לונה פארק בכיתה: כך מפיחים חיים בלימודי הפיזיקה ונבחנים לבגרות

צוות מורי הפיזיקה בבית החינוך אמית בר-אילן נתניה, הבין שכדי לאפשר ליותר תלמידים להתחבר באמת לעולם הפיזיקה – נדרש שינוי. כדי להבין תנועה, כוח ואנרגיה – לא מספיק לקרוא עליהם בספר. צריך לראות, לגעת, לחוות ולבנות. מתוך ההבנה הזו, נבנתה תוכנית ייחודית בשיתוף המייקרספייס הבית-ספרי, כחלק מתפיסת Eco24 המובילה בבית הספר – שמקדמת למידה רב-תחומית, עדכנית וחווייתית, מתוך חיבור לעולם האמיתי.
במסגרת התוכנית עברה דבורה טוויליה המורה לפיזיקה יחד עם צוות ה’מייקרס’ ברשת אמית, השתלמויות מקצועיות שציידו אותם בכלים להפוך את הלמידה התיאורטית ללמידה מוחשית ומעוררת סקרנות. יחד עם תלמידי מגמת הפיזיקה בכיתות י’ ו-י”א, במסלולי 3, 4 ו-5 יחידות לימוד, הם בנו מהלך לימודי חדשני המחבר בין חומר הלימוד לבין עשייה מעשית משמעותית. התלמידים יצאו לסיור לימודי בפארק שעשועים, שם צפו ברכבות הרים, קרוסלות ומתקנים נוספים, וניתחו את חוקי הפיזיקה שמאחוריהם. ההתרשמות מהחוויה הובילה לשלב הבא בפרויקט: בניית פארק שעשועים פיזיקלי מוקטן – פיזילנד.
במייקרספייס עבדו התלמידים בקבוצות, תכננו, בנו והסבירו באופן מדעי את המתקנים שבנו. כל קבוצה שילבה בין הבנה מדעית לעבודה יצירתית, תוך פיתוח כישורים כמו עבודת צוות, פתרון בעיות, חשיבה יצירתית ויכולת ביטוי. הפרויקט שימש כחלופה להערכה בבגרות – בהתאם לאפשרות להערכה חלופית בפיזיקה (עד 30% מהציון) – ופתח פתח גם לתלמידים המתקשים בלמידה עיונית מסורתית להתחבר לנושא ולהצליח בו בדרכם.
שיאו של הפרויקט היה ערב מרגש, שבו הציגו התלמידים את פיזילנד בפני ההורים, הצוות והקהילה. הם הסבירו בגאווה את העקרונות הפיזיקליים שמאחורי כל מתקן, שיתפו בתהליך שעברו, והמחישו כיצד פיזיקה יכולה להיות גם חוויה מהנה, שיתופית ומשמעותית. כעת, הדגמים שיצרו עוברים התאמה לערכות הדרכה שישמשו תלמידים נוספים בעתיד. כך מתרחב מעגל ההשפעה של התוכנית – ופותח לעוד תלמידים את הדלת לעולם הפיזיקה בדרך חווייתית, נגישה ומעוררת השראה.
התלמיד ליאור יעקבי שיתף: “כתלמיד בית ספר שרגיל ללמידה ‘בנאלית’ ורגילה של ספרים וכלי כתיבה, זו הייתה חוויה מיוחדת. ההתעסקות, ההרכבה וההבנה של המתקנים שנתבקשנו לייצר כל אחד בהתאם לקבוצה שלו. כל הפעולות האלו הקנו לא רק ידע פיזיקלי שזאת המטרה העיקרית של התכנית, אלא גם את יכולת העמידה מול קהל, צורת העברה של נושאים בצורה ברורה ומפורטת, תוך כדי שילוב במונחים מקצועיים. נהניתי לקחת בזה חלק”.
הרב אוריה חברוני, מנהל אמית בר אילן נתניה: “התלמידים באו עם אחריות והתמדה והגשימו את החלום של חיבור הפיזיקה לחיי המעשה. אנחנו שמחים לקחת חלק בפרוייקט של רשת אמית ולהיות פורצי דרך בתחום המיירקס שמחובר לחיים ואף לפדגוגיה ברמת בגרות”.
א