חדשות וחדשנות בחינוך >

לא מוותרות: תלמידות מדרשת אמית מודיעין במבצע דוגו

‏במסגרת נושא השואה בשיעורי ההיסטוריה, תלמידות כיתה י”א במדרשת אמית מודיעין ‏התוודעו השבוע לניצול שואה דוגו לייטנר, לסיפור החיים שלו, לכל הקשיים שעבר במהלך השואה ועל דרך התמודדות שלו כיום.

בהמשך לכך, הצטרפו התלמידות ל’מבצע דוגו’ , שבו אוכלים פלאפל לציון ניצחונו של שורד השואה דוגו לייטנר על הנאצים. כל תלמידה קנתה מנת פלאפל והצטלמה איתה לציון נצחונו על הנאצים.

מרגש היה לראות את ההתרגשות של התלמידות שפרצו בריקודים ספונטניים לצלילי שירת ‘עם ישראל חי’. כאשר גם התלמידות המאומתות והמבודדות לא קופחו, חברותיהן לכיתה ארגנו להם משלוח פלאפל חם וטרי עד הבית.

בכל שנה ב 18.1 ניצול השואה דוגו (דוד לייטנר) אוכל פלאפל כסמל לנצחונו על הנאצים ימ”ש. הסיבה לכך היא שבמהלך מצעדי המוות בשנת 1945, כמעט והתייאש. בדמדומי עייפות, הוא נזכר באמו, שספרה לו בילדותו שבארץ ישראל יש לחמניות עגולות (‘בילקלך’) הצומחות על העצים. המחשבה על כך נתנה לו תקווה וכוח עד לשחרור. דוגו עלה ארצה והיה ממייסדי מושב ניר גלים. זמן קצר לאחר עלייתו, טייל בשוק מחנה יהודה בירושלים, וראה כדורי פלאפל מיטגנים בשמן. באותו רגע נזכר ב’בילקלך’ שנתנו לו תקווה וכוח ברגעים הקשים, בעיני רוחו היו כדורי הפלאפל אותם בילקלך.

מאז, הוא החליט כי מדי שנה, בתאריך 18.1, יום יציאתו לצעדת המוות, הוא יאכל פלאפל, כדי לחגוג את העובדה שהוא חי, שהוא אינו רעב יותר, שהגשים את חלומה של אמו והגיע לארץ ישראל. במשך עשרות שנים היה זה המנהג הפרטי של דוגו ובני משפחתו ובשנים האחרונות הפך למבצע ארצי, בו אוכלים פלאפל, מצטלמים עם שלט ומפיצים את הבשורה.

התלמידות הלל אלוני והילה פסטרנק שיתפו: “דוגו בחר להמשיך בחיים ולהפיץ אור לעולם , להראות ולהוכיח את ההמשכיות של עם ישראל בעקבות זה לקחנו על עצמנו לעשות את מבצע דוגו – מבצע שמתקיים ברחבי הארץ בו מכרנו פלאפל לתלמידות בית הספר”.

ליאת וגשל, מנהלת מדרשת אמית מודיעין: “למרות הקורונה והבידודים, החינוך הערכי אצלנו ממשיך ככל שניתן כרגיל. אנחנו לא שוכחים תאריכים חשובים ומוצאים דרכים יצירתיות לציין אותם. שמח מאוד שעלה בידינו גם השנה להמשיך את המסורת של ‘יום דוגו’ ודווקא השנה, הרגשנו שזה משמעותי יותר”.

פורסם בתאריך: 19.01.2022