חדשות וחדשנות בחינוך >

דורות של תלמידים ספדו למורה שרה קפלן ז”ל – המורה האגדית מאמית קנדי עכו

קרדיט צילום תמונה: באדיבות המשפחה

“היא היתה האמא השנייה שלי”

גם אחרי שלושים שנה, מאות מתלמידיה של המורה שרה קפלן ז”ל, המורה המיתולוגית מתיכון אמית קנדי עכו, ספדו לה השבוע והגיעו לנחם את משפחתה.

קפלן שעלתה מארצות הברית לחיפה וגידלה משפחה ברוכת ילדים הייתה מורה לאנגלית ורכזת חינוך חברתי באמית קנדי בעכו. הרב ד”ר אלי יוסף, שהיה המנהל מספר כי: “אלו היו רק תפקידים פורמליים, לאמיתו של דבר היא הייתה הפסיכולוגית, העובדת הסוציאלית, החברה, אשת הסוד, וכל תואר שתסכימו לתת לאישה שכל כולה הייתה בשביל הילדים ולמענם. בשנים שהכרתי אותה היא הייתה בת למעלה משבעים, אמא למשפחה ברוכת ילדים וסבתא לנכדים רבים. היא מזמן פרשה ואף על פי כן המשיכה בחלקיות משרה בבית הספר, רק כדי שיהיה לה תירוץ לבוא ולהיות כל מה שהיא הייתה עבור התלמידים בבית הספר”.

גור אריה יהודה שלמד אצלה מסביר כי: “שרה היתה ‘האמא השנייה שלי’, מורה שהייתה עבורי הרבה מעבר למורה. את התמונה שלה צריך לשים בויקיפדיה תחת הערך ‘חינוך’. היא היתה אשת חינוך בכל רמ”ח איבריה. רק היושב במרומים יודע כמה ילדים טיפחה וגידלה. שרה הייתה המבוגר האחד שכל ילד צריך שיאמין בו”.

“שרה הייתה הלב והנשמה של בית הספר”, מוסיף אלי סבג, מורה שעבד לצידה ואף היה תלמיד שלה. “תמיד חיפשה את התלמידים היותר מאתגרים ושיבצה אותם בתפקידים מרכזיים בהצגות ובטקסים השונים. תמיד חשבה ביצירתיות, לקחה אותנו להצגות שונות ודאגה שנשב יחד עם השחקנים הראשיים לשיחה על כוס קפה, פעם היא סידרה לנו מפגש עם רפאל איתן בנגריה שלו בתל עדשים. פעם אחרת עשינו הצגה מעולה ועברנו להציג אותה במקומות שונים את הכסף שהרווחנו תרמה לנזקקים. היא הייתה האמא של בית הספר. סיפרנו לה דברים שגם לאמא לא מספרים, היא תמיד חיזקה אותנו והאמינה בנו, בלעדיה חלק מאיתנו היו נופלים בדרך”.

בנה, רפי קפלן מנכ”ל ‘מעלה’ המרכז לציונות דתית: “אמא התמסרה כל כולה ומסורה לתלמידיה. הכרתי את הכוחות שלה כמורה. למדתי אצלה כתלמיד עוד בארצות הברית. היא ידעה למצוא בכל אחד למצוא את הכוחות שאפשר להוציא ממנו. בהלוויה ובמהלך השבעה הגיעו המון תלמידים, שסיפרו לא מעט סיפורים. פעם היא הלכה למשטרה כדי לשחרר תלמידים שהסתבכו ולקחה עליהם אחריות. כל הזמן הגיעו עוד ועוד סיפורים, כולם אמרו שהיא הייתה גם האמא שלהם, חלקם אף הבטיחו לומר קדיש לזכרה”.

פורסם בתאריך: 18.10.2021