חדשות וחדשנות בחינוך >

המורה שמכין את תלמידיו לחיים האמיתיים (ynet)

דורון ליברמן ותלמידיו

בתקופת הקורונה גילה המורה דורון ליברמן כי אפשר להעביר לתלמידים את החומר גם אם הם נמצאים רק שלושה ימים בכיתה. הוא יזם מסלול לימודים שחציו בתוך בית הספר וחציו בחוץ – שהפך ללהיט.

רבות נאמר על כך שמערכת החינוך לא בהכרח מכשירה את הילדים ואת בני הנוער ל”חיים האמיתיים”. זה דבר שאי אפשר להגיד על המורה דורון ליברמן. מסלול הלימודים הייחודי שייסד עושה בדיוק את זה.

“הרעיון התגבש בשנת הקורונה”, מספר ליברמן, המלמד בתיכון אמי”ת המר ברחובות, “במטרה לצמצם הידבקויות שילבו בתי ספר רבים למידה במרחבים פתוחים ובאתרי טיולים, וראינו שאפשר להעביר להם את כל החומר גם אם נמצאים רק שלושה ימים בכיתה, וללמידה בחוץ יש שלל יתרונות. כאשר המערכת חזרה לשגרה החלטתי למסד את השיטה”.
בתיכון שבו הוא מלמד הסכימו לאמץ את היוזמה. התוצאה: מסלול הלימודים “רגבים בתיכון”, אותו מוביל ליברמן, שכיום נמצאים בו תלמידי כיתה ז’. המסלול המבוקש כולל את הכרת הארץ, חקלאות, מיומנויות שדה ועוד.

“גם בטבע אפשר ללמוד מתמטיקה, מושגים ופתגמים”, אומר ליברמן, “כך, למשל, היינו בבור מים ולמדנו לחשב כמה זמן לוקח לאבן נזרקת לבור להגיע לתחתית. יש פה חישוב מתמטי מסוים. בגדול, אנחנו מנסים לתפור את כל הדברים שלומדים בבית הספר – לשטח. בנוסף, יש עבודה על מיומנויות חיים. לדוגמה: נסענו לטיולים ברכבת ובתחבורה ציבורית, וגם קיימנו מסע ללא טלפונים סלולריים וללא שעונים, שבו היה מרתק לגלות איך הם מתקשרים ביניהם. זה מחנה אימונים לחיים. אני יכול לעבוד איתם על עניין של זמנים, על הגעה מאורגנים עם הציוד. אי־אפשר לעשות את זה רק עם מחברות בתוך הכיתה”.

וזה גם המסר שלו למורים אחרים: “צאו מהכיתה. הלמידה כבר מזמן לא שם. כל הידע כבר נמצא בבינה המלאכותית. אבל כשנמצאים בשטח אי־אפשר להעתיק, אי־אפשר לבקש עזרה מהמחשב. התלמיד בעצמו צריך לפעול ולעבוד. פה נמצא החינוך. לתת לתלמיד סל כלים להתמודדות עם קשיים”.

התלמידים, לא במפתיע, מרוצים. “גיליתי שאני טוב בדברים שלא חשבתי עליהם, למשל התמצאות במרחב”, אומר אביעד מזעקי, תלמיד כיתה ז’, “במסעות ובטיולים, גם כשקשה וגם כשחם, למדתי לא לוותר”.

אליחי דדי, מנהל אמי”ת המר, אומר: “דורון, בדרכו הייחודית ובהשקעה בלתי פוסקת, בונה את תלמידיו לחיים והם הולכים אחריו בלב שלם. ‘רגבים’ הוא אחד משישה מסלולים ייחודיים ומגוונים שיש לנו פה. התפיסה בו היא להעביר את התלמידים תהליכים קבוצתיים ואישיים, להוציא אותם מאזור הנוחות שלהם ולחשל אותם”.

לכתבה המלאה באתר ynet

פורסם בתאריך: 20.03.2023