חדשות וחדשנות בחינוך >

בר מצווה מרגשת לנער שניצל מהטבח בקיבוץ בארי

בר מצווה מרגשת לנער שניצל מהטבח בקיבוץ בארי

קרדיט צילום תמונה: רעות אלימלך

דמעות של עצב מהולות בשמחה, נצפו כאשר מטחי סוכריות שוגרו לעבר אורי קינג בן ה-13 שניצל מהטבח בקיבוץ בארי ועלה לתורה לכבוד הבר מצווה שלו, במלון בים המלח בו שוהה עם משפחתו ומנסה להתאושש מהטראומה. מי שעומד מאחורי הארוע המרגש, אף על פי המצב ולמרות הכל, הוא הרב צבי ארליך מכפר מימון, רב אולפנת אמית אוריה באר שבע.

מכוחו של קשר רב שנים עם חברים מקהילת בארי, הוא מכין ילדים רבים מהקיבוץ לבר מצווה. “לפני כחודשיים פנתה אלי משפחת קינג כדי שאכין לבר המצווה את בנם אורי. במהלך ההכנה אורי למד לא רק לקרוא את תחילתה של פרשת בראשית אלא גם על אבות ואמהות האומה; על משמעות עם ישראל וערכיו, וכמובן על הנחת תפילין”, מספר הרב ארליך.

“למדנו יחד על פרשת ‘שמע ישראל’ ועל כך שיש מצבי קיצון שבהם ערכים מסוימים גוברים על ערך החיים, וכמו שהלחימה על אחיזתנו בארץ היא ערך עליון, כך גם ערך האמונה שמבטא הפסוק ‘שמע ישראל’, כשלאורך הדורות יהודים רבים מסרו נפשם על קידוש השם באמירת ‘שמע ישראל’ מרבי עקיבא ועד רועי קליין. ביקשתי מאורי שילמד את הפסוק הזה בעל פה, והוא אכן עשה כך”.

על מה שארע לאורי ומשפחתו בשבת שמחת תורה, שמע הרב ארליך בשיחת טלפון מהאמא לאחר כמה ימים. אורי והוריו הסתגרו בממ”ד במשך כשלושים שעות, ובעוד השטן מרקד בחוץ אורי קרא פעם אחר פעם את הפסוק ‘שמע ישראל’ עד שנשמעו קולות חיילי צה”ל מחוץ לבית.

נער, שרק לפני זמן קצר למד לראשונה על הפסוק הזה ומשמעותו, מצא את עצמו בעל כורחו באותן שעות אימה ניצב בשעת קידוש השם, ושפתותיו מלמלו את משפט התפילה שלמד בעל פה: “שמע ישראל ה’ א-להנו ה’ אחד”.

את המעמד המרגש של העלייה לתורה וחגיגת בר המצווה, שאורגנו על ידי מתנדבים ומתנדבות ממקומות רבים, יחד עם הרב צבי ארליך ומורים אולפנת אמית אוריה באר שבע בנוכחות חברי קהילת בארי ואורחים במלון על שפת ים המלח, לא ישכח כל מי שהיה שם. אורי עלה לתורה וקרא בביטחון את פרשת בראשית. מטחים כבדים נורו לעברו, אך הפעם היו אלה מטחי סוכריות לצלילי שירת הקהל. דמעות העצב נמהלו בדמעות שמחה.

“כשתלמד את הילדים הבאים מקיבוץ בארי על שמע ישראל”, אמרה האמא לרב ארליך, “אני בטוחה שתספר להם על ה’שמע ישראל’ של אורי”.

פורסם בתאריך: 16.10.2023