חדשות וחדשנות בחינוך >

בית הספר שעשה מהפכה בעקבות הקורונה: התלמיד בוחר לעצמו את שיטת הלימוד

קרדיט צילום תמונה: משה בוקעי

נזקי הקורונה מוכרים לכולם אבל מתברר שהיא גם האיצה תהליכים חיוביים. למשל את המרכז ללמידה עצמאית, מרכז ‘חברותא’ הקימו בקרית החינוך אמית המר ברחובות במהלך שנת הלימודים החולפת, כהגשמת חלום של מנהל החטיבה העליונההרב אבי שיש, בעקבות הקורונה. הרעיון הוא לתת לכל מחנך להחליט כיצד כל תלמיד ילמד, האם באופן עצמאי, פרונטלי או קבוצתי. בהתאם לכך ביקש להקים מרכז בו יש מורה תומך ומלווה, ולשם מגיעים תלמידים שמעדיפים למידה באופן עצמאי.
מדובר במהלך רוחבי שמקיף 80% מהמקצועות: תושב”ע, לשון, תנך, ספרות, תולדות עם ישראל, מחשבת, מתמטיקה, חשמל ועוד. מה שאומר שרוב מוחלט של מערכת השעות בכיתות י-יב עובדת במתכונת הזאת.
התוצאה היא שמחנך מנהל את כיתתו, תוך התאמת צורת למידה לכל תלמיד, ובתיאום מול המורים המקצועיים השונים. כך תלמיד שרצה למידה עצמית ובאוירה פחות נוקשה כמו בלימוד פרונטאלי, פיתח כישורים ללמידה עצמית ובאוירה נוחה שמתאימה לו. בפועל, כשליש מתלמידי כיתות המופת בחרו בלמידה עצמית מונחית. ואילו תלמיד שרצה למידה פרונטאלית – קיבל קבוצה קטנה יותר שמעוניינת בכך.
התלמידים נהנו והתוצאות דיברו בעד עצמם. כך בהיסטוריה יחד עם צוות תע”י ענת דפנה ומשה הצליחו להגיע ל100% הצלחה בבחינה במועד הראשון.
הפיילוט המוצלח בשנת תשפ”א, עליו ניצח מנהל המרכז משה בוקעי, הוביל לשדרוג משמעותי בשנת הלימודים הקרובה מבחינת מיקום ואפשרויות של מתרגלים בתוך המרחב.
התלמיד ליאור פרנס משתף: “בלמידה עצמאית למדתי יותר מאשר בלמידה רגילה. זה שאתה לא חייב לעצור את כולם או שתלמיד אחר יעצור וישאל דבר שכבר הבנת, גורם לכך שאתה יכול לבחור לעצמך את הקצב”.
חברו יעקב בן הרוש מציין: “התקדמתי בזה שאני פחות לחוץ שאני רואה עבודה ומלא שאלות. כיום אני יודע למצוא את המקור של התשובה לשאלה וגם איך להתעניין יותר בלמידה וזה גם נותן לי איכשהו יותר כלים לזכור ולדעת להמשך לעבודות ואפילו למבחנים”.
יניב כהן, מורה מנחה במרכז למידה: “מרכז הלמידה הוא מקום שמאפשר לתלמידים להיות מי שהם, לבטא את היכולות שלהם, ובעיקר לראות בלמידה ערך חשוב בחיים, ומשהו שהם רוצים לפתח וליהנות ממנו”.
הרב רפי מימון, מנהל קרית החינוך אמית המר: “ההצלחה הגדולה של מרכז חברותא, מהווה נדבך נוסף בפדגוגיה החדשנית שמתאימה את שיטות הלימוד למאה ה21, לרווחת התלמידים והמורים כאחד”.

פורסם בתאריך: 29.08.2021