חדשות וחדשנות בחינוך >

במקום ראשון של תחרות הרובוטיקה הארצית: ישיבת אמית צפת

במקום ראשון של תחרות הרובוטיקה הארצית: ישיבת אמית צפת

מתוך כ-50 רשויות שהתחרו, נבחרת צפת, בה נוטלים חלק תלמידי הישיבה התיכונית אמית צפת העפילה לגמר הארצי וקטפה את המקום הראשון במוקדמות תחרות הרובוטיקה הארצית.

מזה כמה חודשים מתקיים קורס רובוטיקה תחרותי לתלמידי חטיבות הביניים במרכז החדשנות צפת הפועל באמצעות החברה למרכזים קהילתיים בצפת. תלמידים מהישיבת התיכונית אמית ומהרב תחומי מגיעים פעם בשבוע רוכשים ידע בתכנות ופועלים לבניית הרובוט בעל יכולות מכניות הנדסיות וברמת תכנות גבוהה המסוגל לעמוד באתגרי התחרות באמצעות זרועות חיישנים ובקרים.

במסגרת התחרות ביצעו התלמידים פרויקט חקר בתחום התייעלות אנרגטית המביא לידי ביטוי מענה לצורך קיים באמצעות כלי רובוטים מתקדמים אותו הציגו לחבר השופטים בתחרות שהתקיימה בחולון ואירחה עשרות ערים מרחבי הארץ במסגרת שלב המוקדמות ממנו יעלו מספר בודד של קבוצות לתחרות גמר אליפות ישראל ברובוטיקה. במסגרת התחרות צברו התלמידים את הניקוד הגבוה ביותר בתחרות תוך שהם מפעילים את הרובוטי אותו תכנתו ובנו בלחץ של זמן ועמידה בהגבלות וחוקי התחרות.

התחרות עצמה היא בינלאומית, בהובלת חברת FIRST העולמית והזוכה בגמר האליפות נוסע לייצג את ישראל בתחרות הבינלאומית שתתקיים בארצות הברית. היעדים אותם השיגה הקבוצה ברמת התכנות, מזעור, חשיבה יצירתית ובניית מודל מתוחכם הפותר באופן המיטבי את האתגרים זיכו אותם במקום הראשון.

בנוסף הציגה הקבוצה מודל רובוטי מחקרי שתוכנן ונבנה במדפסות תלת מימד ובמכונת הלייזר בשילוב חיישנים ותוכנה המאפשרים ניצול אנרגיית השמש בדרך חדשנית. השופטים התרשמו מהפרויקטים שעשתה הקבוצה בקהילה עם בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים ואימוץ עמותת חברותא הפועלת בצפת והנגישו עבורם את עולם הרובוטיקה בצורה חוויתית והסבו אושר לכל המשתתפים ובדגש על פרויקט החנוכיה הרובוטית הראשונה בעולם אותה הגו ובנו הילדים חנוכיה המותאמת לנכים שסרטון שלה הועבר היום על ידי יו”ר חברת FIRST בישראל למנכ”ל החברה העולמית בארה”ב.

בנוסף על זכייתם במקום הראשון בתחרות הרובוטיקה – ‘ביצועי רובוט’ קיבלו התלמידים תעודה על פועלם בתחום ערכי הליבה המציינת את הפעילות החברתי בקהילה אותה ביצעו התלמידים ופועלם לקידום בעלי מוגבלויות מתוך כבוד וראיית הזולת. לא בכדי הוענק גביע לתלמידים על מעורבותם החברתית לקידום בעלי צרכים מיוחדים.

התלמידים פעלו גם במישור הקהילתי והשתתפו בפעילויות חוויתיות עם מבוגרים עם פיגור מעמותת חברותא הפועלת בצפת והנגישו עבורם את עולם הרובוטיקה כמו גם בניית חנוכיה הראשונה בעולם המותאמת לנכים מה שהרשים את השופטים שבחרו להעניק להם פרס בתחום ערכי הליבה לקידום אוכלוסיה עם צרכים מיוחדים.

התלמיד ידידיה בליץ שיתף: “הגענו מידי יום שלישי למרכז חדשנות בצפת, התחלנו לבנות רובןט בסיס, בנינו כל מיני כלים שיכלו להתלבש על הרובוט בסיס ולפתור משימות על שולחן המשימות בעזרת הכלים שהרכבנו. תכנתנו את הרובוט שיוכל לפתור בעיות לפי ההוראות שנתנו לו מהמחשב. התחרות הייתה מאוד מלחיצה והיה ממש מפתיע שבסוף אנחנו זכינו בפעם הראשונה שלנו בתחרות, זה הראה שהיה שווה להשקיע”.

רונן שרגא, המנטור של התלמידים: “קבוצת תלמידי הרובוטיקה בצפת פועלים באחדות מופלאה בעבודת צוות משכבות גיל שונות דתיים וחילוניים מתוך ראיית צרכי הזולת ופעילות מסורה למען קהילה עם צרכים מיוחדים ובמקביל פועלת בנחישות מול אתגרים טכנולוגים מורכבים ומצליחה לשבור את תקרת הזכוכית ולהגיע למקום הראשון בתחרות הארצית למרות שזו השנה הראשונה שהעיר צפת מתמודדת בתחרות הארצית, פעילות זו נותנת השראה לילדים בצפת שיודעים שמי שמאמין ומתאמץ מגיע ומשפיע”.

משה עופר, מנהל ישיבת אמית צפת: “ברכות חמות לכל התלמידים ולכל המלווים והדוחפים לתכנית זו. מקווה שיעלו, יצליחו וימשיכו הלאה להתמודדות ראויה מקדמת ומוצלחת גם בתחרות הארצית בעז”ה. מתוך החוג והעיסוק בתחום יעמיקו ידע וסקרנות יגלו עולמות תפרצו גבולות של חדשנות ויצירתיות וימצאו דרכים להועיל בכך לטובת מדינת ישראל והבריות”.

פורסם בתאריך: 14.02.2023