמנכ”ל רשת אמית אומר כי האתגר לתלמידים שילב חשיבה מורכבת, ניתוח שוק, הבנת צורך, יכולות פרזנטציה ויישום. “לצד המיומנויות של עבודת צוות, חשיבה יזמית והידע, זכו התלמידים לחוויה ערכית בהיכרות עם נכי צה”ל, גיבורי החברה הישראלית ועל הקשיים עימם הם מתמודדים. ומבחינתנו העיקר הוא כי הלמידה, המיומנויות והערכים שזורים בקשר בל ינתק”.

אושרית קולטון, מנהלת מסלול המייקרז ברשת אמית: “האור בעיניים שראיתי אצל המורים והתלמידים, יחד עם ההתרגשות של הפצועים שמתמודדים יום יום עם השלכות הפציעה – שנבעה מהאכפתיות של התלמידים ומהרצון הכנה למצוא פתרון – היא חוויה שקשה לתאר במילים. אנחנו חשים שהחזרנו את חדוות הלמידה לקדמת הבמה”.

פורסם בתאריך: 12.06.2023