חדשות וחדשנות בחינוך >

השף הראשי של צה”ל מגיע לכיתה

השף הראשי של צה

לאחר למעלה משלושים שנה שבהם שימש כשף הראשי של צה”ל וארבעים שנות שירות צבאי, בסך הכל, רנ”ג אלי אלפסי, פושט את המדים ויוצא למשימה הבאה – ללמד בכיתה.

הוא היה מצטיין נשיא המדינה, מצטיין שר הביטחון וראש הממשלה, קיבל אות מפעל חיים על קידום התזונה והטמעת חיסכון בצהל ועוד פרסים רבים אך בשנה שעברה הוא החליט להגיע לתקופת ניסיון ואת שנת הלימודים הקרובה יתחיל אלפסי כראש מגמת המלונאות בתיכון אמית ברמלה.

“גם בצבא”, כך הוא מספר, “עסקתי בחינוך. תפקיד השף הצבאי הראשי כלל גם פיקוד על הקורסים הצבאיים בנושאי תזונה מטבחים זוטרים, עד שף דרגה 5, כולל ניהול מטבחים, בישול, תזונה, תברואת מזון, בטיחות בעבודה ובטיחות במזון”. במסגרת תפקידו היה גם מוקד ידע צהלי ובוחן ראשי בתחום התזונה בצהל.

הוא הכשיר טבחים להכין מנות גורמה “כל אחד ביחידה שלו ובשטח, תוך ניצול מירב המשאבים העומדים לרשותו”. יסד את תחרות ‘המאסטר שף’ הצה”לית ובעקבות ההצלחה פתח אותה גם לימי גיבוש ולסדנאות צוות עבור כלל היחידות.

אלי היה האחראי על כל השפים בצבא. אישר את כל התפריטים ולפני כל חג בדק את המתכונים החדשים שנכנסו למטבח. מהמטבח שלו אכלו כמעט כל הרמטכ”לים, ראשי הממשלות ושרי הביטחון בעשורים האחרונים.

בתקופתו כשף הצבאי הראשי, השתתף בהובלת פיתוח אפליקציה בשם ‘אמנות הבישול’ הכוללת מתכונים המותאמים לחומרי הגלם בצבא, שאלות בזמן אמת למומחה התוכן בבה”ד והכנה למבחני רמה לנגדים. “הדגש העיקרי ביישומון הוא לספק לטבח מתכון שיהיה נגיש ורלוונטי עבורו ויאפשר הכנה במטבח צבאי, הן מבחינת המצרכים והן מבחינת סביבת העבודה”, הוא הסביר. “בזכות האפליקציה הצליח הבה”ד לשמור על קשר עם בוגריו ולהיות רלוונטי עבורם לאורך שירותם הסדיר”.

כעת, עם פרישתו מהשירות הצבאי, החליט להצטרף לחדר המורים באמית רמלה. ” מה שקנה אותי מעל הכל זו תוכנית הצמיחה האישית שיש בבית הספר לכל תלמיד. יש חניכה אישית ולמידה דרך חוויה שמגדלים את התלמיד. כך למשל יוצאים ביחד עם תלמיד לבישול בשטח. זו חוויה ששום שיעור בכיתה לא דומה לה”

“מעבר לכך” הוא אומר, “המטרה היא לקחת את תחום המלונאות בבית הספר ולהצעיד אותו למעלה. יש לי הרבה מוטיבציה והרבה ידע. כבר עכשיו דאגנו להרחבת הסדנה, ארגנו לתלמידים מדים של טבחים – שיראו כמו שפים רשמיים, ועוד היד נטויה. יש לנו תכניות משותפות עם משרד החינוך ומשרד העבודה להוציא את התלמידים לסיורים בבתי מלון, במסעדות ובמפעלי מזון- כדי להראות להם את הפסגה של התעשיה”.

אלי החליט להביא שפים בכירים בארץ לבית הספר למפגש עם התלמידים. “הרעיון הוא להביא את השפים הטובים בארץ, שהתחילו גם הם מאפס. חלקם אפילו לא למדו בבית ספר. כדי להראות לתלמידים שהשמיים הם הגבול. המטרה היא לעצב אותם ולהביא אותם לשירות משמעותי בצה”ל או לשירות לאומי. כך יהיו בעלי משפחות ואזרחים יותר טובים. מאב הבית ועד למנהל בית הספר, כולל המדריכים והצוות החינוכי – כולם רואים שליחות בתפקיד שלהם וזאת זכות בשבילי להיות חלק”.

יזהר אפגן מנהל אמית רמלה אומר כי אלי הוא מקצוען בתחומו ומורה בחסד עליון. התלמידים שלנו שואפים למצוינות והוא האיש הנכון לכך. “כולנו מצדיעים לאלי שיכול היה להגיע לתפקידים בכירים בשוק הקולינרי אבל החליט שהכיתה היא המקום החשוב ביותר כיום כי – כאן בונים את העתיד של החברה הישראלית.”

פורסם בתאריך: 31.08.2022