חדשות וחדשנות בחינוך >

בוטי-תכונן לבגרות בתושב”ע

בוטי-תכונן

לקראת הבגרות בתושב”ע שהתקיימה לאחרונה, יזם הרב נדב שנהב, ר”מ בישיבת אמית בלבב שלם בירוחם, קבוצת וואטסאפ עם תמצות בהיר מוקלט של החומר ביחידת ‘לקט מצוות’, זאת כדי לסייע לתלמידיו לצלוח את הבגרות בתושב”ע בהצלחה. השמועה עברה מפה לאוזן במהירות, ותוך ימים ספורים נעזרו בהסבריו הקולעים של שנהב מאות תלמידים ומורים בכל רחבי הארץ.

“אמרתי לעצמי שאם אקליט את החומר בתימצות זה בטח יעזור לתלמידים שלי, אז התחלתי”, מספר שנהב, המגיש לבגרות הכוללת 18 מצוות בספר החינוך. כלל החומר צומצם להקלטות של דקות ספורות ומדוייקות, והתגובות שקיבל היו נלהבות במיוחד: “התלהבו ורצו עוד, עשיתי עוד, ופתחתי לתלמידים קבוצה ייעודית להקלטות כדי שיהיה להם את הכל במרוכז”.

במחשבה נוספת, הגיע שנהב למסקנה כי אם כבר קבוצה שקטה, למה לא לזכות עוד כמה תלמידים, וכך שלח את קישור ההצטרפות לקבוצת מורי לקט הארצית – מה שגרם לקבוצה להתמלא במאות תלמידים ומורים שהעבירו את החומר לתלמידיהם – שללא ספק הסתייעו בו לשפר את הלמידה שלהם לקראת הבגרות.

אוריה גוזלן, תלמידת כיתה י”א באולפנית שח”ם בקריית אתא, שיתפה את שנהב: “זה ממש הציל אותי! ממש רציתי לעשות חזרה על החומר ולא היה לי כח וזמן לקרוא שוב את כל הספר. בדרך כלל אני מקליטה את עצמי, אבל לא היה לי זמן והייתי אובדת עצות. ניסיתי למצוא תחליף, ואז המורה שלחה לנו קישור לקבוצה. זה פשוט פיתרון מדהים, התִמצות המושלם של כל מצווה לומר בדיוק את הדברים הרלוונטיים גרם לי ממש להסתכל בפשטות על כל מצווה. מי היה מאמין שיום לפני הבגרות אסדר את הבית ואשמע תוך כדי את ההקלטות הנפלאות…”.

נוסף על מאגר ההקלטות, השלב הבא של שנהב היה יצירת קטלוג ‘קַטַלֶקֶט’: חשבון וואצפ עסקי בו אורגן החומר בחלקים קצרים וידידותיים למשתמש, תוך שימוש בהמחשות ויזואליות, חלקן באמצעות בינה מלאכותית. הלמידה הדיגיטלית אף גובתה בחידוש מיוחד: לכל יחידת מידע הוצמדה שאלת בגרות תואמת, ולתלמידים שבחרו לשלוח נסיון מענה לה – נתן ה’לֶקֶטבּוט’ ציון בחזרה.

הרב יאיר יעקבי, ראש ישיבת אמית בלבב שלם: “מדהים כמה פירות יכולים לצאת מהשקעה ויצירתיות של מורה אכפתי ומסור. יישר כח”.

 

פורסם בתאריך: 01.06.2023