חדשות וחדשנות בחינוך >

תלמידי אמית כפר בתיה זכו בפרס בתחרות היזמות להנגשה לנכים

תלמידי אמית כפר בתיה זכו בפרס בתחרות היזמות להנגשה לנכים

קרדיט צילום תמונה: יואל נקש

בתחרות שערכו השבוע רשת אמית וארגון נכי צה”ל בין בתי הספר המובילים בתחומי המייקרס ברשת, זכו תלמידי אמית כפר בתיה ברעננה בפרס על יוזמה שהציגו לסייע לבעלי מוגבלויות בעת האוכל.

בחודשים האחרונים הגיעו נכי צה”ל לבית הספר וכן התלמידים ביקרו בבית הלוחם בתל אביב, שם הציגו לתלמידים אתגרים שעימם הם מתמודדים בתחומי הנגישות בתחבורה הציבורית. בין השאר הם סיפרו על קושי של נכים וחולי פרקינסון שסובלים מרעידות ביד בעת האוכל ובמיוחד בעת אכילת מרק כשהאוכל לא נשאר בתוך הכף אלא נשפך בדרך. התלמידים הציעו לייצר כף מיוחדת שתסייע להם. כף עמוקה באופן מיוחד שהמשתמשים יוכלו למלא רבע ממנה ואז קטן מאוד הסיכוי שהמזון יאבד בדרך.

השבוע התכנסו התלמידים ליום שלם של עבודה משותפת על המיזמים יחד עם נכי צה”ל בבית הלוחם בתל אביב. בסיומו של היום הם הציגו את היוזמה שלהם בפני צוות שיפוט שהגיע לכבד את האירוע ובו מפקדים מיחידה 8200, מנהלי חברות הייטק, מנכ”לים, חברי כנסת ועוד.

התלמידים ייצרו בעזרת מדפסת תלת מימד את הכף והציגו אותה לבאים וזכו בפרס השתתפות בסדנה לדיוק האב- טיפוס במרחב מייקרס, וסדנת עבודת צוות ב-VR מציאות מדומה. המוצרDeep spoon, הוא כף עמוקה במיוחד שבעזרת ציר ומשקולת ממזערת רעידות וטילטולים ומאפשרת נשיאה יציבה של מזון ונוזלים.

עידן זלצמן, תלמיד כיתה ח’ באמית כפר בתיה: “מרגש לשבת ביחד עם האנשים שלחמו למען העם והארץ לנסות ולהקל מעליהם את קשיי היום-יום. מקווה שהצלחנו להועיל ולסייע להם ולתת להם את הכבוד הראוי ללוחמי צה”ל”.

הרב יוני ברלין מנהל קרית החינוך אמית כפר בתיה אומר כי מדובר ביוזמה מרגשת ובלמידה המותאמת למאה ה-21. “אני שמח שתלמידים בחטיבת הביניים מאתרים פתרון לנכי צה”ל. בחדר המייקרס בבית הספר יש להם כלי עבודה מופלאים ממדפסות תלת מימד ועוד וזו דוגמא נפלאה לדרך שבה מחברים את הלמידה לעולם האמיתי וכך התלמידים יכולים לסייע לנכי צה”ל לצד לימוד מיומנויות נדרשות לעולם המחר”.

ד”ר רון גנני יו”ר מועצת מחוז ת”א בארגון נכי צה”ל שעבד עם התלמידים על הכנת הכף המיוחדת אמר כי היוזמה של חיבור הלמידה לצרכים של נכי צה”ל היא יחודית ופותחת את הראש לעולמות חדשים. המיומנויות של עבודה בידיים חשובות מאוד וחסרה לילדים היום ולכן גם העבודה במייקרס משמעותית. התלמידים מוכשרים מאוד ובעלי יכולות יוצאות מן הכלל וגם להיכרות עם עולמם של נכי צהל יש חשיבות חינוכית גדולה כי המפגש הזה מנגיש להם את עולם המוגבלויות ומסייע להשתלב ולשלב. כך כשהם ילכו לבית הספר הם יהיו רגישים יותר”.

אושרית קולטון, מנהלת מסלול המייקרז ברשת אמית: “האור בעיניים שראיתי אצל המורים והתלמידים, יחד עם ההתרגשות של הפצועים שמתמודדים יום יום עם השלכות הפציעה – שנבעה מהאכפתיות של התלמידים ומהרצון הכנה למצוא פתרון – היא חוויה שקשה לתאר במילים. אנחנו חשים שהחזרנו את חדוות הלמידה לקדמת הבמה”.

עופר האן סמנכ”ל רשת אמית אומר כי האתגר לתלמידים שילב חשיבה מורכבת, ניתוח שוק, הבנת צורך, יכולות פרזנטציה ויישום. “לצד המיומנויות של עבודת צוות, חשיבה יזמית והידע, זכו התלמידים לחוויה ערכית בהיכרות עם נכי צה”ל, גיבורי החברה הישראלית ועל הקשיים עימם הם מתמודדים. ומבחינתנו העיקר הוא כי הלמידה, המיומנויות והערכים שזורים בקשר בל ינתק”.

עו”ד עידן קליימן יו”ר ארגון נכי צה”ל אומר כי “המדינה תשגשג באיזור הכי בעייתי בעולם בזכות הילדים האלה והחינוך שהם מקבלים. רשת אמית פיצחה את הקוד כי הפרוייקט הזה מביא עימו לתלמידים ערכים וכלים שאין כמותם”.

פורסם בתאריך: 12.06.2023