חדשות וחדשנות בחינוך >

מצפה לזכר אלה אור שנספתה באסון בנחל צפית

מצפה לזכר אלה אור שנספתה באסון בנחל צפית

במעלה אדומים, נחנך בסוף השבוע (ה’) מצפה אלה, מצפה תיירותי חינוכי שהוקם לזכרה של אלה אור ז”ל שנספתה לפני חמש שנים באסון מכינת בני ציון, בטיול גיבוש בנחל צפית.

הוריה, איציק ושרית אור, ביקשו להנציח אותה בפרוייקט חינוכי המחובר לטבע ובחרו לעשות זאת באמצעות המצפה הפונה למדבר שכה אהבה, לנוף הדומה לזה שבו מצאה את מותה.

בארוע השתתפו שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק, ראש העיר מעלה אדומים בני כשריאל, גיא יפרח מ”מ ראש העיר, רוחמה ווגל מנהלת בית ספר אמית אורי במעלה אדומים, מיקו צרפתי יו”ר ועד עובדי חברת החשמל לשעבר, מנהלת בית ספרה לשעבר וחברת מועצת העיר מעלה אדומים, ברנדה הורביץ, מוריה שפירא מנהלת קהילת האולפנות ותיכוני הבנות ברשת אמית, רבים מידידי המשפחה ותושבי העיר.

המצפה נמצא מתחת לבית הספר שבו למדה, אמית אורי ובמקום שבו אלה הצטלמה בימיה האחרונים על רקע הנוף הקסום. הוא נשקף לנופי מדבר יהודה וניטעו בו עצי אלה ולצידם עשרה עצים לזכר כלל הנספים באסון, במצפה נתלו כיתובים ובהם הערכים שאפיינו את אלה: משפחתיות, שמחת חיים, מנהיגות, נתינה ואחריות ועוד כשבמרכזו המוטו של אלה, הסטטוס שבחרה ומייצג אותה – “הזמן קצר והאהבה מרובה”.

האם שרית אור אמרה בארוע כי “בחרנו במקום הזה, בו הטבע מתאר ללא מילים מי היתה אלה שלנו ומשקף מעט מהעוצמות שלה שהכירו כל אוהביה וסובביה בחייה הקצרים”.

שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק האמונה כיום גם על המכינות הקד”צ נשאה דברים ופנתה להוריה של אלה: “כולנו מעריכים את הדרך המיוחדת שבה אתם מתמודדים עם השכול והופכים אותו למנוף של אור ואהבה. הגענו לכאן כולנו כי אנו מעריצים את הדרך שלכם להרים את עצמכם ואת כל מי שסביבכם מתוך האובדן. לא קל בימים כאלו כשאנו מתחלחלים מדברים הנשמעים במרחב הציבורי אבל אתם מפיצים בכל הכח אור ואהבה”.

סטרוק הוסיפה כי היא חשה זכות להיות אחראית על עולם המכינות, העולם שאלה רצתה להיות חלק ממנו ולא הספיקה. עולם שבו עובדים ביחד, ימין ושמאל, דתיים וחילוניים, כל עם ישראל והוא מזכיר לנו כעם שעלינו להיות אור לגויים. “אלה היתה בעצמה עולם המכינות. כמי שמכינה את כולנו לחיים טובים ומוארים יותר, חיים מלאים באהבת אחים”.

סטרוק נפרדה מראש העיר המסיים את תפקידו בחודשים הקרובים: “בני כשריאל בונה את העיר כבר 30 שנה בכל כוחו והתוצאה היפיפיה ניכרת לעין. אני מבקשת להודות לך בשם ממשלת ישראל על עשיה יוצאת מן הכלל למען המדינה”.

ראש העיר בני כשריאל בירך את המשפחה ואמר כי: “אלה גדלה בעיר על חינוך לערכים ולמצוינות. כבת לשרית, מחנכת ומנהלת בית ספר שדאגה לחנך דורות של ילדים בעיר תוך הנחלת מסרים של חינוך יהודי ואהבת האדם, ולאיציק, הפועל למען הציבור אשר ביחד הקימו משפחה שבניה ובנותיה מפיצים אור בכל מקום. הדברים של אלה ‘הזמן קצר והאהבה מרובה’ כה מייצגים אותה כי בחיים הקצרים היא הפיצה אור במקומות רבים”.

כשריאל אמר כי אין מדובר רק באתר של הנצחה אלא במקום של חינוך כי לכאן יגיעו ילדים מהעיר ומהארץ “ללמוד על אהבת האדם, אהבת הארץ והמדינה”.

גיא יפרח מ”מ ראש העיר אמר כי הוא שמח על הזכות לסייע בהקמת המצפה החינוכי – החלום של שרית וכי בזכות אלה, “יותר ויותר בני נוער מהעיר הולכים לשנת שירות ולמכינות. אלה היתה החלוצה וכעת בזכות הוריה יתווסף לעיר עוד ועוד אור”.

רוחמה ווגל מנהלת בית הספר אמית אורי וצוות המורות של אלה סיפרו על דמותה היחודית וכשלצידן חברותיה של אלה מבית הספר, תיארו כיצד הערכים המוזכרים במצפור התאפיינו בחייה. ווגל הוסיפה כי “זכות גדולה היא שהמצפה נבנה סמוך לבית הספר, כך המצפה יוכל לשמש ללמידה. אנחנו נחבר את התלמידות למקום, לדמותה ולערכיה של אלה”.

ברנדה הורביץ חברת מועצת העיר ומי שהיתה המנהלת של אלה סיפרה על אלה, שכבר כתלמידה צעירה לא נרתעה מלהגיע לחדר המנהלת, ולתבוע לשנות ולעשות חשיבה מחודשת על דברים בבית הספר. הורביץ סיפרה כיצד אלה הובילה אחריה תלמידות צעירות כמשצית בטיולים והיתה דמות של תלמידה מיוחדת שלא תישכח”.

מוריה שפירא מהנהלת רשת אמית הודתה להוריה של אלה על עשייה מופלאה ועל לימוד גדול כיצד להפוך את השכול למנוף של עשיה למען הכלל.

איציק אור אביה של אלה, הודה לכל מי שנתנו יד להקמת המצפה מראש העיר, ממלא מקומו ועובדי העיריה והחברה הכלכלית של מעלה אדומים, ד”ר אמנון אלדר מנכ”ל רשת אמית וצוותו שסייעו בגיוס ההמונים וכמובן לתלמידות ולמורות אמית אורי ולכל המסייעים והתורמים לבנין המצפה ובהם עובדי וגימלאי חברת החשמל שנרתמו לענין עם כל הלב.

שרית ואיציק הודו במיוחד לאדריכל הנוף יובל ואטורו שלקח את הפרויקט בהתנדבות מלאה. “במשך ארבע וחצי שנים ליווה אותנו יובל במקצועיות וברגישות ראויים לשבח. יובל הפך למשפחה עבורנו ואנו מאוד מודים ומעריכים את ההשקעה העצומה”. וכמו כן לעו”ד שיר הספרי שליוותה את המשפחות וסייעה מאז האסון. “אני מאמין כי פינת החמד הזו תהיה מלאת חיים, שמחה וחינוך בדרכה של אלה , בת מעלה אדומים שנולדה בעיר ואהבה אותה”.

מצפה לזכר אלה אור שנספתה באסון בנחל צפית

פורסם בתאריך: 17.07.2023