חדשות וחדשנות בחינוך >

התלמידות שנלחמות בעישון

התלמידות שנלחמות בעישון

במסגרת לימודי אזרחות וכחלק ממטלת הביצוע באזרחות, במטרה לפעול למען מניעת עישון בקרב בני נוער, יצאה קבוצת תלמידות כיתה י”ב מאולפנת אמית ישורון פתח תקוה לביקור במכון האונקולוגי בבית החולים שיבא בתל השומר.

הבנות שוחחו עם פרופ’ יאיר בר מנהל מחלקת סרטן הריאות, התנסו בבדיקת תפקודי ריאות וראו סרטון של ניתוח ריאה בליווי הסברים של מנתח. במהלך היום, נפגשו הבנות גם עם מטופל שחולה בסרטן הריאה. המסר שלו היה ברור וחד- “אל תעשנו, אל תתחילו עם זה אפילו- זה ממכר אי אפשר להפסיק והתוצאות איומות”.

הביקור היה מרתק, חשוב, מטלטל ומחדש. בעקבותיו, יהפכו התלמידות להיות שגרירות – תפקידן יהיה להעביר את המסר הלאה ולנסות להשפיע ולהוביל שינוי בתחום מניעת העישון בקרב צעירים.

הביקור התקיים כחלק מפרויקט שיתוף פעולה עם לאנג אמבישן – שותפות גלובלית בה חברים איגודי רופאים, עמותות חולים, חברת אונקוטסט וחברת אסטרה-זניקה, חברת תרופות המייצרת תרופה לטיפול בסרטן הריאות ויחד עם זאת עוסקת במניעת סרטן ריאות.

התלמידה ענבל מנאע שיתפה: “היה כל כך מעניין. התחדשו לי הרבה דברים בין השאר ש-80% מחולי הסרטן חולים בגלל עישון סיגריות ושהסיגריות לא עושות נזק ממשי באותו רגע אלא זה משהו שמשפיע יותר על העתיד, לכן לאנשים לא אכפת והם לא רוצים להפסיק כי הם לא מבינים את ההשלכות העתידיות. בנוסף פרופ’ בר אמר שבגלל שהחומרים בסיגריה מזיקים ל-DNA אז בעצם הרבה תאים בגוף מושפעים מהרעל שבסיגריה. משפט שעדיין מהדהד לי זה שפרופ’ בר אמר ש-8 מיליון איש מתים כתוצאה מסרטן ריאות, שנגרם מעישון וזה אבסורד כי כל אלו הם מיתות שאפשר היה למנוע אם לא היו מעשנים”.

מבשרת יעקבס, מנהלת האולפנה: “שיתוף הפעולה עם חברת אסטרהזניקה זו הזדמנות מצוינת ללמידה ששמה דגש על רלוונטיות, יזמות ועשייה. התלמידות מתנסות במחקר בשדה ומציעות פתרון לבעיות אמיתיות. זהו שינוי מהותי בדרכי הלמידה ואנחנו שמחות להיות חלק ממנו”.

פורסם בתאריך: 13.02.2023