חדשות וחדשנות בחינוך >

בצל האומיקרון: תלמידי אמית מדעי טכנולוגי פגשו את דוגו וציינו את המבצע

‏על אף התפשטות נגיף האומיקרון, תלמידי בית החינוך אמית מדעי טכנולוגי כפר בתיה רעננה לא ויתרו על המסורת של מבצע דוגו. בכפוף למגבלות, תלמידי שכבה י”ב הגיעו לבית העדות במושב ניר גלים שם פגשו את ניצול השואה דוגו (דוד לייטנר).

בשיחה עם התלמידים, שיתף אותם דוגו על השמחה, על הכוח שלה, על זה שהחיוך והאמונה עזרו לו לשרוד, על השאלות הגדולות באמונה, על כך שהם ההמשך ועל החובה שלהם להעריך את מה שיש.

בהמשך השבוע, הצטרפו התלמידים למיזם ‘מבצע דוגו’ בו אוכלים פלאפל לציון ניצחונו של דוגו על הנאצים. התלמידים הכינו מנות פלאפל בכיתה, הצטלמו איתן ופרצו בשירה ספונטאנית של ‘עם ישראל חי!’.

בכל שנה ב 18.1 ניצול השואה דוגו (דוד לייטנר) אוכל פלאפל כסמל לנצחונו על המשטר הנאצי. הסיבה לכך היא שבמהלך מצעדי המוות בשנת 1945, כמעט והתייאש. בדמדומי עייפות, הוא נזכר באמו, שספרה לו בילדותו שבארץ ישראל יש לחמניות עגולות (‘בילקלך’) הצומחות על העצים. המחשבה על כך נתנה לו תקווה וכוח עד לשחרור. דוגו עלה ארצה והיה ממייסדי מושב ניר גלים. זמן קצר לאחר עלייתו, טייל בשוק מחנה יהודה בירושלים, וראה כדורי פלאפל מיטגנים בשמן. באותו רגע נזכר ב’בילקלך’ שנתנו לו תקווה וכוח ברגעים הקשים, בעיני רוחו היו כדורי הפלאפל אותם בילקלך.

מאז, הוא החליט כי מדי שנה, בתאריך 18.1, יום יציאתו לצעדת המוות, הוא יאכל פלאפל, כדי לחגוג את העובדה שהוא חי, שהוא אינו רעב יותר, שהגשים את חלומה של אמו והגיע לארץ ישראל. במשך עשרות שנים היה זה המנהג הפרטי של דוגו ובני משפחתו ובשנים האחרונות הפך למבצע ארצי, בו אוכלים פלאפל, מצטלמים עם שלט ומפיצים את הבשורה.

עילי חג’ג’, תלמיד כיתה י”ב שיתף: “למדתי מהמפגש עם דוגו המון. לראות אדם שעבר כל כך הרבה בחייו ועדיין ממשיך להיות עם מרץ, שמחה ושאיפות זה דבר שגורם להבין את חשיבות הזמן והכוח שקיימים אצלנו. הציונות שיש לדוגו משפיעה על כולם והיה מרשים לפגוש אדם כזה”.

פנינה ישראלי, רכזת חברתית באמית מדעי טכנולוגי כפר בתיה: “לא משנה כמה שיעורי אמונה נעביר להם, מערכים על שמחה: רבע שעה עם דוגו למדה אותם יותר מהכול”.

פורסם בתאריך: 24.01.2022