שיעור במטבח: התלמידים אפו עוגיות ולמדו את תורת הצורות בלשון

לקראת הבגרות בלשון, בבית החינוך אמית דתי ירושלים החליטו ללמד את התלמידים בדרך יצירתית במיוחד. בהובלת המורים ללשון איתמר הלוי ורותי פרץ, תלמידי ותלמידות כיתות יא’ אפו עוגיות, וכך למדו את פרק ‘תורת הצורות’ בלשון בדרך מעניינת. התלמידים והתלמידות לא רק השקיעו בעיצוב עוגיות מטורפות, אלא גם כתבו ברכה מרגשת למחנכות שהיו ביום חופשי.
במסגרת שיעורי לשון בשכבת י”א וכהקדמה לפרק תורת הצורות, למדו התלמידים על דרך תצורת הפועל, שכידוע מתאפיינת באמצעות יציקת שורש לתוך תבניות מוכנות בשפה, המכונות בשם ‘בניינים’. התלמידים למדו שכאשר יוצקים שורש מסוים לתוך אחד הבניינים נוצרת מילה. בהמשך השנה גם נלמד על דרכי תצורת שם העצם, כאשר אחת מן הדרכים הנפוצות ליצירת שם עצם היא יציקת שורש לתוך תבנית המכונה ‘משקל’.
כדי להמחיש את דרך התצורה הזו, המורים הדגימו זאת באמצעות יציקת עיסה/בצק (שהוא בהקבלה השורש), לתוך תבניות שונות המכונות קורצנים (שהם בהקבלה הבניינים). התוספות שמוסיפים לעוגיות כגון סוכריות/שבבי שוקולד וכו’, הן המוספיות שמתווספות לפועל ומשמשות לציין את הגופים והזמנים השונים בפועל.
בשנים הקודמות יצרו ‘עוגיות’ שכאלה מפלסטלינה גמישה. השנה הצטרפה לצוות לשון המורה רותי שהיא בזמנה החופשי גם קונדיטורית מוכשרת מאוד. רותי לקחה יוזמה, הוציאה תחת ידיה מתכון טעים וקליל, ושדרגה את יצירת העוגיות המדומות לעוגיות טעימות וקלות להכנה. התלמידים והתלמידות התלהבו מאוד מהרעיון של אפיית העוגיות! הם התחלקו לקבוצות ויצרו עוגיות בצורות מגוונות וחוו בכך את טעמה המתוק של יצירת המילים בשפה העברית.
התלמידות נועה שושן ושיראל אמינוב שיתפו: “השיעורים השנה בלשון ממש משמעותיים עבורנו. החומר מועבר בצורה יצירתית וכיפית, כמו השיעור שבו הכנו עוגיות בתבניות כדי להבין איך “בונים” פועל בבניינים. המורים- איתמר ורותי, נותנים יחס אישי ודואג שכל אחת כדי שבאמת נבין, לא רק שנצליח במבחן. אנחנו חוות באמת את הלמידה וזה עושה את כל ההבדל”.
“אחד הדברים שאני הכי אוהבת זה לשלב בין שני העולמות שלי – קונדיטוריה והוראה”, משתפת המורה רותי פרץ. “כשהעליתי את הרעיון לשלב אפייה בשיעור לשון, התלמידים ישר התלהבו. במהלך השיעור הם לא הפסיקו להגיד שזה רעיון מגניב, ולמחרת הם סיפרו לי כמה כיף היה להם לחזור הביתה עם העוגיות. אחד מהם אפילו אמר לי ‘רותי, דווקא כשאני לא נמצא מכינים עוגיות? תעשי את זה שוב!’. השילוב הזה בין חוויית האפייה ללמידה יצר שיעור מיוחד ומלמד, והתלמידים הרוויחו המון”.
המורה איתמר הלוי סיכם: “התלמידים שיתפו פעולה בנמרצות מעוררת התפעלות, התפעלתי לראות את עבודת הצוות שלהם, את ההקפדה על הפרטים במתכון, ואת פעולת הניקיון ושטיפת הכלים והרצפה בתום הפעילות. אך מעל לכל התרגשתי לראות איך כל כיתה זכרה גם את המחנכת שלהן שהיתה באותו היום ביום חופשי, וכיצד התלמידים והתלמידות דאגו ליצור מארז מיוחד עבור כל מחנכת בצירוף ברכה צנועה ומרגשת. חוויה שכזו גורמת לתלמידים שלנו לאהוב את השפה העברית ולהתחבר אליה בדרך יצירתית, וכמובן גורמת להם להגיע בציפייה לקראת השיעורים הבאים במקצוע זה”.