חדשות וחדשנות בחינוך >

תלמידי אמית באר טוביה לומדים משגרירי זיכרון

תלמידי אמית באר טוביה לומדים משגרירי זיכרון

כחלק מפרויקט “הסיפור שלי”, במסגרת יוזמת קהילה מלמדת בחטיבת הביניים בתיכון אמית באר טוביה, התקיימו מפגשים כיתתיים מרגשים, במטרה לחזק את הקשר בין הדור הצעיר למורשת ולזהות הקהילתית, ולעורר בקרב התלמידים משמעות אישית ועמוקה לזיכרון השואה.

במהלך המפגשים, שגרירי הזיכרון שיתפו את התלמידים בסיפורים אישיים מרגשים, שחיברו כל אחד ואחת מהם למורשת ולעבר דרך נקודת מבט אנושית ונוגעת ללב. המפגשים נחתמו בשיח כיתתי משמעותי בהובלת המחנכות, בו עיבדו התלמידים את החוויה והעמיקו בזיכרון ובמשמעותו.

כך למשל התוודעו התלמידים לסיפורה של הילדה אליז שנולדה בשואה, לעולם בו יהודים בורחים מהנאצים. היא ואמה נאלצו להימלט דרך הרי האלפים באירופה, בחושך ובקור העז. אביה של אליז נרצח בידי הנאצים, והיא נותרה בזרועות אמה האמיצה, שהפגינה תעוזה וחוכמה בלתי רגילות כדי להתחמק מציפורני הנאצים. בעזרת ארגון הג’וינט, הצליחו האם ובתה להגיע למקום מבטחים ולשרוד, עד שפגשו בחיילי הבריגדה היהודית שהעלו אותן על אונייה שהפליגה לארץ ישראל.

טלילה פרבר, שגרירת זיכרון שיתפה: “השאלות של התלמידים היו מדהימות, תמימות ונוגעות ללב. מחשבות על רגשות ונגיעיות המתייחסות לתינוק בשואה, הפרידה מהאב וכדומה, עד כה לעולם לא נשאלתי שאלות כאלו. כל כך התרגשתי מהם, לא זזו מהכסאות שזה לא מובן מאליו. אני מודה על ההיזדמנות שניתנה להיות איתם”.

ורד נורני מנהלת שכבה ט׳ ומלוות הפרוייקט: “פרויקט ‘הסיפור שלי’ מהווה הזדמנות חינוכית משמעותית לתלמידים – הוא מעודד חשיבה ערכית, זהות אישית ומעורבות רגשית. באמצעות סיפורים, חקר ושיח – התלמידים מפתחים אמפתיה, בגרות ותחושת שייכות. זהו תהליך שמחזק מעורבות ואחריות, ומקנה כלים חשובים להמשך הדרך. מודה על ההירתמות של שגרירי הקהילה”.

סימא יוסף, מנהלת חטיבת הביניים: ”החיבור האינטימי של התלמידים עם אנשים והסיפורים שלהם עוזר לתלמידים להתחבר לאירועים מהמקום הרגשי והופך להיות הרבה יותר משמעותי”.

תלמיד אמית באר טוביה ושגרירת זיכרון בקדמת הכיתה

פורסם בתאריך: 15.05.2025
אמית באר טוביהבאר טוביה