חדשות וחדשנות בחינוך >

מדרשת ההסדר הקהילתית הראשונה לבנות חוגגות עשרים שנה להקמה

קרדיט צילום תמונה: דב מרטן

בירושלים התקיים השבוע ערב בוגרות של מדרשת באר לציון 20 שנה למדרשה שנחשבת ל’ישיבת הסדר לבנות’. התלמידות מתגייסות לשירות צבאי מלא ואיכותי בצה”ל וחלקן חוזרות לתכניות המשך ולחיים בוגרים בקהילות שליד המדרשה.

מדרשת באר נולדה לפני 20 שנה מתוך צורך של בוגרות תיכון להקדיש זמן משמעותי ללימוד תורה, במקביל לחבריהם הבנים בישיבות. הן ביקשו ללמוד בבית מדרש המצוי בתוך קהילה מגוונת, מתוך קשר ודיאלוג עם העולם שבחוץ, על אתגריו השונים.

באר קמה בירוחם, עיירה דרומית קטנה ומסורתית שהפכה לבית המארח של המדרשה, על אנשיה, מנהגיה ופיוטיה. המדרשה שוכרת דירות בתוך הקהילה ומספר שעות בשבוע כל אחת מהבנות מקדישה לפרוייקטים קהילתיים בתחומי חינוך, רווחה ויזמות קהילתית. עם השנים גדלה המדרשה, הצטרפה לרשת אמית והחליטה לפתוח עוד שלוחה, וכך הגיעה לרבעים הוותיקים של אשדוד – אל קהילה שהיא מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית.

לאירוע הגיעו למעלה מ350 בוגרות מ26 מחזורים בשתי מדרשות באר – ירוחם הוותיקה ואשדוד הצעירה. הערב הופק על ידי בוגרת המדרשה שיר בנג’נו ולווה מוזיקלית על ידי בוגרת המדרשה – דיג’יי מירי פטל. הבוגרות נהנו מדיבוק חברות ומפגש מחזורים, לצד אוכל מפנק ומעגלי שיח בהובלת צוות המדרשה בעבר ובהווה.

החלק המרכזי נפתח בתפילה לשלום בעולם ובירכו בו בוגרת המדרשה והמורה הוותיק אורי עופרן. בהמשך שרו בנות המחזור הנוכחי פיוטים שלמדו עם הפייטנית שיר יפרח, בנות אשדוד – את הפיוט “יפה ותמה”, ובנות ירוחם – את הפיוט “אל מאוד נעלה”.

קרן רוזנפלד, בוגרת המדרשה שיתפה: “כשאני חושבת על באר אני חושבת על חיי מעשה, על רגישות אין סופית, על יכולת לייצר שיח עמוק וקרוב בלי שום תפאורה מיותרת; על לילות ארוכים של לימוד עצמאי בבית המדרש- כי לא הצלחתי לעזוב אותו ואת אורו המיוחד. התאהבתי. התאהבתי בבית המדרש, שהיווה בסיס לחיי הרוח שלי. בסיס של חקרנות, של חיבוב ואהבת תורה, של מחויבות הלכתית, של תפיסת עולם חברתית, של מודל לחיי עשיה, בסיס של רגישות ופשטות”.

את הטקס חתמה ראש המדרשה, תמר ביטון באמירה: “אני לא יודעת במה זכיתי, שנתגלגלה לידי הזכות בחפירת הבאר הזו. זימן לי הקב”ה ללמוד וללמד בבית מדרש עם חלונות לעולם, להתברך בצוות מיוחד ומגוון שכולו חכמת לב, ובתלמידות עם עיניים פקוחות וידיים מושטות”.

פורסם בתאריך: 08.03.2022