קהילות חינוכיות לומדות- חוזרים לשגרה בריאה!
מנהלות ומנהלים יקרים ,השלום והברכה!
הנדון: הכנה לשנת הלימודים התשפ”ב – היערכות להתמודדות ראויה עם מגיפת הקורונה
1. אנו עומדים בעיצומן של ההכנות לפתיחת שנת הלימודים. לדאבוננו למרות שחשבנו שעברנו את הקורונה ואת נזקיה, אנו ניצבים בפני גל נוסף שהולך ומתעצם.
המשמעות היא כי אנו עלולים לעמוד בפני שנה נוספת של למידה מרחוק ואחרי השנה הקודמת, הפגיעה המצטברת בתלמידים תהיה גדולה משוא, בעיקר בהיבטים הרגשיים-חברתיים וגם הלימודיים.
2. אנו מאמינים כי הדרך היחידה למנוע זאת היא הגדלת מספר המתחסנים בקרב כלל באי בית הספר.
אינני צריך להסביר לכל אחת ואחד מכם מהי המשמעות של כיתה הנכנסת לבידוד לאחר שאחד התלמידים בה נמצא חיובי לקורונה. הדבר נכון כמובן גם להסעות וגם לכל פעילות במרחב החינוכי.
ההבדל בין קהילה שתלמידיה מחוסנים לבין קהילה שתלמידיה אינם מחוסנים הוא קריטי , מבחינת היכולת לקיים שנת לימודים סדירה.
כתה מחוסנת תוכל ללמוד מקרוב.
כתה לא מחוסנת, לצערי כפי שמלמד אותנו הניסיון, תאלץ ללמוד מרחוק, שכן תלמידיה ימצאו רוב הזמן בבידודים.
3. אני מבין את המורכבות הקיימת בנושא בקרב אוכלוסיות שונות ועם זאת, אני מאמין כי עלינו לקחת אחריות ומנהיגות , להבהיר להורים את המשמעויות ולבקש מהם לעמוד יחד כולנו, במערכה ולחסן את ילדיהם, תלמידי הרשת.
אין זו העת לשבת מנגד, קל לבחור בשתיקה, להפיל את האחריות על הגורל, על המדינה או כל גורם אחר.
מנהיגים אני מאמין כי בידינו הדבר! עלינו לנקוט פעולה אקטיבית עכשיו, בזמן ובמהירות.
4. מחלקת השיווק של הרשת תעמוד לרשותכם באופן מיידי, בכל מה שתצטרכו על מנת לסייע בפנייה להורים ובקידום הנושא הקריטי להצלחה לקיים שנת לימודים סדירה. מחלקת השיווק מונחת לפעול, מחד בקו אמפתי ומכיל כלפי אלו החוששים מן החיסון ומאידך, לסייע לכם לקדם מודעות, להפחית
חששות ולקדם מדיניות של התחסנות בקרב מורינו ותלמידינו.
איש את רעהו יעזרו ולאחיו יאמר חזק(ישעיהו מ”א ו’)
בברכת בריאות לכולנו,
ד”ר אמנון אלדר
מנכ”ל רשת אמית
קישורים נוספים:
נייר-עמדה-תחלואת-וחיסון-בני-נוער-27-6-2021
נייר עמדה מטעם האיגוד לרפואת ילדים והחוג הישראלי למחלות זיהומיות בילדים חיסון גילאי 12-15 בחיסון Pfizer-BioNTech BNT162b2 כנגד COVID-19
שאלות ותשובות בנושא התוכנית הלאומית לפתיחת שנת הלימודים תשפ”ב- משרד החינוך
התוכנית הלאומית לפתיחת שנת הלימודים תשפ”ב -מתוך אתר משרד החינוך:
משרד החינוך ריכז שאלות ותשובות בנושא התוכנית הלאומית לפתיחת שנת הלימודים תשפ”ב.
התוכנית כוללת 5 שכבות הגנה שנועדו להבטיח את בריאות התלמידים וצוותי החינוך בתוך מוסדות החינוך ולשמר את רצף ושגרת הלימודים לאורך השנה הקרובה.
המשרד ימשיך לעדכן ולמסור מידע מסודר על פעולות המשרד לקראת פתיחת השנה ובמהלכה.
האם שנת הלימודים תיפתח ב-1.9?
כן, שנת הלימודים תיפתח כסדרה.
כיצד יתקיימו הלימודים?
בהתאם לתוכנית הלאומית להפעלת מערכת החינוך, כל התלמידים, החל מגיל גן ועד לכיתה י”ב ילמדו באופן פיזי בבתי הספר, במתכונת מלאה ורגילה, ללא חלוקה לקבוצות. כל בית ספר יוכל להתאים את מערכת השעות ומרחבי הלמידה לצרכים שלו.
כיצד ינהגו התלמידים וצוותי החינוך בשטח בית הספר?
הם יקפידו על הנחיות הבריאות שכוללות, שמירה על היגיינה אישית ואוורור כיתות.
הם ישמרו על מרחק ככל האפשר, בהפסקות, בזמן השיעורים, בחדרי המורים ובמרחבי הפעילות המשותפים במוסד החינוכי ובפעילויות חוץ.
האם חלה חובת עטיית מסיכה במסגרות החינוך? אם כן על מי והיכן בשטחי בית הספר?
כל התלמידים החל מכיתה א’ ומעלה נדרשים לעטות מסיכה בכיתות הלימוד, ובכל פעילות חינוכית המתקיימת במבנים ובמרחבים סגורים לרבות בזמן הסעה מאורגנת (למעט בבחינות, שיעור חינוך גופני ואלו הפטורים בתקנות הבריאות). כמו כן, חלה חובת עטיית מסיכה בהתקהלויות בשטח פתוח מעל 100 איש.
מה קורה כאשר בית הספר מצוי ברשות שהופכת לאדומה או כתומה?
גני ילדים וכיתות א’-ד‘: ימשיכו ללמוד כבשגרה בכיתות מלאות.
צהרונים: ימשיכו ללמוד כבשגרה בכיתות מלאות.
כיתות ה’-ו’: ימשיכו ללמוד, ובמקביל בית הספר יפעל לצמצום מגעים, בהתאם לצרכים ולתנאי המקום.
כיתות ז’-י”ב: ימשיכו ללמוד בכיתות מלאות, ובלבד שהם פועלים בהתאם לקריטריונים הבאים:
שיעור פטורי הבידוד בשכבות או כיתות ז’-י’ הוא יותר מ-50%; שיעור פטורי הבידוד בשכבות או כיתות י’-י”ב הוא יותר מ-70%.
מסגרות חינוך מיוחד ונוער בסיכון: ימשיכו ללמוד כבשגרה בכיתות מלאות.
כיצד ניתן לדעת באיזה צבע רמזור מצויה הרשות שלי?
מדי שבוע (ביום רביעי) יפרסם משרד הבריאות את רשימת הרמזור העדכנית של הרשויות שסווגו אדומות וכתומות, בהתאם לרמת התחלואה.
האם בתי ההספר יוכלו לקיים טיולים, ביקורים במוזיאונים, סיורים ופעילויות חיצוניות אחרות?
כן. הגנים ובתי הספר יוכלו לקיים את הפעיליות החוץ בית ספריות בכפוף להנחיות של עטיית מסיכה בשטח סגור, שמירת מרחק ושמירה על היגיינה.
מהן ההנחיות הנוגעות לפעילות בלתי פורמלית?
פעילויות בלתי פורמליות תתקיימנה כסדרן, תוך שמירה על ההנחיות וכללי השמירה על ההיגיינה.
ברשויות שיוגדרו כתומות/אדומות הפעילויות תתקיימנה בשטח פתוח.
האם כבר הוזמנו 1.6 מיליון בדיקות סרולוגיות ו-1.9 מיליון בדיקות ביתיות?
הנושא מצוי באחריות משרד הבריאות, רכש של 250,000 ערכות סרולוגיות ראשונות כבר יצא לדרך.
האם הבדיקות הסרולוגיות מיועדות לכלל התלמידים?
הבדיקות מיועדות לילדים בגילאי 12-3 שלא התחסנו ושלא חלו בעבר.
האם תחייבו את התלמידים לעבור בדיקות סרולוגיות?
חשוב להדגיש כי הבדיקות נועדו להגדיל את מספר התלמידים שיהיה להם פטור מבידוד, ולמנוע אובדן של ימי לימוד.
הן נועדו לשמור על בריאותם של התלמידים ועל רצף ושגרת לימודיהם.
הבדיקות אינן חובה, והן כפופות לאישור הורים.
מהן ההערכות באשר לאחוז התלמידים שיהיו פטורים מבידוד כתוצאה מהבדיקות הסרולוגיות?
ההערכה היא שמדובר בכ-20% מהתלמידים שחלו בעבר ופיתחו נוגדנים.
תלמידים אלו יהיו פטורים מבידוד ובדיקות אם יימצא תלמיד מאומת בכיתתם.
האם ביצוע הבדיקות מחייב אישור הורים ונוכחותם?
כן, נדרש אישור ונוכחות הורים. לא ניתן לבצע את הבדיקות ללא אישורם והסכמתם.
מרגע ביצוע הבדיקה, מתי יקבל הנבדק את התשובה?
מדובר בבדיקה מהירה – התשובה תינתן תוך כרבע שעה.
מתי הנבדק יקבל תו ירוק?
אם הבדיקה מצביעה כי הגוף פיתח נוגדנים (תשובה סרולוגית חיובית), הנבדק יוכל להנפיק תעודת תו ירוק באתר משרד הבריאות.
הנפקת התו תתבצע לאחר קליטת נתוני הבדיקה במאגר הנתונים של משרד הבריאות.
מה יהיה במיקוד העשייה של הגנים ובתי הספר בשנה הקרובה?
גני ילדים: שפת אם ואוריינות, הכרת ספרות, מוטוריקה עדינה ומוטוריקה גסה.
במישור הרגשי והחברתי יתמקדו בהעצמת החוסן הרגשי, טיפוח העצמאות ושכלול מיומנויות רגשיות וחברתיות.
כיתות א’-ג’: תחומי שפת אם ומתמטיקה. במישור החברתי יתמקדו בחיזוק המיומנויות החברתיות והרגשיות באמצעות עבודה בצוותים.
כיתות ד’-ו’: תחומי שפת אם, מתמטיקה, מדעים ואנגלית. במישור החברתי יעודדו יוזמות ומעורבות חברתית בקהילה והעצמת תחושת המסוגלות.
כיתות ז’-י’: תחומי השפה, המתמטיקה, אנגלית ומדעים. במישור החברתי והרגשי יתמקדו בחיזוק תחושת השייכות ובהעצמת החוסן האישי.
כיתות י”א-י”ב: השלמת פערים לימודיים תוך מיקוד במקצועות הבגרות. במישור הרגשי יתמקדו בחיזוק תחושת המסוגלות ובטיפוח האמונה ביכולת להצליח.
כיצד מערכת החינוך מתכוונת להבטיח את בריאות התלמידים וצוותי החינוך?
התוכנית הלאומית כוללת חמש שכבות הגנה שיבטיחו את בריאות התלמידים וצוותי החינוך ואת רצף ושגרת הלימודים. לאור זאת, יתקיימו:
א. בדיקות סרולוגיות
- חשיבותן: הבדיקות נועדו להגדיל את מספר התלמידים שיהיה להם פטור מבידוד, לשמור להם על רצף ושגרת לימודים. הבדיקות אינן חובה, והן כפופות לאישור הורים. כמו כן הן חלק מהמאמץ למנוע אובדן ימי לימוד יקרים בשל בידוד.
- למי הן מיועדות: לילדים בגילאי 12-3 לא מחוסנים ושלא מוגדרים מחלימים.
- אופן הביצוע: באמצעות דגימת דם קצרה ומהירה באצבע, כאשר התוצאות תימסרנה להורה בתוך כרבע שעה. ילד שיימצא עם עם נוגדנים, יקבל תו ירוק ופטור מבידוד.
- מיקום הבדיקות: במוקדים שייפתחו ברשויות המקומיות במתחמים שיועדו לכך, כאשר המוקדים הראשונים נפתחו ב-4 ערים: בית שמש, מודיעין עלית, אלעד וקריית יערים. לקראת פתיחת שנת הלימודים בימים ובשבועות הקרובים ייפתחו מוקדים נוספים ברחבי הארץ.
- הגורם המבצע: פיקוד העורף, מד”א וטרגט (שיב”א).
ב. בדיקות אנטיגן (בדיקות מהירות) לגילוי קורונה
- חשיבותן: הבדיקה נועדה לזהות תחלואה עוד טרם כניסת התלמידים לבית הספר ב-1.9 ולאפשר פתיחת שנת לימודים סדירה וסביבת לימודים בריאה.
- מהי בדיקת אנטיגן: בדיקה מהירה לגילוי קורונה.
- למי הן מיועדות: לילדי הגן, לתלמידי כיתות א’-ט’ (סך הכול כ-1.9 מיליון תלמידים).
- אופן הביצוע: כל הורה יקבל ערכת בדיקה מהירה לאיתור תחלואת קורונה. האיסוף בבתי הספר.
- מועד חלוקת הבדיקות: החל מתאריך 27.8.
- מקום הבדיקות: בדיקה עצמאית בבית התלמיד על ידי ההורה.
ג. מודל “כיתה ירוקה” לקיצור תקופת הבידוד
- חשיבות המודל: המודל מתמקד ביצירה של סביבת לימודית בריאה ונועד להבטיח את רצף ושגרת הלימודים.
- כיצד יפעל המודל: המודל יפעל רק בבית ספר בו התגלה מאומת לקורונה.
אותו מאומת ייכנס מיד לבידוד, כאשר התלמידים וצוותי החינוך האחרים יוכלו להבדק במשך 7 ימים.
מי שיימצא שלילי, יחזור ללימודים, ומי שיימצא חיובי, ייכנס לבידוד.
מי שלא יירצה להבדק כלל, ייכנס גם הוא לבידוד. מחלימים ומחוסנים לא יידרשו לבדיקה ולבידוד. - הבדיקה הראשונה והאחרונה תהיינה בדיקות PCR וכל הבדיקות האחרות ביתר הימים תהיינה מהירות (אנטיגן).
- מועד הפעלת המודל: פיילוט יחל לפעול בימים הקרובים בבתי הספר במגזר החרדי, והוא יתרחב בהדרגה לכלל מערכת החינוך. המודל ישמש בסיס לקבלת החלטות לכלל מערכת החינוך. הפיילוט יסתיים ב-15.10 ואז יוחל המודל על כלל בתי הספר ברחבי הארץ.
- הגורם המבצע: גורמים שהוסמכו על ידי משרד הבריאות לבצע דיגומים, כגון: מד”א, טרם, טרגט ושיבא.
ד. מגן חינוך
- חשיבות המודל: המודל מתמקד ביצירה של סביבת לימודית בריאה ונועד להבטיח את רצף ושגרת הלימודים.
- אופן ביצוע התוכנית: במסגרת תוכנית זו תתבצענה בדיקות יזומות בבתי הספר לאיתור מוקדם של תחלואה, בתדירות של פעם בשבוע.
- למי מיועדת התוכנית: לבתי ספר המצויים ברשויות כתומות ואדומות.
- הגורם המבצע: גורמים שהוסמכו על ידי משרד הבריאות לבצע דיגומים, כגון: מד”א, טרם, טרגט ושיבא
- הבדיקות ייעשו רק לתלמידים שאינם מחלימים או שאינם מחוסנים. תלמידים מחלימים או מחוסנים לא יידרשו לבדיקות.
ה. אורחות חיים
- עטיית מסיכה בכיתה או בחללים סגורים, שמירת מרחק, שמירה על היגיינה, עידוד למידה במרחבים פתוחים ועוד. המשך מעקב פיקוח ובקרה על נתוני התחלואה באמצעות מרכז השליטה הארצי (משל”ט) המנטר את נתוני התחלואה בכלל מערכת החינוך.
אילו מענים ודגשים רגשיים ניתנים לקראת פתיחת שנת הלימודים?
אחד מהיעדים המרכזיים שהמשרד יוביל במהלך שנת הלימודים הקרובה הוא צמצום הפערים הרגשיים והחברתיים, שצברו תלמידי ישראל לאורך הקורונה.
לנוכח זאת, המשרד פועל להבטיח רצף של שגרת לימודים ומתן מענים בתוך מוסדות החינוך.
המשרד יקצה כ-300 מיליון ש”ח לטובת הטיפול בפערים.
הם יוקצו לבתי הספר בהתאם לצרכים של כל אחד ממוסדות החינוך.
בהתאם לזאת, יינתנו סדנאות טיפוליות, מענים פרטניים או קבוצתיים.
האם תלמיד שלא יבצע בדיקה מהירה טרם פתיחת שנת הלימודים יוכל להיכנס לבית הספר?
הבדיקה נועדה לגלות תחלואת קורונה סמויה בקרב תלמידים ובראש ובראשונה לתת מידע להורה אם ילדו חיובי לקורונה וכי נדרש לטפל בו בהתאם להורואות והנחיות משרד הבריאות.
חשוב לדעת שהבדיקות נועדו לשמור על בריאות התלמידים, להבטיח להם סביבה בריאה ורצף שגרת לימודים.
הבדיקות אינן חובה, והן כפופות לאישור הורים.
האם נבדקה מהימנות הבדיקה הביתית ובאיזה שיעורים?
משרד הבריאות אישר את מהימנות הבדיקה.
איך מתכוונים להתמודד עם תופעות של זיופי תוצאות בדיקות ביתיות?
משרד החינוך סומך על ציבור ההורים ומאמין שהם שותפים במאמץ הלאומי לקיום לימודים באופן רציף, בטוח ובריא.
חשוב שההורים ידעו כי הבדיקות נועדו לתת בידיהם כלים שיסייעו להם לשמור על בריאותו ועל רצף הלמידה של הילד.
בכל בית ספר יסודי ימונה נאמן בריאות שיהיה אמון על הבטחת בריאות התלמידים וצוותי החינוך.
האם תלמידים שיסרבו להיבדק במסגרת פיילוט “כיתה ירוקה” יוכלו להגיע ללימודים?
לא, תלמידים שהיו במגע ולא יבדקו יחויבו בבידוד. ההשתתפות בתוכנית אינה חובה, והיא תלויה באישורי הורים.
חשוב לדעת שהמודל מתמקד ביצירה של סביבת לימודית בריאה ונועד להבטיח את רצף ושגרת הלימודים. המשרד רואה בהורים גורם חשוב ומשמעותי בהבטחתם.
האם יינתן מענה לימודי לילדים שישלחו לבידוד בשל סירוב להיבדק במקרה של חשיפה לחולה מאומת?
תלמיד אשר יידרש להיכנס לבידוד בשל חשיפה לחולה מאומת, יקבל מענה באמצעות בית הספר, כגון: משימות למידה מקוונות ולא מקוונות, השלמת חומר הלימוד ושמירה על קשר, כמקובל בבית הספר במקרה של העדרות בגין מחלה בשגרה.
מנהלים מוטרדים מהאפשרות שמורים רבים יסרבו להיבדק מדי יום למשך 7 ימים (בהתאם למודל הכיתה הירוקה), ויעדיפו להישאר בבית בבידוד, דבר שייצור מחסור בצוותי הוראה. איזה מענה יינתן במצב כזה?
חשוב להדגיש כי קרוב ל-90% מקרב עובדי ההוראה התחסנו או החלימו. צוותי חינוך שלא חוסנו יקפידו על נהלי הבריאות, כאשר מנהל/ת בית הספר יסכם/תסכם עימם את אופן עבודתם.
מי יבצע את הבדיקות בבתי הספר (הסתדרות המורים מתנגדת שהמורים יבצעו)?
הבדיקות נערכות על ידי דוגמים המאושרים על ידי משרד הבריאות, כגון: מד”א, טרם, טרגט ושיבא.
כיצד תתקיים הלמידה בכיתה שעל חלקה חלה חובת בידוד וחלקה פטורה מבידוד?
יונהג פתרון מקומי ודיפרנציאלי בהתאם להיקף התחלואה והחלטת בית הספר.
בתוך כך תתאפשר למידה פיזית של התלמידים “פטורי הבידוד” בכיתה, בזמן שהתלמידים חייבי הבידוד ילמדו מרחוק כפי שיוחלט על ידי הצוות החינוכי (זום/משימות אסינכורניות/שיעורים מוקלטים ושידורים).
האם תתאפשר למידה בשטח פתוח ומבנים מחוץ לבית הספר?
כן, תתאפשר ואף מומלצת למידה בשטח ובמרחבים ומבנים סמוכים לבית הספר בתיאום עם הרשות והפיקוח.
מה יעד התחלואה שמגדיר בית ספר אדום?
בית הספר לא מוגדר אדום, אלא הישוב מוגדר אדום, בהתאם להגדרה של משרד הבריאות.
מי הגורם האחראי לסגירת בית ספר עם תחלואה חריגה?
מנהל המחוז רשאי להחליט על סגירת מוסד בהינתן תחלואה משמעותית, בהתייעצות עם הרשות המקומית והרופא המחוזי.
ובאישור מנכ”ל משרד החינוך.
מתי אירוע נחשב לחריג?
ברגע שיש יותר מחמישה מאומתים במוסד החינוכי ביום אחד או הצטברות של 10 מאומתים חדשים תוך 3 ימים.
האם מנהל בעיר ירוקה יקבל גמישות להפעיל את בית הספר איך שהוא ירצה?
כן, הוא יקבל גמישות. המנהלים מצויים בחזית הפעילות החינוכית, ולכן אנו סמוכים ובטוחים שהם ידעו טוב יותר מכל גורם אחר, כיצד להתנהל ולהבטיח את שלומם ובריאותם של התלמידים ואנשי החינוך.
לאור זאת, למנהלים תינתן הסמכות לנקוט בצעדים לצמצום המגעים בין התלמידים, בהם שימוש במרחבי למידה נוספים, מעבר ללמידה מרחוק או במתכונת של למידה משולבת.
אם תחול עלייה דרמטית בתחלואה, שנת הלימודים תפתח במועד?
מערכת החינוך נערכת לפתוח את שנת הלימודים ב-1.9, לשם כך גובשה תוכנית לאומית שכוללת 5 שכבות להגנת בריאות התלמידים וצוותי החינוך.
שכבות אלו יעניקו לתלמידים שגרת לימודים סדירה ורציפה במסגרות החינוך. הם זקוקים למסגרת יציבה, לוודאות ולשגרה.
האם בתי הספר יפעלו במצב של סגר כללי במדינה?
המשרד נערך לפתוח את שנת הלימודים כסדרה בתאריך ה-1.9 בהתאם לתוכנית הלאומית של שרת החינוך ושר הבריאות ושקיבלה את אישור ראש הממשלה.